שר התפוצות והשוויון החברתי עמיחי שיקלי (הליכוד) שוחח היום (שני) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על הלחימה בעזה ובצפון והסוגיות השונות שעולות בעקבות המלחמה.

נציג המשפחות לבן גביר: "הדם על ידיך"; אלמוג כהן: "אין לכם מנדט על הכאב"
אחרי הנזיפה מנתניהו: השר דיכטר מסביר מדוע דיבר על "נכבת 2023"

ראשית התייחס ללחימה הקרקעית בעזה: "הדבר החשוב ביותר בעיניי הוא שבירת המחסום של צה"ל לתמרן בעומק רצועת עזה, דבר שנמנענו ממנו מאז מבצע חומת מגן שלא הלכנו לתמרון עמוק בתוך עזה. צה"ל מוכיח ברגעים אלה שהוא מסוגל לתמרן גם בלב השטח האורבני הצפוף של רצועת עזה ולפגוע בחמאס בצורה קשה מאוד, הוא איבד שליטה בצפון הרצועה, זה נכון שיש התנגדות ונכון שיש מחיר כבד שאנחנו משלמים במערכה הזו אבל החמאס איבד אחיזה בשטח והוא נמצא בנקודה מאוד בעייתית. כמובן שיש לנו עוד חלקים נרחבים להשלים במרחב שמדרום לנחל עזה אבל בצפון הרצועה ההישגים הם דרמטיים ואני שמח מתפקוד הצבא בדגש על צבא היבשה, הקלאסי, הטנקים התותחנים החי"רניקים, שמוכיחים שמי שהספיד אותם הספיד אותם מוקדם מדי".



"יש לי הרבה הערכה לטכנולוגיה אבל מסתבר שבסופו של דבר בשדה הקרב אין חלופה לרובאים ולטנקיסט ולארטילריה ולחיל האוויר שעושים עבודה אינטנסיבית ביותר ואני חושב שבשטח זה הישגים מרשימים מאוד והקבינט בעבודה שלו בהחלטות שהוא קיבל ובעיתוי של הכניסה הקרקעית אחרי כתישה של השטח. אני שבע רצון".

עוד המשיך והתייחס לסוגיית החטופים: "עמדתי העקרונית היא שצריך ללכת לעסקה מקיפה ולהיזהר מאוד ממה שנקרא 'סלייסים', כי זה מייצר לחמאס יכולת להשהות את הלחימה. אנחנו זוכרים מצוק איתן שבכל פעם שהיו הפסקות אש אז הגיעו המחירים היותר כבדים, כמו האירוע של גולדין. היו כמה אירועים כאלה ולכן הנושא הזה של הפסקות אש הוא מאוד רגיש ובעייתי לעצור צבא מתמרן ולהגיד לו 'פוס משחק', וכמובן לאפשר לחמאס להתארגן ולשקם את מערך הפיקוד והשליטה שלו שמשובש עכשיו לחלוטין".

"גם ברמה המדינית שכל יהדות העולם, שזה דבר חריג, אומרת לא להפסקת אש וההנהגה האמריקאית הדמוקרטית אומרת לא להפסקת אש ולכן העניין הזה מאוד רגיש. ומהצד השני כמובן, כל ילד וכל אזרח וכל אישה שנמצאים שם זה עולם ומלואו וחייבים להחזיר אותם הביתה וזו דילמה אכזרית ביותר, ואני לא מקל ראש ואני חושב שצריך להפעיל מקסימום לחץ על חמאס, מקסימום לחץ על סינוואר ולפגוע בהם כמה שיותר קשה".

על סוגיית הדלק שנכנס לעזה אמר: "אני חושב שזו שגיאה, אני חושב שאין שום הצדקה להכניס דלק לרצועה, חמאס הוא זה שאחראי בשטח. כל זמן שלנו יש אפס מענה הומניטרי לחטופים, אז אין לנו שום מחויבות לדאוג לדלק לעזתים. כמובן שגם בנושא הזה הלחצים המדיניים הם מאוד מורכבים, יש שיקולים כבדים שיכול להיות שאני לא לחשוף לכולם".

עוד הרחיב על האנטישמיות ברחבי העולם: "מה שיהדות ארה"ב חווה בימים אלה זה אנטישמיות בהיקפים שאנחנו לא מכירים מאז שנות ה-30, אנחנו מדברים על עלייה של מאות אחוזים בתקריות אנטישמיות כולל תקריות אלימות, כולל פרופסור יהודי שעמד עם דגל ישראל בהפגנה בלוס אנג'לס ונרצח על ידי מפגין פרו-פלסטיני שחבט בו בראש עם מגפון, כולל רימון שהוצמד היום לבית כנסת בניו-ג'רזי, כולל קריאות לילדים יהודים בתיכונים והתנכלויות לסטודנטים יהודים בקמפוסים, צעדות פרו-פלסטיניות והנהגה של מוסדות אקדמיים שנמנעה מגינוי חמאס".

על הגזרה הצפונית טען: "בגבול הצפון אני חושב שהתכלית צריכה להיות ברורה. אנחנו לא יכולים לדרוש מתושבי מטולה ושתולה לחזור ליישוב כשמהעבר השני של הגדר כוחות ארדואן שמתצפתים מאיזה מגדל. יש החלטה 1701 שאומרת שאין נוכחות צבאית של חיזבאללה מדרום לליטני, כולנו יודעים שחיזבאללה התבסס מאוד בשטח הזה בשנים האחרונות, והתכלית צריכה להיות להדוף את חיזבאללה צפונה מהליטני, אם זה בכלים דיפלומטיים ואם זה בכלים צבאיים, ואני מעריך שנידרש לשניהם. אבל לשם צריך ללכת, אי אפשר לדרוש מהתושבים לחזור למטולה ולחכות שכוח ארדואן יעשה טיול בתוך מטולה כמו שראינו בדרום. אומרים 'אנחנו לא יודעים אם תתפתח מלחמה עם חיזבאללה, חיזבאללה במלחמה, אני לא מבין מה מדברים. הוא יורה טילים, הוא יורה לעבר היישובים".

על העימותים וההדלפות בקבינט אמר: "אני חושב שהדלפה מקבינט זה פשוט ריקבון, דבר חמור מאין כמותו, זו עבירה פלילית שהיא פגיעה בביטחון המדינה וצריך גם לומר מילה על הצנזורה שאחרי ההדלפה שמאשרת לכתבים לפרסם, זה גם דבר שהוא בעיניי תקלה. אבל בראש ובראשונה אני מפנה את הביקורת למי שזה לא היה שבחר להרים טלפון לעיתונאי ולרכל איתו על מה ההוא אמר ומה ההוא אמר, בישיבות הכי רגישות שיש למדינת ישראל. האויבים שלנו לא עושים את אותו הדבר, הם לא מספקים לנו הצצה לוויכוחים שיש להם בחדרי חדרים, ואצלנו יש אנשים ששיקולי רייטינג עולים אצלם על כל דבר אחר, מקשקשים את עצמם לדעת והם לא ראויים לשבת בקבינט, זה דבר חמור מאין כמותו".

בנושא חוק הלאום: "יש לי קשר עמוק וקרוב לחברה הדרוזית, היה שנים קמפיין סביב חוק הלאום שהוביל ארגון 'עומדים ביחד' עם הרבה מאוד כסף שהגיע מאירופה וניצלו את העדה הדרוזית כנגד החוק הזה. החוק לא מתייחס אליהם בשום צורה שהיא. הוא עוסק בירושלים בירת ישראל, במעמדה של השפה העברית, ועוד כהנה וכהנה. מה שכן אני רואה לנכון לציין בחוק יסוד את המעמד המיוחד של העדה הדרוזית מהטעם שהיא קשרה את עצמה למדינת ישראל גם במעמד הלאומי, ופה אפשר להוסיף לחוק הלאום התייחסות לעדה הדרוזית. חסרה התייחסות פוזיטיבית לעדה הדרוזית וגם לחברה הבדואית בצפון שיש שם אחוזים גבוהים של משרתים בכוחות הביטחון".

עריכה: אריק ברח"ד