בפתח שעת תכניתם השנייה, שוחחו הבוקר (חמישי) אראל סג"ל ואלוף (מיל') יצחק בריק ב-103FM על המלחמה מול ארגון הטרור חמאס ועל ההתעלמות, לדבריו של בריק, מדיווחי החיילות שצפו בהתארגנות לאסון 7 באוקטובר.

"מקווה שהפסקת האש תימשך": זו תוכנית הפעולה של נסראללה במלחמה | מומחה מסביר
הסעיף שחמאס חוגג עליו - ויוביל לתגובה לא פרופורציונלית מצד ישראל

בריק: "גם ההוראות שכבר היו, והיו בתוקף, וזה היה ברור שזה חלק מההגנה הבסיסית על עוטף עזה - נמחקו בדרך. אז יגיעו עד לגדר, לא יורים. החשש חס וחלילה שמא יקרה משהו, הביא לחוסר מעשה. כתוצאה מחוסר המעשה זה העצים את המוטיבציה שלהם, את היכולת שלהם כי הם ראו איך אנחנו מתנהלים", טען.

סג"ל שאל אותו: "העובדה שלקחו את הנשקים מכיתות הכוננות, אסרו על חיילים לצאת עם נשקים הביתה, נבע מזה שנגנבו הרבה מאוד נשקים ותחמושת. אבל במקום לפעול נגד הגניבה, למשל לא לאפשר כניסה של בדואים על טרקטורונים לצאלים לגנוב נשק, באו ואמרו 'לוקחים את הנשקים מכיתות הכוננות'. אתה מסכים לניתוח הזה?"

בריק השיב: "אני מסכים ועוד איך. יש כאן תופעה של 'השלום פרץ' ומוכנים ללכת רחוק מאוד לאחור ולאבד יכולות של לחימה, כמו למשל הוראות פתיחה באש, שכל חייל שהיה עומד היום, או לפני המלחמה אל מול איום מסוים, אם זו הייתה אבן שזורקים, בקבוק תבערה, הוא היה יותר חושש להגיב, משום שהוא פחד שהוא יעמוד אחרי זה לבית דין. זאת אומרת, הוא פחות חשש מהאויב שעמד מולו ויותר חשש מכך שבסוף יגיע לבית דין או למשפט ואז נוצרה איזו תרבות שלא מגיבים. זה הגיע גם למצב שבמלחמה הזאת, בעוטף עזה, שרצו אלפים לתוך הגבול שלנו, מעיד על זה טנקיסט, הוא ראה שיש הרבה בלי נשק אז הוא אמר 'הוראות פתיחה באש, אסור לי לירות'". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

סג"ל: "אם אני ואתה נרצה להיכנס לבסיס אמריקאי, יורידו לנו את הראש עם שוטגאן". 

בריק ציין: "היו הוראות פתיחה באש מובהקות וברורות לגבי החומה. זאת אומרת, הקו האדום 120 מטר. מי שחוצה אותו לתוך השטח שהוא בין הקיר ל־120 מטר, פשוט צריך לירות בו. אולי לא להרוג אותו, לירות בו ברגליים. גם את זה לא עשו, גם על זה דילגו. הם הגיעו עד קו החומה". 

סג"ל: "בראל חדריה שמואלי ז"ל נרצח בגלל זה".