שר האוצר ויו״ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ׳ פנה בדחיפות לשר הפנים משה ארבל וביקש לבטל את ההכרזה על תאריך לבחירות ברשויות המקומיות עד לאחר סיום המלחמה.

"פגיעה לא מידתית": הבעיה במועד החדש של הבחירות לרשויות המקומיות
תוסדר סוגיית המימון של המועמדים לרשויות המקומיות שנרצחו בעוטף עזה

במכתב ששיגר לשר ארבל, כתב סמוטריץ׳: ״לאחר הודעתך כי הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו בסוף חודש ינואר, משרתי מילואים רבים המוצבים בחזית, נקלעו לסיטואציה מורכבת". 

״כזכור, עם פרוץ המלחמה בטבח הנורא שאירע ביום שמחת תורה, הושעו מטבע הדברים כלל הקמפיינים לבחירות לרשויות המקומיות, במקביל להצעת חוק  שהתקבלה על ידי הכנסת לדחות את הבחירות". 

"ביום שני האחרון התקבלה כאמור על ידך החלטה אחרת אך הלחימה עודנה נמשכת ומשרתי המילואים, כולל מועמדים ואנשי קמפיין, עודם נלחמים".

״מבדיקה שנערכה על ידנו וזאת רק במפלגת הציונות הדתית, מתוך 66 רשויות בהם מועמדי המפלגה מתמודדים, 62% מבעלי התפקידים מגויסים ו-24% מראשי הרשימות מגויסים".

״אבקש לקיים דיון נוסף בנושא ולדחות את הבחירות למועד שיקבע אך ורק בתום המלחמה, על מנת להבטיח בחירות תקניות שלא מפלות לרעה את אלו הנלחמים ומוסרים נפש למען מדינת ישראל ועם ישראל״.

גם סגנית ראש עיריית ירושלים חגית משה יצאה כנגד ההחלטה לקיים את הבחירות ב-30.1 ואמרה כי הדבר יעניק יתרון ברור למועמדים מהציבור החרדי כאשר ביום הבחירות הציבור החרדי יהיה פנוי להגיע לממש את זכותו הדמוקרטית בעוד רבים מתושבי ישראל שאינם חרדים צפויים להיות בשדה הקרב ולשמור על גבולות המדינה ולא יוכלו להגיע אל הקלפיות.

״בתקופת מלחמה אנו חייבים לעשות הכל כדי לשמור על אחדות ולהימנע מחילוקי דעות, בדיוק מה שבחירות עלולות לגרום, זאת יחד עם הענקת יתרון ברור לאוכלוסיה מסוימת בעוד אוכלוסיות אחרות נלחמות על המשך קיומה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון הוא אבסורד ותגרום לפגיעה ממשית במרקם החיים בתוך הערים והרשויות המקומיות״.

עוד הוסיפה: ״נראה שראשי הרשויות מכהנים שותקים אל מול חוסר השוויון ומנצלים את העובדה כי בחירות בעת חירום מחזקת את סיכוי שלהם להיבחר שוב. אני קוראת לכל מי שהדמוקרטיה ואחדות ישראל בדמו להצטרף אלי בדרישה אל שר הפנים לדחות את קיום בחירות עד אשר אחרי הניצחון המיוחל וחזרתם של כל אנשי המילואים הביתה״.

עם זאת, לאחר פנייתו של שר האוצר סמוטריץ' לשר הפנים ארבל לדון בתאריך אחר לקיום הבחירות המוניציפליות, המסר שמגיע מכיוון משרד הפנים הוא: כל הדיונים כבר התקיימו, התאריך נקבע ולא ישונה.