לאחר דיון סוער - הממשלה אישרה הלילה (בין שלישי לרביעי) את עסקת שחרור החטופים עם החמאס. בתוך כך, במהלך הישיבה נרשמו חילופי דברים בין שר התרבות והספורט, מיקי זוהר והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ואף פרגון של שר הביטחון, יואב גלנט, לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי.

400 פירי מנהרות אותרו והושמדו: תיעוד מפעילות יחידת יהל"ם בעזה | צפו 
הסעיף הדרמטי בהחלטת הממשלה שעשוי לחרוץ את גורל המלחמה

במהלך הישיבה, הרמטכ"ל יצא החוצה, ושר הביטחון ניצל את ההזדמנות ופרגן לו: "בכל שנותיי לא נחשפתי לרמה כזאת של מקצועיות, איך שהצבא תיקן את עצמו ומשפר את היכולות". לאחר מכן, שר הפנים, משה ארבל, פנה לרמטכ"ל: "אם לא עדכנו אותך, רציתי לעדכן שהשר החמיא לך על העבודה הטובה", הרצי הלוי השיב: "יש לי מודיעין טוב".

לאחר מכן, השר לנושאים אסטרטגיים של ישראל, רון דרמר, התייחס לעסקה: "למרות שהעסקה קשה אני לא חושב שמישהו ממכם יכול לא ללכת עליה. בשואה יהודים ביקשו להפציץ את המסילות לאושוויץ. מחלקת המדינה סירבה וטענה שזה לא מיעדי המלחמה. אצלנו זה כן היעד. יש לנו מדינה יש לנו יכולת זה דיני נפשות. לקחת את זה בשתי ידיים. להציל חיים רבים".

בהמשך, השר דודי אמסלם אמר: "אנחנו צריכים לגבות אחד את השני לגבות את כל הממשלה. להיות חזית אחידה. זה הכוח שלנו". כמו כן, נרשמו חילופי דברים בין מיקי זוהר לבן גביר. שר הספורט פנה לשר לביטחון לאומי ואמר: "מה עשיתם ישיבת סיעה לפני הדיון כאן וקיבלתם החלטה?", בן גביר השיב: "כי כל מה שיש כאן ראינו קודם בתקשורת אז טוב מאוד שעשינו ישיבה". שרת המודיעין גילה גמליאל התערבה: "צריך שנהיה מאוחדים בהחלטה", ובן גביר השיב: "אבל אנחנו לא מאוחדים. זו החלטה עם נזק לדורות שעוד תפגע בנו קשות".

לדברי מספר שרים שנכחו אמש בישיבת הממשלה, מה ששכנע אותם זה המחזה הנדיר כאשר הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד עלו לדבר וקבעו שלושתם כי העסקה תועיל לנו גם בהיבט הביטחוני. מרכיב משמעותי נוסף הוא הנספח הסודי למתווה שהוא, בעצם, ההסכם שנחתם עם חמאס באמצעות המתווך, לפיו חמאס מחויב להפסקת האש בדיוק כמו שצה"ל מחויב לה וכל ניסיון בודד להפר את ההפוגה ייענה במתקפה ישראלית מסיבית.

כמו כן, על פי שר בכיר שנכח בדיון: "איש בחדר לא פיתח אשליות לגבי חמאס, סינוואר והכוונות האמיתיות שלהם. כולנו יודעים עם מי יש לנו עסק. האויב הוא אכזרי, ציני, נטול מוסר או יושרה. כל אחת ואחת מדרישות שחמאס העלה במשא ומתן מצביעה בדיוק על הכוונות שלהם לימי ההפוגה. חמאס ינצל כל רגע של הפוגת האש כדי לשפר את הקשר בין היחידות השונות שלו, כדי להתארגן מחדש, כדי להעביר דלק למנהרות, לא מן הנמנע שינסו להבריח את החטופים אל מעבר גבולות הרצועה.

"שלא לא לדבר על פסטיבל הפרופגנדה וריקודים על הדם שינסו לקיים בזמן ההפוגה כדי לגרום לעולם לעסוק בסבל של תושבי עזה ולשכוח בטבח שנעשה בתושבי העוטף רק לפני פחות מחודשיים. כל זה בהחלט נלקח בחשבון, ועדיין - אין ולא הייתה לנו אופציה פרט לאישור העסקה", ציין.

לדברי מספר שרים שנכחו אמש בישיבת הממשלה, מה ששיכנע אותם זה המחזה הנדיר כאשר הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד עלו לדבר וקבעו שלושתם כי העסקה תועיל לנו גם בהיבט הביטחוני. מרכיב משמעותי נוסף הוא הנספח הסודי למתווה שהוא, בעצם, ההסכם שנחתם עם חמאס באמצעות המתווך, לפיו חמאס מחויב להפסקת האש בדיוק כמו שצה"ל מחויב לה וכל ניסיון בודד להפר את ההפוגה ייענה במתקפה ישראלית מסיבית.

גורמים בכירים המעורים במגעים ובהסכם אומרים כי "סעיף הדד-ליין" המגביל את המאמץ להחזרת החטופים ב-10 ימים ככל היותר היה "חשוב עד קריטי" - כדי לספק לחמאס פלטפורמה ומסגרת לטובת ההחזרה של חטופים נוספים, אך לא פחות מזה סעיף הדד-ליין נועד להעביר מסר לשרי הממשלה ולציבור.

"אחד החששות הגדולים היה כי חמאס ינסה לנצל את מסגרת העסקה כדי למשוך זמן, לשחק בפעימות  למרוח ולמרוח תוך כדי ניסיון להפוך אץ ההפוגה הזמנית להפסקת אש קבועה. לכן כה חשוב היה לשלב במתווה את הסעיף שמציב גבול ברור למאמץ. כעבור 10 ימים ההסכם מתפוגג , נגמר ולא יהיה קיים עוד", מסביר גורם בכיר.