ברקע הסקרים הלא מחמיאים לקואליציה, עובר השיח במערכת הפוליטית ליום שאחרי - היום שבו יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ יממש את תוכניתו ויפרוש מהממשלה, אשר אליה נכנס, לדבריו, "לא מתוך שותפות פוליטית". על פי הערכות, עם פרישת גנץ, יגברו גל המחאה והקריאה להדחת נתניהו. הערכה אחת אומרת שנתניהו יעדיף לא לקחת סיכון להמשך קיום הקואליציה, וישאף ללכת לבחירות מוקדמות תוך 90 יום. פעולה כזאת אומנם תסכן את מחנה הימין באובדן משקל אלקטורלי ובמעבר לאופוזיציה, אך תפחית משמעותית את סיכויי הטוענים לכתר בליכוד ותשאיר את נתניהו בראשות המפלגה, גם במחיר אובדן השלטון.

הערכה אחרת גורסת כי נתניהו מחזק את השותפות עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער לקראת פרישתו הצפויה של גנץ. השניים נפגשים מדי שבוע לשיחות בארבע עיניים, ועל פי גורמים פוליטיים, "סער משפיע בקבינט המלחמה בלי להיות חבר בו. במפגשים הקבועים בינו לבין נתניהו השניים מחליפים רעיונות, עולים שם דברים שרוב חברי הקבינט אינם יודעים. הוא נתפס כמנהיג ימין בתוך הקבינט, ובשונה מהשרים סמוטריץ' ובן גביר - אין לו תדמית של ימני קיצוני". על פי גורמים אלה, בדיוני הקבינט המדיני־ביטחוני סער מאזן את עמדת גנץ, ונתניהו מאמץ במקרים רבים את עמדת סער.

"לא נשב בשקט": דני דנון ביקש לייצר בלוק נגד נתניהו | דיווח

לכך, כמובן, יש השפעה על הצטרפות אפשרית של סער ומפלגת תקווה חדשה לממשלה אחרי המלחמה, אם וכאשר גנץ ומפלגתו יעזבו את ממשלת החירום. על פי אותם גורמים, בסביבת נתניהו מתרשמים כי סער מעוניין לחזור לתפקיד שר המשפטים, אשר בו כיהן בממשלת בנט־לפיד. גורם המעורה בפרטים: “לסער נוח לשמור על כל האופציות הפוליטיות, ולנתניהו נוח לאתגר את החיבור שלו עם גנץ. יש פה מערכת אינטרסים של שיקולים פוליטיים ותו לא”.

עוד אמר הגורם: "בשלב זה לא מדובר בהסכמות, אלה בהבנות שעולות במהלך השיחות. שום דבר מההבנות אינו רלוונטי כל עוד מתקיימת מלחמה בעזה וממשלת חירום מכהנת בהרכבה הנוכחי. רק עם תום המערכה, וכאשר גנץ יודיע על פרישתו מהממשלה, ההבנות שעליהן מדובר יהפכו לרלוונטיות". 

חבירה של סער לליכוד, עם שריונים בעתיד הנראה לעין ותקווה לרשת את נתניהו ביום שאחרי, יכולה להחליש את גנץ, שנהנה מתנופה בסקרים. “אנחנו במלחמה, ובמלחמה קיבלנו החלטה להזיז הצדה דברים שנוגעים לעבר, מתוך החלטה לעבוד שכם אל שכם כמו החיילים שלנו בעזה. אני לא מסתכל על שיקולים פוליטיים בזמן הזה. אנחנו צריכים לעבוד ביחד על מנת להביא את ישראל למקום שבו היא צריכה להיות בסוף המלחמה. אין שום שיקולים ושום דבר אחר”, אמר סער לפני ימים אחדים.