מלחמת חרבות ברזל: הקואליציה, שמתחילת המלחמה הציגה חזית יחסית אחידה, מחולקת בשל פרטי ההסכם לשחרור חטופים מרצועת עזה בתמורה להפוגה בלחימה שאושר בישיבת הממשלה. בין המתנגדים הבולטים ניתן למצוא את חברי "הציונות הדתית" שכבר הודיעו כי לא יתמכו בהסכם, וח"כ טלי גוטליב מהליכוד. בסופו של דבר, למרות ביקורתם הצביעו שרי הציונות הדתית בעד אישור העסקה. שרי "עוצמה יהודית" התנגדו.

דרמה בישיבת הממשלה: נתניהו דיבר עם השרים לוודא שיתמכו בעסקת החטופים
טרור פסיכולוגי: הג'יהאד האסלאמי טוען למוות של אחת החטופות בשבי

לטענת מפלגת הציונות הדתית, "העסקה רעה לחטופים ורעה לחיילי צה"ל, אנו מעמידים אל מול פנינו את חיילי צה"ל שבימי הפסקת האש יהיו חשופים למתקפות ולאיומי חטיפה ורצח, עם יכולת תגובה מוגבלת, וסיכון חיים מוגדל עם חידוש הלחימה לאחר שחמאס התארגן מחדש. אנו מעמידים אל מול פנינו את תושבי העוטף שהאיום שפגע בהם ומאיים להמשיך לפגוע בהם ייוותר על כנו ויתבסס בימי הפסקת האש".

עוד הוסיפו בהודעה כי הסכם כזה עלול ליצור תקדימים מסוכנים: "אנו מעמידים אל מול פנינו את האזרחים והחיילים שיירצחו וייחטפו בעתיד, בישראל ובמדינות אחרות בעולם, הן על ידי המשוחררים בעסקה, והן במטרה להפעיל לחץ נוסף על ישראל".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת הציונות הדתית (צילום: מתן וסרמן)
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הציונות הדתית (צילום: מתן וסרמן)

בסיעת "עוצמה לישראל" הוסיפו כי שחרור נשים וילדים יפגע בלגיטימציה של ישראל לפעול ברצועת עזה "זהות החטופים המשוחררים, כאשר בעזה יוותרו בעיקר גברים בגירים, יגדיל את הלחץ הבינלאומי על ישראל להפסיק את הלחימה בעזה או לפחות לצמצם אותה משמעותית".

ח"כ גוטליב הביעה אף היא את התנגדותה להסכם, וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: ‏"אוי לבושה! איזו בושה! חמאס מוריד אותנו על הברכיים בלי לתת לנו אות חיים מהחטופים", כתבה גוטליב והזהירה: "‏הפסקת אש חלילה תעלה לנו בחיי חיילנו הגיבורים". חברת הכנסת המשיכה לתקוף: "‏איפה העוצמה והגאווה הלאומית שלנו? ‏בלי השבת כל החטופים קטגורית אסור להפסיק לחימה. אסור!".

מנגד, תומכי ההסכם טוענים כי הוא אינו סותר את מטרות הלחימה ברצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למחלוקת בישיבת הממשלה, ואמר: "יש בחוץ דיבורי הבל, כאילו אחרי ההפוגה להשבת חטופינו, נפסיק את המלחמה. אז אני מבקש להבהיר- אנחנו במלחמה ונמשיך במלחמה. נמשיך עד שנשיג את כל יעדינו: לחסל את החמאס, להשיב את כל חטופינו ונעדרינו ולדאוג שבעזה לא יהיה שום גורם מאיים על ישראל".

צפו בהצהרות נתניהו, גלנט וגנץ מישיבת הממשלה:

שר הביטחון יואב גלנט הדגיש אף הוא כי הלחימה תתחדש לאחר מימוש העסקה. "עבורי, שחרור החטופים זה ערך ואני חייב לומר שכל אחד מאיתנו מבין כמה הדבר הזה חשוב. יחד עם זאת, בלי המשך הלחץ הצבאי - לא יהיה סיכוי להשיב נוספים", הבהיר גלנט.

"לכן", הוא הסביר, "נכנסה לתוך החלטת הממשלה הדרישה החד משמעית שאנחנו נחליט שמיד לאחר שנמצה את השלב, תימשך פעולות הכוחות במלוא עוצמה - ראשית, כדי להשמיד את החמאס, ושנית, על מנת ליצור את האדן המתאים ולהביא לפעם הבאה את החטופים הנוספים".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "המתווה הזה הוא קשה ומכאיב מבחינה אנושית, אבל הוא גם מתווה נכון, כי הוא לוקח את המרב האפשרי ומממש אותו ואני חושב שהוא יהווה את הבסיס להמשך".

גורם מדיני שמעורה בפרטי ההסכם התייחס לסוגיה בשיחה עם "מעריב" והוסיף כי בצה"ל ובשב"כ הבהירו שיש להם יכולות איסוף מודיעין גם בזמן ההפוגה, "כדי להבטיח את ביטחון כוחותינו". לדבריו, מדובר בשש שעות בכל יום, בהן לא יבוצע איסוף מודיעין בסגנון שנעשה במהלך התמרון. "זה אחד מסעיפי העסקה", ציין. "השב"כ וצה"ל הבהירו כי גם בשש השעות הללו לא נהיה עיוורים ונדע מה קורה בשטח".