הלילה החלו כוחות צה"ל לפעול בבית החולים "שיפא" ברצועת עזה, לצד הביקורת בעולם בעקבות התמרון הקרקעי, בין היתר גם של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. שגריר ישראל באו"ם לשעבר, חבר הכנסת דני דנון, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM ותקף בחריפות את גוטרש. בנוסף התייחס למאמר שפרסם ביחד עם חבר הכנסת רם בן ברק ב'וול סטריט ג'ורנל'.

בן זוגה של ענבר שנחטפה לעזה: "הפוליטיקאים חייבים להתעשת ולשלם כל מחיר"
כשההמנון מתנגן ברקע: בן גביר ביקר במתקן שבו מוחזקים מחבלי הנוחבא

"המאמר מדבר על אפשרות של יצירת אופק לעזתים שרוצים, ואני מדגיש את המילה רוצים, לעזוב את רצועת עזה למדינות אחרות. בעצם אנחנו באים ואומרים למדינות העולם, שכל פעם באות אלינו בטענות ומצביעות נגדנו בנושא הפלסטיני - 'בואו תפתחו את הדלתות שלכן בצורה סמלית'. כל מדינה יכולה לקבל 5,000, 10,000 פליטים עזתים, כמו שקיבלתן פליטים מסוריה ומאוקראינה. הדבר הזה לא ישפיע על הדמוגרפיה של אף מדינה אבל הוא יפתח בפני העזתים אופק למשהו יותר טוב". 

האם המהלך הוא 'בואו תצאו רגע להתרענן מרצועת עזה למדינה אחרת בעולם, באירופה, ותוכלו לחזור לעזה', או שאנחנו עושים לכם בעצם הגירה מהדלת האחורית?
"מדובר על חופש בחירה, והדגשנו במאמר מספר פעמים שזה תלוי ברצון הטוב, גם של העזתים, וגם של המדינות הקולטות. אם מישהו ירצה לחזור לרצועת עזה, אחרי המלחמה זה יהיה הרבה יותר גרוע לגור שם, אז הוא יוכל לעשות זאת כמובן. אנחנו לא קשורים לזה דרך אגב". 

דני דנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דני דנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אתה יוצא מנקודת הנחה שמישהו בכלל ירצה לקלוט את האנשים האלה?
"זו הסוגייה היותר קשה. מדינות העולם מדברות גבוהה-גבוהה, מוכנות לתת הרבה מאוד כסף ובפועל לא מוכנות לקלוט בקלות. אבל אם מסתכלים על מה שקרה לאחרונה באוקראינה או בסוריה, יצאו מסוריה שמונה מיליון פליטים. לירדן, שאמרה שאף פליט לא ייכנס לשטחה, נכנסו מיליון וחצי, לטורקיה, 3.5 מיליון, בגרמניה, מיליון סורים גרים שם היום. באירופה יש עוד מספר גדול מאוד. קיבלתי הרבה תגובות מהעולם, היו גם כאלה שאמרו לי 'דני, אתה רוצה להביא אלינו את הבעיות של האזור שלכם? יש לנו מספיק בעיות משלנו'". 

קיבלת תגובה אחת חיובית בעולם, שמישהו אמר לך 'אנחנו מוכנים לקלוט'?
"כן, אני לא יכול לפרט, אבל לא בטוח שלשם דווקא הם ירצו לנסוע. יש מקומות בעולם שאתה אומר להם 'טוסו לאירופה' כולם יקפצו על זה, אתה אומר לאנשים 'תטוסו לאפריקה, דרום אמריקה, מקומות אחרים', זה לא דבר שהוא קורה מחר בבוקר".  

לאחר מכן התייחס לפשיטת כוחות צה"ל על בית החולים "שיפא" בעזה, ואמר כי "מבחינה בינלאומית זה אירוע שאנחנו מתמודדים איתו יחסית בהצלחה. קשה להסביר מתקפה בתוך בית חולים, למרות שהחוק הבינלאומי מאפשר זאת, אבל בסוף יש חוק בינלאומי ויש נראות. אנחנו פועלים בחלק נקודתי בתוך המתחם. יש לנו מידעים כאלה ואחרים שבאזור היו, אולי ישנם עוד, חטופים. אני מקווה מאוד שיהיו בשורות טובות, אבל לא קל לפעול. אנחנו בקשר עם הנהלת בית החולים, עושים הכול כדי לצמצם או למנוע פגיעה בלא מעורבים, אבל אנחנו ראינו את התמונות של חמאס, הם בעצמם יורים באנשים בתוך בית החולים ואחר כך מאשימים אותנו". 

בהמשך התייחס למשא ומתן לשחרור החטופים, ואמר: "יש מגעים אינטנסיביים שמתקדמים, אבל בסוף אנחנו עם שחקן לא רציונלי שיכול ברגע האחרון להכניס איזושהי דרישה או לעצור את הכל, אבל יש מגעים מתקדמים, ואני מקווה מאוד שבקרוב אנחנו נוכל לראות, לא את כולם לצערי, אבל חלק מהחטופים חוזרים לארץ". 

משפחות החטופים בצעדה לירושלים (צילום :מטה משפחות החטופים והנעדרים)

עד כמה המצב באו"ם מורכב מבחינת הלגיטימציה, האם אתה חושב שיש לנו זמן מוגבל לעשות את הפעולה האגרסיבית שאנחנו עושים בעזה?
"יש לחץ של האו"ם, ודרך אגב, זה לא רק מהמדינות החברות באו"ם. ראינו את מזכ"ל האו"ם שלקח עמדה מאוד עוינת לישראל. לפעמים אני לא יודע אם הוא דובר של האו"ם או דובר של החמאס. כל יום הוא מוציא הודעות נגד ישראל, הוא לא מציין את החטופים בכלל, הוא חושב שיצאנו למבצע הזה כי רצינו, זה מקומם. אבל בפועל אני חושב שהתמיכה המסיבית של ארה"ב, שהיא החשובה ביותר, היא עדיין נשמרת, היא קיימת, וגם אם אנחנו נצטרך להתעמת עם מדינות העולם - אין לנו ברירה. הפעם אנחנו חייבים להשלים את המשימה, להכריע את החמאס. צריך להזכיר לציבור שאנחנו פועלים כרגע בחלק מאוד קטן מרצועת עזה".

זה שאתה קורא למזכ"ל האו"ם דובר של החמאס, אתה חושב שזה יקדם את המטרות שלנו בעולם?
"הוא חצה קווים, ואני מכיר אותו אישית. אירחתי אותו בביתי לארוחות שבת. הוא סייר איתי בעוטף, היינו בתוך המנהרות של חמאס, הוא יודע במה מדובר, ולכן הצעד החד צדדי שהוא אימץ זה חמור מאוד. לכן גם קראתי לאנשים בארה"ב לומר לו, או שהוא יוצר איזון, או שהוא פשוט צריך להיות פרסונה נון גרטה - מישהו שלא מקבלים אותו, לא בישראל, בוושינגטון שלא יקבלו אותו, כי הוא באמת, באופן חד צדדי, פועל נגד ישראל היום".   

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm