ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ קיימו היום (שלישי) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב. נתניהו התייחס לעתיד הרצועה לאחר הלחימה: "ביום שאחרי חמאס - עזה חייבת להיות מפורזת".

החטופות זעמו על הקבינט, נתניהו כעס: "מכבד אתכם יותר מדי" | הקלטות מפגישת המשפחות
בפגישה עם המשפחות: נתניהו חשף מה המחיר שדרש חמאס עבור כל החטופים

צפו:

בתחילת דבריו, התייחס נתניהו לפגישתו מוקדם יותר עם משפחות חטופים. "אני וחברי הקבינט נפגשנו היום עם משפחות החטופים. שמעתי על צימאון, רעב, התעללות נפשית ופיזית על הילדים שעדיין לוחשים על החשיכה שבה נמצאים יקיריהם".

"שמעתי, וגם אתם שמעתם על התעללות מינית, על מקרי אונס אכזריים מעין כמוהם, אבל אני חייב להגיד שעד לפני ימים אחדים לא שמעתי את ארגוני זכויות האדם, לא שמעתי את ארגוני הנשים, את ארגוני הנשים באו"ם, לא שמעתי את הזעקה שלהם ואני אומר להם - איפה אתם? אתם שתקתם בגלל שמדובר בנשים יהודיות?".

"אני שותף מלא לדאגה העמוקה של המשפחות שיקיריהם עדיין מוחזקים בעזה", המשיך. "אני מבין את חוסר הוודאות, אני מבין את הקושי הבלתי נסבל. אמרתי למשפחות שאנחנו לא חוסכים במאמץ להשיב את יקיריהם, זו אחת ממטרות העל של המלחמה, יש מפעל מודיעיני עצום שעוסק רק בזה. השבת חטופינו היא אחת משלוש מטרות העל של המלחמה".

"בכל החלטה השבת חטופינו עומדת נגד עינינו. הצלחנו להשיב 110 מהחטופים על ידי השילוב של תמרון קרקעי ומאמץ מדיני מתמשך, וזו הדרך היחידה להשיב את החטופים שעדיין נשארו בשבי החמאס". 

"החמאס ניסה לפרק אותנו, אנחנו מפרקים אותו", הדגיש נתניהו. "רבים מהמרצחים יצאו מגדוד סג'איה, בתחילת השבוע חיסלנו את מפקד גדוד סג'איה, שפיקד על רבים ממעשי הזוועה של ה-7 באוקטובר. חיסלנו כמחצית מהמג"דים של החמאס. הנחנו את צה"ל להמשיך במלחמה, לוחמינו מרחיבים את הפעולה ברצועה כולל בדרום. האדמה רעדה בחאן יונס, בג'בליה - כיתרנו את שתיהן, אין מקום שאנו לא מגיעים אליו, השתלטנו על בסיס הביטחון הכללי של החמאס, בכל קרב ידינו על העליונה. אנחנו נלחמים עד הסוף, עד הניצחון המוחלט".

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)


"הלוחמים והלוחמות שלנו הם התגלמות החוסן של האומה כולה, אבל לכל זה יש מחיר כבד מנשוא. כל אובדן מפלח את ליבנו. יקירינו לא נפלו לשווא, אנחנו נילחם ביחד, נכריע ונשמיד את החמאס. נילחם עד הניצחון עד שנשלים את כל יעדינו, השבת כל חטופינו, חיסול החמאס והבטחה שעזה לעולם לא תהווה עוד איום על ישראל. נבטיח שלא יהיה בה שום גורם שמחנך לטרור, תומך בטרור ומממן את הטרור". 

על התוכנית שלאחר הלחימה אמר: "ביום שאחרי חמאס - עזה חייבת להיות מפורזת. וכדי שעזה תהיה מפורזת יש רק כוח אחד שיכול לדאוג לפירוז הזה והכוח הזה הוא צה"ל. שום כוח בינלאומי לא יכול להיות אחראי לכך. ראינו מה קרה במקומות אחרים. אני לא מוכן לעצום את העיניים ולקבל שום הסדר אחר. אני שב וקורא לאזרחים בעזה לצאת מאזורי הלחימה נגד החמאס". 

בסיום דבריו שיגר מסר למדינות העולם: "לאלו שלוחצים עלינו לסיים את המלחמה במהרה - אם ידידינו רוצים לעזור בקיצור המלחמה, שזו גם המלחמה שלהם נגד הברבריות שמאיימת לשטוף את העולם, הם צריכים לעמוד איתן לצדנו".

כשנשאל על התקציב, השיב: "היה לנו דיון ממושך בישיבת הממשלה. הבאנו תקציב של 30 מיליארד שקל בחודש וחצי, זה תקציב שמכסה את הדרישות של הביטחון, תשלום למילואימניקים, לצרכי הצבא, לצרכים אזרחיים, לפעולות השיקום, משפחות החטופים, פרויקט תקומה שהקמתי אותו, לעסקים, תקציב ענק. זה לא שחסר כסף, אנחנו נמצאים בתנאים מאקרו כלכליים טובים כי בנינו כלכלה טובה ולכן גם כשעשינו קיצוצים לא קיצצנו בתיאטרון הבימה או בבית לסינג. זה לא תורם למאמץ המלחמה אבל זה חלק מהחברה שלנו, אותו דבר קרו גם בדברים אחרים, זו הגישה שלנו ונביא תקציבי המשך".

כשנשאל על האחריות למחדל, ענה: "יש משימה עליונה לממשלה, לדאוג לאזרחי המדינה, במשימה הזו לא עמדנו, ואחרי המלחמה כולם יצטרכו לתת תשובות, כולם, כולל אני. עד אז אנחנו כצוות ואני כראש ממשלה אמשיך לעבוד כדי להנהיג את המדינה הזו ולהשיג את היעדים, וכולם רואים את התקדמות הדברים מתוך העבודה הזו". 

בנימין נתניהו  (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

שר הביטחון גלנט: "חמאס חשב שהתוצאות של המלחמה יהיו שונות, הוא הולך ומאבד שליטה הולך ומוכה, זה מושג באמצעות פעולה נחושה והחלטית של לוחמי צה"ל באוויר, ביבשה, בים, באמצעות המודיעין. התוצאות מדויקות ומרשימות מאוד. כל יום אני מאשר את התוכניות של צה"ל ונפגש עם המפקדים בשטח ורואים את התוצאות".

"במלחמה יש גם מחירים והמחירים הם כבדים מאוד", הוסיף. "כל אחד ואחת מהנופלים הם אנשים יקרים למשפחותיהם ולנו כאומה. רבים מהם מוכרים לי באופן אישי, רבים מהם כמפקדים או כבנים של, אני מסתכל וכואב אבל אומר להם ולבני המשפחות ולכולנו, יש רק דרך אחת להצדיק את הקורבן  - הניצחון והוא צריך להיות החלטי, חד מדויק ונוגע במטרות שקבענו להכות את ארגון החמאס ולפרק את יכולותיו השלטוניות והצבאיות ולהשיב את החטופים אל ביתם".

"גם אתמול הייתי בגבול רצועת עזה בדרום, הסתכלתי מקרוב על הקרבות שמתחוללים בצפון הרצועה. אני רואה את התהליך, הדיוק והפעולה ואני יודע שהלוחמים לא עוזבים אף מנהרה ואף אתר של ייצור נשק ואף מחסן טילים או נקודה אחרת. הם פועלים שם כדי שמהמקום הזה לא יהיה ניתן לפעול יותר, הם משמידים אותם בכל האמצעים העומדים ברשותם".

"עברו חמש יממות מאז החל התמרון בשלב השני שלו ועברנו בעוצמה מהצפון לדרום הרצועה. אנו פועלים בשני המקומות, ומה שעבר על עזה עובר כעת על חאן יונס, התוצאות הן תוצאות מרשימות. מחבלי החמאס מבינים היום היטב, אין מי שיבוא לעזרתם, לא האיראנים ולא החיזבאללה. הם תלויים רק בעוצמה שיפעיל צה"ל, ומה שקרה בצפון הרצועה יקרה גם בדרום. נפרק את המגד"ים, מ"פים, את מחסני הנשק ואמצעי הלחימה, את כולם".

"לאחרונה שואלים אותי האם יש לנו לגיטימציה להמשיך, ואני אומר - אין לנו לגיטימציה להפסיק. הכאב והסיפורים של משפחות החטופים קשים מאוד, ואני אומר לבני המשפחות וגם לחטופים שהגיעו, אנחנו מחויבים באופן מלא להשיב את כל החטופים ללא יוצא מן הכלל. צה"ל יוצר את התנאים על מנת להגיע לזה, ואנו עושים כל פעולה על מנת להשקיע כל מאמץ על מנת להביא לשחרורם".

יואב גלנט  (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: ״אנחנו ממשיכים ומרחיבים את התמרון ברצועת עזה, וכפי שהבטחנו – שום דבר לא יעצור אותנו. היו שחשבו שהחמאס ימנע את חידוש הלחימה, או שאנחנו נימנע ממנה, ואנחנו מוכיחים שרק ישראל תקבע את עתידה. נפעל כמה שנצטרך, ובכל מקום שנידרש - בדרום וגם בצפון. נעשה זאת תוך שאנחנו מקשיבים לידידותנו, ועושים מה שנכון למדינת ישראל".

"למלחמה הזו יש מחיר כבד. אני מבקש למסור למשפחות החללים שנפלו תנחומים מעומק הלב, ולאחל החלמה מלאה ומהירה לפצועים. היום קיימנו מפגש מורכב, כואב וחשוב עם משפחות החטופים ובהם חטופים ששבו. אנחנו כקבינט מחויבים להשאיר את הדלת פתוחה 24\7 למשפחות האלו. לכולן. אנחנו מנהלים מאמץ אדיר כדי להביא לשחרור החטופים. משימה שמתקיימת במאמץ של צוות גדול, ושל מדינה שלמה".
 
"אני מבקש לחזק את מי שעוסקים לילה ויום במשימה הקדושה הזו – הלוחמים שמחרפים את נפשם, המשפחות שנאבקות באופן מעורר השראה. לראש המוסד, לאלוף ניצן אלון, לראש השב"כ, לרמטכ"ל, לגל הירש וכל מערך הממונה על הקשר עם המשפחות ולאנשיהם כולם. כל עם ישראל גאה וסומך עליכם. כשאני רואה את השבים שנאבקים למען החזרת החטופים שבעזה, אני נפעם. ההירתמות שלהם היא שיעור בעוצמתה של החברה הישראלית ובערבות הדדית".
 
"אני מבקש להדגיש – נפעל בכל דרך כדי להחזיר את החטופים הביתה. הם כולם בנותינו ובנינו. אין חטוף שחשוב יותר או פחות מהאחר. האחריות שלנו היא לכולן ולכולם. כל הזדמנות, מדינית או מבצעית, להחזיר אותם – תמומש".

"יומיים לפני חנוכה, שבו אנו מציינים את הגבורה של עמנו, הגענו שוב לתקופה שבה מתגלה גבורה עילאית של יחידים ושל החברה כולה. אור גדול זורח מרבים כל כך בחברה שלנו. שניים מהגיבורים האלו שנפלו הם גיא שמחי ז"ל ומשה לייטר ז"ל, שהאבות שלהם פרסמו מכתב שחייב להיות צו השעה לכולנו, וכך כתבו: "בימים בהם אנו ממשיכים לקבור את מתינו, אך מכים בעוז ובגבורה את אויבינו הנתעבים. בימים בהם אנו מגבירים את המאמצים להשיב את שאר חטופינו, מחויבים אנו להניח את המחלוקות בצד ולפעול כעם אחד, מלוכד ונחוש".

"ואכן, כמדינה, כעם, כאזרחים. חובתנו שתהיה יד לוחמת, ויד בונה. בכוח עוצמתנו הצבאית והחברתית, ננצח. באחדותנו, בגבורת לוחמינו ובמנהיגות שנגלה, נגבר על אויבינו".

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

"אני מבקש לפנות אליך, אדוני ראש הממשלה – מחר יובא תקציב המדינה לשנת 23 להצבעה בקריאה ראשונה. אזרחי ישראל נפגעו כמעט כולם מהאתגרים שמציבה המלחמה גם בהיבט הכלכלי, במיוחד המפונים מבתיהם והמילואמניקים. הם מסתכלים עלינו עכשיו בציפייה. עוד לא מאוחר, לעצור את התוספות התקציביות שאינן נוגעות ללחימה ולמעטפת שלה, ולהעביר אותם כמו את יתר המשאבים הפנויים לצורכי המלחמה. בימים כאלו וברגעים כאלו – נבחנת מנהיגות, ועלינו לגלות אותה. גם בנושא הזה, כמו במלחמה, עלינו לפעול מתוך שיקול לאומי כולל".

"עודד ירון, לוחם במלחמת יום הכיפורים, כתב ביומן שפירסם ג'קי חוגי: "לדעתי, אפילו אם ננצח, החיים אחרי ניצחון זה יהיו קשים בהרבה מאלה שלפניו". אני בטוח שננצח. כמו אחרי מלחמת יום הכיפורים, נלמד, נצמח ונתחזק. אנחנו ערוכים להמשך המלחמה, וגם אחריה - לחודשים ושנים של פעילות מבצעית ועיצוב המציאות. יש לנו את הנחישות ואורך הרוח. יש לנו את הטובים שבאנשים".

"גם אם הניצחון יהיה קשה מאלה שלפניו – אנחנו ננצח. וגם אם הבנייה תהיה קשה יותר - אנחנו נבנה. ערב החנוכה, נעשה הכל כדי שהאור אצל כל משפחות החטופים יאיר מהחלונות, שבבתים בנגב המערבי ובצפון יחגגו וכדי שהאור של עם ישראל ינצח״.

בנימין נתניהו, בני גנץ, יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בנימין נתניהו, בני גנץ, יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

מסיבת העיתונאים מגיעה לאחר פגישת משפחות החטופים עם שרי קבינט המלחמה ורה"מ נתניהו שנערכה מוקדם יותר, זאת אחרי שנציגי המשפחות איימו אתמול להחריף את הצעדים ודרשו לקיים פגישה אמש, ובקבינט המלחמה החליטו שהפגישה תיערך היום כדי "לאפשר למשפחות המגיעות מכל רחבי הארץ להשתתף".

במהלך הפגישה, פרצה סערה עם שבויות לשעבר שסיפרו על חלק ממה שעברו בימי השבי ברצועה. אביבה סיגל שחזרה מהשבי בעזה אמרה בפגישה: ״פצצות של מטוס התפוצצו מעלינו. החמאסניקים המשיכו לישון. לא מזיזות להם הפצצות שלכם״. היא הוסיפה ש״נוגעים״ בנשים שם, ושיש נוהל לא להשאיר אותן לבד כדי שלא יפגעו. בתה ספרה שלאביה, קית סיגל, גילחו את כל השערות בגוף. רז בן עמי יצאה מהפגישה ואמרה כי מה ששמעה ״מכעיס, מדאיג ומקווה שכולם ישתחררו״.