על רקע המלחמה בעזה, בישראל מעריכים כי המתח בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והממשל האמריקאי לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו עומד בפני עליית מדרגה. ערן עציון, סגן ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, שוחח עם יוני הללי ברדיו צפון 104.5FM על יחסי ישראל-ארצות הברית ועל תלותה של ישראל במעצמה. 

צה"ל ישנה אסטרטגיה? גורמים בכירים בארה"ב: "התמרון הקרקעי בעזה יסתיים עד ינואר"
לאחר הדיון המקומם בקונגרס: "בארה"ב לא מצליחים לראות את היהודים כקורבנות"

"חלון הזמן והאשראי שהממשל האמריקאי נותן לישראל הוא צר בהרבה ממה שישראל רוצה. רק לפני שבוע, ביקר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בישראל והדגיש בפני הקבינט כי לישראל יש שבועות ללחימה ולא חודשים. בלינקן רמז בדבריו כי ביידן עדיין תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך עם זאת הוא מתחיל לאבד את הסבלנות", אמר.

הוא הבהיר: "אני אגיד את זה בצורה הכי חדה שאפשר - ישראל לא יכולה, לא רק לנצח את המלחמה אלא אפילו להמשיך את המלחמה בלי תמיכה אמריקאית מאוד הדוקה ומאסיבית, בכל ההיבטים. החל ממשלוחי התחמושת, דרך התמיכה המדינית, ועד אפילו תמיכה משפטית ולמנוע או להקשות על פעולות משפטיות שינסו לעשות נגדנו בבית הדין הבינלאומי בהאג ובמקומות נוספים".

"התלות שלנו בתמיכה האמריקאית היא טוטאלית", טען. "עכשיו, מה האמריקאים דורשים מאיתנו? מהיום הראשון דרשו שישראל תניח תכנית - לא רק לימים הראשונים של המלחמה ולא רק תחת הכותרת 'למוטט את החמאס', אלא למה שנקרא 'היום שאחרי'".

הוא המשיך: "זה ברור לגמרי לכל מי שנמצא במערכת הביטחון עד כמה ישראל תלויה בארה"ב, בניגוד מה שאולי לא ברור לציבור הישראלי. זה לא שארה"ב מנופפת בזה, אבל ברור שזה שם וישראל צריכה להגיע למצב שארה"ב סומכת, או לכל הפחות לא מתנגדת, לצעדים היא עושה".

תיעוד תקיפות צה"ל במרחב ג'באליה ושג'אעיה (צילום :דובר צה"ל)

כשנשאל "היית בתפקיד מאד בכיר במל"ל, מה אתה מציע?", הוא ענה: "היינו צריכים לשים את התוכנית של היום שאחרי וזה לא מקרה שלא שמנו, כי נתניהו מסונדל, הוא לא יכול לשים תוכנית כזאת כי המשמעות היא נפילת הממשלה. היינו חייבים לשים את זה ואם הוא לא יכול לשים את זה אז שילך הביתה".

לבסוף, הוסיף: "האמת, שהוא צריך ללכת הביתה בכל מקרה, זאת שיחה נפרדת. אין דבר כזה שמדינה נלחמת בלי מטרות מדיניות. זאת הייתה צריכה להיות דרישה של הציבור הישראלי עוד לפני האמריקאים. אבל מכיוון שזאת דרישה אמריקאית, אז זאת חובה ואם אתה לא יכול למלא את החובה הזאת - אז לך הביתה".