ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ מקיימים הערב (שבת) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב. במהלך מסיבת העיתונאים צפויים השלושה להתייחס ללחימת כוחות צה"ל בזירות השונות במסגרת מלחמת "חרבות ברזל" ולהתנהלות בנוגע לחטופים בעזה. כמו כן, יענו על שאלות מהעיתונאים.

סקר חושף: מעל חצי מהציבור בעד בחירות בתום המלחמה; כמה מעוניינים להתיישב בעזה?
לא סיסמאות על "השמדת חמאס": צריך להחזיר את הטרנספר לשולחן הדיונים | פרופ' אריה אלדד

תחילה, פנה נתניהו למשפחות חללי צה"ל, שיקיריהן נפלו בקרבות בשדה הקרב: "אני מבקש לפתוח בתנחומים מעומק הלב למשפחות של לוחמנו הגיבורים שנפלו ברצועת עזה. כולנו מחבקים באהבה ומצדיעים לגבורת הנופלים. הם נלחמו למען כולנו להגנת הבית ובזכותם מובטחים חיינו. יהיה זכרם רוך והשם יקום דמם".

בנוסף, התייחס גם לחטופים והנעדרים: "עוד ראיתי את צעדת משפחות החטופים, אני מבקש לומר לקרובי משפחות החטופים אני צועד אתכם, כל עם ישראל צועד אתכם, יקירכם בליבנו ולנגד עינינו כל הזמן".

ראש הממשלה הבהיר: "יש הרבה פרסומים לא נכונים, אני אבהיר - עד לרגע זה, לא הייתה עסקה. אבל כשיהיה לנו מה לומר נדווח לכם על כך. אנחנו יודעים את הסבל הנורא, את הסיוט שבו נמצאות המשפחות. אנחנו מסתכלים על התמונות, אנחנו חושבים: 'זה הבן שלי, זאת הילדה שלי, זה הבעל שלי, האישה שלי, ההורים שלי'. אני הזמנתי הערב את נציגי המשפחות לפגישה עם הקבינט בהמשך השבוע כדי לבהיר כמה הנושא הזה חשוב".

עוד הדגיש: "אזרחי ישראל, עד כה השגנו הישגים חשובים מאוד. חיסלנו אלפי מחבלים, בכירים, השמדנו מוקדי שלטון, מנהרות ועוד היד נטויה. זה הושג באמצעות שלושה דברים. הראשון, גבורתם של בנינו ובנותנו. פגשתי לוחמות קרקל ושריון שחיסלו עשרות מחבלים בקרב מופת. פגשתי את הדגסר הבדואי, תצפיתניות שחברות שלהן נפלו ביום הראשון למלחמה ועם דמעות בעיניים ממשיכות לשמור על כולנו".

"הדבר השני", המשיך, "הוא האחדות והנחישות של העם. פגשתי את ראשי הערים בדרום ובצפון, שנותנים גיבוי מלא לצה"ל, לשב"כ, לכוחות הביטחון ולממשלה. כולם אומרים לי: 'תמשיכו, אל תעצרו'. שמעתי את זה מהמפונים, מהפצועים שאומרים בדיוק את אותם דברים בלב דואב, אבל ברוח איתנה. הרוח הישראלית היא התנאי השני להשגת הניצחון".

"השלישי היא כיפת ברזל מדינית שמאפשרת לנו להמשיך ולהילחם עד הניצחון", הוסיף נתניהו. "לאחר 43 ימים של לחימה קשה, אזרחי ישראל, זה איננו מובן מאליו. גם בתוך ארה"ב וגם בתוך העולם מופעלים כנגדנו לחצים רבים. רבים לחצו לא להיכנס לרצועה, נכנסנו. לא להיכנס לעזה, נכנסנו. לא לשיפא למרות שהיא סניף טרור מרכזית, נכנסנו. יחד עם חבריי אני הודף את הלחצים ואומר לעולם שאנו נמשיך להילחם עד לניצחון. עד שנשמיד את החמאס ועד שנשיב את החטופים שלנו".

"אי אפשר לבסס ניצחון צבאי בלי גיבוי מדיני ואי אפשר לבסס גיבוי מדיני בלי פניה לדעת הקהל", הבהיר. "אנחנו מתעקשים על האינטרסים הביטחוניים שלנו מול התנגדות קשה, כשידידינו שומעים את ההתעקשות הזאת אנו משיגים את המרחב הדרוש להמשך הפעולה. זה אינו מובן מאליו, מהיום הראשון אני מפעיל יחד עם חבריי מאמץ אינטנסיבי כדי לשמר את התמיכה. אני מופיע בתקשורת האמריקאית כל יום כמעט כדי לשכנע את הציבור האמריקאי, אני נפגש באופן אישי עם חברי הסנאט, בוושינגטון היה מפגן תמיכה גדול ביותר מאז הקמת המדינה".

בהמשך, אמר נתניהו: "אני מבקש להתייחס לסיוע ההומניטרי, קודם כל ולפני הכל - ישראל פועלת לפי דיני המלחמה, ככה עובד הצבא שלנו, שהוא המוסרי ביותר בעולם. הסיוע ההומניטרי הכרחי להמשך התמיכה, בלעדיו יהיה קשה גם לידידינו לתמוך בנו. קבינט המלחמה הכריע פה אחד - מדובר בכמות מינימאלית של דלק שבלעדיהם עלולה להתפרץ מידית מגפה שתפגע הן בתושבי הרצועה והן בחיילי צה"ל. לא מדובר בשינוי מדיניות, אלא במענה מדיני מוגבל כדי למנוע התפשטות מגיפות".

"גם אם הלחץ יגדל אני לא אפסיק לדבוק בשלושת המשימות שהצבתי: הראשונה, להשיג ניצחון מוחלט ולהשמיד את החמאס. השניה, להשיב את חטופינו. לא נרפה מהמשימה הקדושה הזאת. השלישית, להבטיח שלאחר הניצחון עזה לעולם לא תאיים על ישראל. לא אכניס אליה גורמי טרור שמחזק את ילדיו לרצח יהודים ולחיסול מדינת ישראל. ללא מהפך כזה זו רק שאלה של זמן שעזה תחזור לטרור. לצה"ל יהיה חופש פעולה מוחלט בעזה נגד כל איום, זה עוד תנאי. רק ככה נבטיח את פירוז עזה. אנחנו ממשיכים עד לניצחון, נכריע את חמאס, נחזיר חטופינו, נשיב את הביטחון בדרום ובצפון. יחד נלחם ובעזרת השם יחד ננצח", סיכם.

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך, עלה שר הביטחון גלנט לשאת דברים: "בימים האחרונים עברנו לשלב השני בתמרון בעזה. כוחות צה"ל נשארו בצד המערבי, אבל הם מתמרנים גם מזרחה. התוצאות ניכרות לעין, חמאס מוכה באופן קשה, הוא מאבד מפקדות, בונקרים, מפקדיו נפגעים בכל הרמות מהמחטים ועד הטרוריסטים בשטח. אלפי מחבלים נהרגו. אנחנו מגיעים לכל המקומות הרגישים לחמאס ופוגעים בהם. אנחנו לא מהססים לכל פעולה, וזה נעשה באמצעות אומץ הלב והדייקנות של חיילי צה"ל באוויר, בים וביבשה, וגם כתוצאה משיתוף הפעולה ביניהם ומודיעין מדויק", הוא הבהיר.

"כל יום שעובר פוחתים המקומות בהם המחבלים יכולים להסתובב", הדגיש. "מי שנמצא בצד המזרחי יבין זאת הערב ובימים הקרובים, וגם מי שנמצא בדרום עזה יבין זאת בקרוב. המאמץ שאנחנו מנהלים הוא מורכב אנחנו צריכים לאזן בין שיקולים רבים ובראשם מה שעומד במשימה החשובה שלנו בדרום  - ניצחון על החמאס והשבת החטופים, מצד שני לפקוח עין בצפון, אנחנו משמרים שם את ביטחון ומכים כל יום בחיזבאללה".

"מדי שבוע אני פוגש משפחות של חטופים. אני פוגש את הילדים של ההורים החטופים, ואת ההורים שילדיהם נמצאים אצל חיות החמאס בעזה. אלו הן פגישות מרגשות מאוד. אני מסתכל ואומר שיש לנו מחויבות עליונה לילדים, לנערים ולנערות, לחיילות ולחיילים, להורים, למבוגרים ולכולם. אני מסתכל עליהם כאילו היו בני משפחתנו, חובתנו היא להחזיר אותם. עבורי היא מטרה נעלה שאין נעלה ממנה. נעשה כל מאמץ כדי להשיב אותם", הבהיר גלנט.

"החמאס משחק ברגשות של המשפחות, של הציבור הישראלי, קבינט המלחמה מוכן בדרכי הפעולה שלו על מנת להשיב את החטופים אל ביתם. האחדות שלנו היא נכס אסטרטגי שלנו והאויב רוצה לפרק אותנו, אנו נמשיך לפעול כאגרוף אחד נגד האויב וכמשפחה אחת כדי להחזיר את ההורים, הילדים והזקנים אל מדינת ישראל", אמר השר. עוד הוסיף כי "אני מכיר את הארגון הרצחני חמאס, זה ארגון שאיננו בוחל באמצעים. מה שקרה ב-7 באוקטובר הוא חמור ביותר מכל מה שאירע בעולם בשנים האחרונות. החמאס מבין רק כוח, ההחלטה שלנו לתמרן היא כדי להשיג שתי מטרות חשובות - אחת, הכרעה של החמאס, והשנייה, השבת החטופים, שהולכת ומתבררת כמאוד מאוד נכונה". 

גלנט הדגיש כי "ככל שנכה בחמאס באופן מעמיק יותר, כך יבואו לידינו אפשרויות טובות יותר. הארגון חושב על שרידותו בלבד ושל מנהיגיו שיושבים בבונקרים. אני משוכנע שמדינת ישראל וצה"ל ישיגו את המטרה הכפולה - ניצחון על החמאס והשבת החטופים אל ביתם".

גלנט (צילום: פול מרק ישראל סלם, פלאש 90)
גלנט (צילום: פול מרק ישראל סלם, פלאש 90)

בהמשך, נשא דברים השר בני גנץ: "ראשית, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחות הלוחמים שנפלו במהלך סוף השבוע ולחזק את כל המשפחות השכולות ולאחל החלמה מהירה לפצועים. בנושא המאמץ המלחמתי - אני גאה בחיילים ובמפקדים, במשרתים ובמשרתות, באזרחים ובאזרחיות המדינה - יהודים וערבים, חילונים ודתיים וחרדים, מכל מקום ומכל עמדה פוליטית".
 
"אני מחזק את הרמטכ"ל, את ראש השב"כ, את ראש המוסד, את המפכ"ל ואת כל ראשי ארגוני הביטחון והחברה האזרחית – שמובילים את המאמץ המלחמתי. יש לכם גיבוי מלא, כל עם ישראל מאחוריכם. המערכה מתרחבת, והיא תסתיים רק כשנבטיח את הביטחון ונשיב את הבנות והבנים הביתה", הוא הוסיף.

"המלחמה תימשך בעוצמה רבה, אחריה תהיה תקופה נוספת של לחימה, ורק אחר כך, יהיה שקט וביטחון. ייקח כמה זמן שייקח, אנחנו נחושים. במלחמה הזו אנחנו צודקים ואנחנו גם צריכים לגייס את הניסיון והאחריות שלנו ולהיות שקולים וחכמים. חבריי ואני הצטרפנו לממשלה ולקבינט כי בעת הזו נדרשות החלטות קשות, ויש לקבל אותן בהסכמה רחבה ככל שניתן כדי שיהיה לנו את הזמן והלגיטימציה החיצונית והפנימית".

"החלטות קשות כאלו מתקבלות כל העת. אנחנו כאן כהנהגה לקבל אותן, לקבל עליהן אחריות מלאה ברע ובטוב. לעדכן את הציבור עליהן, לגבות את הדרג הביטחוני, ולא להסתתר מאחוריו, ולאפשר לו לעשות את העבודה: בדרום, בצפון, באיו"ש במזרח, רחוק וקרוב, ובכל מקום שנידרש. כך עשינו וכך נעשה".

"אני מגיע לכאן, ממפגש עם משפחות החטופים. כל מה שאנחנו עושים, נועד גם, וקודם כל, כדי להחזיר את הבנות והבנים הביתה. כולנו, כל קבינט המלחמה, כל הקואליציה והאופוזיציה, מחויבים לעשות כל שביכולתנו ולקחת אחריות מלאה על כל מהלך כדי להחזיר אותם. אני אומר לכל אזרחי ישראל ולמשפחות החטופים - שההתגייסות של החברה הישראלית אינה מראה על חולשה ורכות נפש - אלא הוכחה לעוצמה שלנו.
הוכחה שיש על מי ויש לשם מה להילחם. בזכות העוצמה הזו של החברה הישראלית אנחנו מצליחים בשדה הקרב, ובזכותה, בעזרת השם, אנחנו ננצח במלחמה כולה", סיכם.

בני גנץ במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)

בתום דברי השרים, נשאל ראש הממשלה נתניהו על סקרי המנדטים שפורסמו לאחרונה, ועל ריצה בבחירות הבאות. "אני פשוט נדהם, אני נדהם. חיילנו נלחמים בעזה, חיילנו נופלים בקרב, משפחות החטופים בסיוט ענק וזה מה שיש לכם לעשות? יהיה זמן לפוליטיקה, יהיה זמן לפוליטיקה וכרגע הציבור מאוחד בשלוש המטרות", קרא נתניהו.

עוד הבהיר: "אני לא נסוג משום דבר שאמרתי בנסיבות שהיו נכונות אז, ואני אומר - גם יהיה זמן לעסוק בזה. עכשיו הזמן לעסוק רק בדבר אחד וזה הניצחון, לחסל את החמאס ולהחזיר את חטופינו ולהבטיח שיש משטר אחר בעזה בניגוד לטעויות העבר שהביאו לעליית החמאס".

בעניין החלפת ראש הממשלה, ענה גלנט כי "העיסוק בעניינים פוליטיים הוא הפוך ממה שאנו צריכים לעסוק בו. אני מחויב רק לשני דברים - ניצחון במלחמה והשבת החטופים".