שר האוצר וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ' התראיין היום (רביעי) לינון מגל וברק סרי ברדיו 103fm, זאת על רקע אישור תקציב הממשלה והוויכוחים סביב סוגיית הכספים הקואליציוניים בעקבות המלחמה.

יכשיל את המשך העסקה? הסעיף של סמוטריץ' שיקשה על הפסקת הלחימה
הציוץ שעלה ונמחק: ניסים ואטורי תקף את חדשות 12, שלא נשארו חייבים


"כל הסיפור בסוף של אופק חדש לחרדים, אפשר לאהוב או לא לאהוב, זה לא קשור למלחמה", אמר בהתייחס לכספים הקואליציוניים. "אלה 35 מיליון שקל, מתוך למעלה מ־30 מיליארד. זה תקציב טוב שמבטא מדיניות מרחיבה שהחלטנו עליה מתחילת המלחמה. הבנו שברגע כזה המדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולתת רשת ביטחון מלאה לאזרחי מדינת ישראל. המלחמה הזאת התחילה באירוע טראומטי גדול ששבר את האמון בין האזרחים למדינה. המדינה לא הייתה שם כדי להציל אנשים שהיו במשך עשרות שעות בממ"ד כשטבחו בהם ורצחו אותם ועשו בהם עוד דברים נוראיים. אנחנו בונים את קו הביצורים השני ואומרים לאזרחי ישראל, 'יש מדינה לסמוך עליה בשעת צרה'. זה נכון למפונים ולניצולים, זה נכון לכל המשק. זה נכון ללוחמי המילואים ולבני המשפחות שלהם, וכן, הדבר הזה עולה כסף".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אנחנו מרחיבים את התקציב בסדר גודל של 30 מיליארד שקלים. 17 מתוכם אלה הוצאות המלחמה, הביטחון, הצבא. 13 מיליארד זה הרבה כסף ורשת הביטחון האזרחית שאנחנו נותנים לאזרחי מדינת ישראל, ולכן המפונים נמצאים בבתי מלון, ולא על מזרנים במתנ"סים או בכיתות לימוד, כפי שתוכנן לאורך כל השנים בתוכניות החירום שעשו בתקופה של מלחמה". 

כשנשאל האם הוא מרוצה מניהול המלחמה, השיב: "אני חושב שכרגע צריך רק לחזק, רק לשמור על האגרוף המשותף שלנו, כמה שרק אפשר, סביב המטרה המשותפת והמוסכמת. אני חושב שהיום זה קונצנזוס גם במערכת הביטחון, גם במערכת המדינית וגם בציבור, שאת המלחמה הזאת חייבים להשלים בניצחון, בהשמדה מוחלטת של חמאס. גם היכולות השלטוניות, גם היכולות הצבאיות, הסרת האיום שנשקף מעזה אל עבר מדינת ישראל באופן מוחלט לאורך הרבה מאוד שנים. תהליך, אבל השלב הראשון שלו צריך להיות מאוד עוצמתי, מאוד נחוש, עד הניצחון, אני שותף מלא בזה".

"כן היו אתמול בלוני ניסוי שלא ברור לי מי עומד מאחוריהם, הקטארים או האמריקנים, שיש לנו שיתוף פעולה טוב איתם, אבל לפעמים צריך להציג עמדה ברורה ולומר 'אין מצב בעולם שאת המלחמה הזאת אנחנו מפסיקים, רגע אחד לפני שמימשנו את מטרותיה'. כן, גם השבת החטופים. עמדתי ידועה. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה, זה באמצעות לחץ צבאי עוד יותר גדול על סינוואר. אנחנו כרגע בתוך מהלך, בתוך מתווה, שמחים, מתרגשים מאוד עם כל מי שחוזר וברוך השם מצליחים לחזור הרבה. המהלך הזה ימוצה, זה עניין של ימים ואז צריך לחדש את המלחמה בכל הכוח ושאף אחד לא יחשוב לרגע אחרת". 

"כולנו בחודש וחצי של התפכחות, מי יותר ומי פחות. מי היה זקוק לזה יותר, מה היה זקוק לזה פחות. אנחנו מבינים שאנחנו עובדים מול נאצים. זה הדור החדש של הנאצים. אגב, גם פה, צריך לומר, אין הבדל גדול בין הנאצים בעזה לנאצים ביהודה ושומרון. תסתכלו בכל הסקרים, תמיכה מוחלטת. ומול אויב צריך להתנהל כמו שמתנהלים מול אויב, לא לחיות באשליות. אנחנו שוחרי שלום, אנחנו נוהגים להתמכר לאשליות של עצמנו ולחשוב שיש לנו איזה פרטנר בצד השני. את הדבר הזה צריך להשמיד. אין מה לעשות. זה או אנחנו או הם, דבר שהוא מובן היום לכולם. לכן אמרתי, צריך לחדש את הלחימה בכל הכוח". 

על השאלה האם הוא מזהה סימן שאלה בצד הישראלי לגבי הלחימה, ענה: "לא. יש פה אתגרים מאוד מאוד גדולים. יש לחץ בינלאומי גדול. שים לב לציוץ של הנשיא ביידן אתמול, מאוד מטריד. יש לחץ ישראלי פנימי שסביר להניח שיתחדש ברגע שנחדש את המלחמה. לצערנו, אנחנו לא מצליחים להחזיר בשלב הזה את כל החטופים ויהיו משפחות שיישארו כאן בלי החטופים שלהם, ומן הסתם יפעילו לחץ שבעיניי הוא שגיאה קשה, אני חושב שהדבר הזה רק פוגע בסיכויים להחזיר את החטופים האלה בריאים ושלמים הביתה, זה רק מעלה את סינוואר על עצים ומעלה מחירים למקומות שאנחנו לא יודעים ולא רוצים לשלם אותם, מכיוון שהוא הרי רוצה לעצור את המלחמה ולשרוד, ואנחנו רוצים להשמיד אותו. בעניין הזה יש בינינו סתירה מובהקת בין האינטרסים".

על חיזבאללה אמר: "אני ברשותך לא רוצה לעסוק בזה בתקשורת. ברור שאנחנו צריכים לשנות את המשוואה ואת הסיטואציה הביטחונית, גם בגבול הצפון. מה שהיה, אסור שהוא מה שיהיה". 

כשנשאל האם גנץ משמעו מדינה פלסטינית, השיב: "אני בכלל לא מבין מה השאלה. אני חושב שהוא לא מתכחש לזה, הוא מודה בזה לחלוטין. גנץ חושב גם היום שביום שאחרי שנשמיד את חמאס, אבו מאזן צריך לחזור לרצועת עזה. בעיניי, הזיה, איוולת. למיטב התרשמותי, גנץ תומך בזה שהרשות הפלסטינית תקבל את רצועת עזה. לא היו הרבה מאוד דיונים על היום שאחרי. גנץ לאורך שנים תומך בפתרון שתי המדינות".

סמוטריץ' גם התייחס לנוכחות חמאס ביהודה ושומרון: "כרגע צה"ל מוביל מערכה מאוד משמעותית, למעלה מ־2,000 עצורים מתחילת המלחמה. מנסים לטפל גם בתשתיות האזרחיות של חמאס".

עוד נשאל האם הוא בעד לפתוח במלחמה נגד הרשות הפלסטינית: "ממש לא. אני לא חושב שצריך את זה כרגע. אני בעיקר חושב קודם כל שאסור לנו לסמוך עליהם ולהפקיר את גורלנו בידם. צה"ל צריך לפרק את כל החמושים והקבוצות והגדודים והתשתיות והחוליות בצורה הנחושה ביותר ולא להרפות בעניין הזה וזה מאמץ מבצעי שייקח זמן, וכן, ולהיערך לתרחיש של היפוך קערה ביהודה ושומרון שעלול לקרות ועלול לקרות בשנייה, ולהיות ערוך לזה גם מבצעית, התקפית והגנתית, ובעיקר מנטלית". 

"אני חושב שזו שגיאה קשה מאוד לעסוק עכשיו בפוליטיקה בזמן מלחמה. אני יכול לומר על עצמי, אני קיבלתי החלטה ביום הראשון של המלחמה שאני לא מתעסק עכשיו בפוליטיקה. היכולת לקבל החלטות נכונות, להבין את כובד האחריות שמוטל כרגע על הכתפיים, והצורך לקבל החלטות נכונות, גם בהקשרים הביטחוניים של ניהול המלחמה בקבינט ומחוצה לו, וגם כמובן בכלכלה כדי להיות יכול לעמוד מול קמפיינים ציניים ושקריים ומול לחצים - אתה צריך לקבל החלטה שאתה לא מתעסק בפוליטיקה, נכנס לחדר ועושה את מה שנכון. אמרתי לעצמי שאם הלוחמים מוכנים למסור את החיים ואת הנפש ולהיהרג על מדינת ישראל חלילה, אז אני ודאי מוכן למסור דברים אחרים, את השם שלי, אולי את העתיד הפוליטי שלי. זה לא מטריד אותי ואני אומר בצורה חד משמעית. בסופו של יום, אני שליח ציבור. אם יהיה ציבור שיחשוב שאני ראוי להמשיך לייצג אותו וישלח אותי, מצוין. אם לא, זה ממש לא מעסיק אותי ברגע הזה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm