שעות בודדות לקראת תחילת עסקת החטופים בין ישראל לחמאס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, נשאו הערב (רביעי) דברים. "יצרנו את התנאים להחזרת החטופים, המאמץ הראשון שסלל את המתווה הנוכחי זה לחץ צבאי מאסיבי על חמאס", ציין בפתח הדברים נתניהו. 

"לתת את הזמן, להניח להם": הקריאה הנרגשת של אלמוג בוקר לכלי התקשורת
כך תתבצע העסקה | ישראל לא תודיע הערב למשפחות החטופים שחמאס יעביר

מסיבת עיתונאים של נתניהו, גלנט וגנץ (באדיבות וואלה!)

עוד הוסיף: "אנחנו נשחרר את חטופנו, ונבטיח שביום שאחרי החמאס, עזה לא תהווה עוד איום על ישראל". הוא הודה לנשיא ביידן, על מעורבותו בעסקה: "הלחץ השני הוא הלחץ לשחרור חטופנו, נלחמנו לשפר את המתווה. שוחחתי כעת שוב עם הנשיא ביידן, הודיתי לו שפעל לבקשתי מול המתווכים כדי להשיג שיפור משמעותי של המתווה והוא אכן הושג".

ראש הממשלה התייחס לתנאי ההסכם עם ארגון הטרור: "המתווה שהושג לא יכלול שחרור רוצחים, והוא כן כולל הסכמה שנציגי הצלב האדום יבקרו חטופים. יש סעיף מפורש, שלפיו יתאפשר לצלב האדום לבקר את יתר החטופים ולספק להם תרופות נחוצות. אני מצפה מהצלב האדום לבצע את עבודתו".

"לא תמיד מבצע צבאי אפשרי, ולכן איננו ממתינים, אנו מנצלים כל שביב הזדמנות לשחרור חטופינו כי השבתם היא משימה קדושה", ציין והוסיף: "ביטחון כוחותינו יובטח בימי הפוגה והמאמץ המודיעיני יישמר בימים אלה. בזמן הזה צה"ל יערך להמשך הלחימה".

כוחות צה''ל (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
כוחות צה''ל (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

לסיום, אמר: "המלחמה נמשכת. אנחנו נמשיך בה עד שנשיג את כל מטרותינו, להשיב את חטופינו, לחסל את החמאס, ולוודא שביום שאחרי חמאס לא ישלוט בעזה ארגון טרור שמחנך לרצח, עזה לא תהווה יותר איום על ישראל, נחזיר את הביטחון לצפון ולדרום".

כאמור, השעות הקרובות יהיו מתוחות במיוחד, לקראת עסקת חטופים אפשרית עם החמאס, במסגרתה ישתחררו נשים וילדים ישראלים. גורם מדיני בכיר התייחס לדיון שהתקיים אמש בישיבת הממשלה בסוגיה: "התמיכה הייתה מובהקת וחד משמעית. אפילו הציונות הדתית שחשבה בתחילת הדיונים אחרת, החליטה לתמוך".

גלנט: "חמאס גזר את גורלה של עזה, ואת גורלו שלו"
בפתח דבריו, התייחס שר הביטחון יואב גלנט לארגון הטרור: "חמאס חשב שיוכל לפרק את ישראל, ולהציב דגל במרכז הנגב. הם חשבו שככה הם יגרמו לנו להפסיק להתקיים, הם טעו, מה שיהיה זה פירוק החמאס. חמאס חרץ את גורלה של עזה, ואת גורלו שלו. כל תמונת סיום של המערכה הזו חייבת לכלול בתוכה שני היבטים ברורים - פירוק החמאס כמסגרת צבאית ושלטונית, והשבת החטופים אל מדינת ישראל. אני מחויב לכך, מערכת הביטחון מחויבת לכך, צה"ל מחויב לכך ואנו נעמוד במשימתנו".

על פעילות הכוחות בשטח, אמר: "הפעולה של צה"ל מדויקת וקטלנית, היא נעשית בשיתוף פעולה של כוחות מהיבשה, מהאוויר והים, הכול מלווה במודיעין מדויק של אמ"ן, אנו משיגים שתי מטרות חשובות - אנו הולכים ומפרקים את החמאס כמסגרת צבאית לוחמת, פוגעים במחבלים, במפקדים, בתשתיות מעל ומתחת לקרקע, כל יום נופלים לידינו עשרות פריטים שמעידים על מי זה החמאס, נופלים לידינו מחבלים. כאשר כוחות צה"ל מתמרנים בשטח הם מקרבים את מתווה ההסכמה על שחרור החטופים בינינו לבין חמאס. הסיבה פשוטה. ככל שנעמיק את ההישג, כך יגבר הסיכוי לשחרור חטופים".

עוד הוסיף: "הם מבינים רק כוח, נפגין לכולם מה זה הכוח הישראלי. אני מקווה שהמתווה שסוכם אכן יבוצע, המתווה שהשגנו נכון יותר וטוב יותר מהקודמים שעמדו לפנינו לפני שבוע. זה קרה בעקבות העמקת הפעילות, בעקבות התוצאה האיכותית, בעיקר בשבוע האחרון, התוצאות משופרות ואני מקווה שיגיעו לידי ביטוי כבר בימים הקרובים". 

יואב גלנט  (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

הוא השיב לסוגיית החששות אצל חלק מהציבור: "אני שומע גם את החששות בציבור מכך שאנו נעצור את הלחימה. אני וצה"ל, שב"כ ומערכת הביטחון מחוייבים להמשיך את המלחמה עד השגת מטרותיה. חיסול החמאס כמסגרת שלטונית וצבאית והשבת החטופים. כל זה עמד לנגד עיניי גם אתמול בישיבת הממשלה וגם מול ההחלטה הנכונה להשבת החטופים. ביום שאחרי יוחזרו החטופים אנו ממשיכים את הלחימה על מנת לממש את מטרותיה, לחסל את החמאס ולהשיב את החטופים".

לסיום, אמר: "מדינת ישראל מחויבת לזה, צה"ל מחויב לזה, ואני מחויב אישית לשני הדברים הללו. אלו שלא נצליח לשחרר במתווה הזה - אנו מחויבים להביא אותם לביתם. נמשיך ונעמיק את הפעולה שלנו ככל שיידרש גם כדי להגביר את הלחץ על חמאס ולשחוק אותו וגם כדי להשיג באמצעות המהלך הזה את שחרורם של חטופים נוספים, ולהביא את כולם בחזרה הביתה.

גנץ: "אין פה טובים שרוצים שהילדים ישובו או רעים שרוצים שהם יישארו בידי חמאס"
״אתמול קיבלנו החלטה קשה, ונכונה. החלטה שיש בה אחריות לקביעת גורלות, ויש בה הצלת חיי אדם. בכנות, זו הייתה מההחלטות הקשות שלקחתי בלמעלה מ-40 שנים שבהן אני משרת את המדינה. ובמלחמה הזו עוד יהיו החלטות כאלו", אמר בפתח דבריו השר בני גנץ. 

"אני משוכנע בכל ליבי שזו ההחלטה הנכונה. המחויבות שלנו להחזיר את הבנות והבנים הביתה היא בבחינת שילוב של 'אין ספק מוציא מידי ודאי' ו'כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו, כאילו קיים עולם מלא'. בעיני, ההחלטה הזו, והדאגה לחטופים, היא מפגן עוצמה של החברה הישראלית", הוסיף.

בני גנץ (צילום: ללא קרדיט)
בני גנץ (צילום: ללא קרדיט)

גנץ התייחס לעמדות השונות שהתגלו בממשלה, בסוגית אישור עסקת החטופים עם החמאס: "המתווה שאושר אתמול ושאליו בעזרת השם אנחנו נכנסים, אינו מחלק אותנו לימין או לשמאל; לדתיים או חילונים; ליהודים, ערבים או דרוזים – הוא כורח המציאות שנכפתה על כולנו. יש שחושבים שההפוגה והמתווה אינם נכונים, אני מכבד את דעתם. אין פה בחירה פשוטה בין טוב לרע, אין פה טובים שרוצים שהילדים ישובו או רעים שרוצים שהם יישארו בידי חמאס. 

כמו כן, אמר בנוגע לסוגיה: "יש פה דילמה מורכבת שניצבה בפנינו, ומנהיגות שקיבלה את ההכרעה הטובה ביותר האפשרית לדעתה. גם מי שחושב שטעינו, הוא חלק מהעם הזה, וכולנו נדאג להישאר מלוכדים ולנצח".