שר הכלכלה ניר ברקת הודיע כי הוא מתכוון להצביע נגד תיקון התקציב לשנת 2023, ואמר כי "מדובר בתקציב גרוע שלא נותן מענה לבעיות הכלכליות. אין פתרונות לבעיות הצמיחה, ואין סיוע לעסקים שיקרסו". בעקבות התנגדותו הוזמן השר ברקת לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"הפקירו את אמא": אלמה אברהם ששוחררה משבי חמאס מורדמת ומונשמת
ישראל יודעת איפה חלק מהחטופים מוחזקים, אך יש לה בעיה גדולה יותר

אתמול שלח יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, מכתב לראש הממשלה נתניהו, בו הוא דורש לבטל את הכספים הקואליציוניים בתקציב 2023, ולהעביר את הסכומים לטובת המאמץ המלחמתי. 

גנץ הבהיר כי סיעתו תצביע נגד התקציב אם יוחלט שלא להסיר את הכספים הקואליציוניים מהתקציב. עם זאת, לקואליציה יש רוב להעברת התקציב גם ללא סיעת המחנה הממלכתי. בצל האיום, הבהירו בסיעה כי עזיבה של הממשלה לא מונחת על הפרק. "נכנסנו מתוך אחריות לאומית, ונישאר מאותה סיבה".

גורם בסביבתו של גנץ מסר כי "בזמן שמאות אלפים במילואים (במדים או בחברה האזרחית), ענפים שלמים נסגרים, רבים יוצאים לחל"ת והגירעון גדל - צריך להראות דוגמה אישית. העלאה של 500 מיליון שקלים בתקציב הישיבות, הקצאה של מעל 400 מיליון ש"ח למשרד למשימות לאומיות שייעודם אינו ברור, והעלאת שכר המורים באופק חדש שלא על בסיס מערכת החינוך בסכום של 40% במקום 14% שעליהם הסכמנו - הם אצבע בעין לציבור".

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

עוד הוסיף, כי "גנץ הראשון שתומך בחינוך ראוי לחרדים כולל ההעלאה שסוכמה, בתקצוב מרכיבי ביטחון ביהודה ושומרון בנוסף ליישובי הספר, ובמקומות נוספים. זה לא מה שמובא היום לממשלה, ובעיקר - זו לא דוגמה אישית מול מיליונים שפרנסתם נפגעת, שפונו מבתיהם ומול האתגר הכלכלי והחברתי העצום שבפנינו".

הוא הדגיש כי "מתוך למעלה מעשרה מיליארד שקלים של כספים קואליציוניים לשנה הקרובה, ההסטה שהציע שר האוצר עומדת על מיליארד שקלים בלבד נכון לעת הזו. עדיין לא מאוחר לעצור ולעשות את הדבר הנכון. יש לכולנו אחריות לאומית".

במכתב ששלח אתמול כתב גנץ: "כפי שהובהר בפגישתנו שהתקיימה ב-23 בנובמבר בנוכחות שר האוצר, סיעתי ואני נתנגד לחלוקת כספים קואליציוניים או כל תקציב נוסף שאינו קשור במאמץ המלחמתי או מקדם צמיחה במשק".

"העברת כספים קואליציוניים וכספים לשימוש שר שאינם קשורים למלחמה, כפי שמבקש שר האוצר לקדם בימים אלה, תפגע בחוסן ובלכידות הישראליים", טען והוסיף: "אנחנו עומדים בפני אתגרים כלכליים וחברתיים אדירים גם בהמשך הדרך, וגירעון שצפוי לגדול משמעותית ולהשפיע על המשק. בעת הזו כל כסף פנוי חייב ללכת לצורכי המלחמה ולהם בלבד".

מנגד, נמסר מלשכת רה"מ כי "נביא מחר לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקלים לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה. התקציב ייתן מענה מלא לצרכים של צה״ל בהגנה ובהתקפה, ידאג למשפחות החטופים, הפצועים, החללים והנרצחים, למשפחות המפונים בבתי המלון וההארחה, ויבטיח שכלכלת ישראל תמשיך לעבוד ולשגשג.