במסגרת שבוע ביקורים בישראל, בכירי הבית הלבן ביקרו היום (רביעי) ברמאללה ונפגשו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויועציו כדי לדון גם כן בסוגיית היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. "יש לנו הרבה עבודה לעשות כדי לוודא שכולם מיושרים על המטרה, כולל הפלסטינים. זה לא הולך להיות קל", אמר בכיר אמריקאי.

מהו תפקיד הרשות וכיצד יחולק השטח? ישראל מתבקשת לגבש תכנית ל"יום שאחרי"
ביידן תוקף חזיתית את טראמפ: "ללא האפשרות שייבחר, לא בטוח שהייתי מתמודד"

כאמור, במהלך המגעים שהתקיימו השבוע בין ממשל ביידן לממשלת נתניהו גילתה ישראל נכונות גדולה יותר מאשר בעבר לדון על תכניות לגבי עתיד רצועת עזה אחרי המלחמה - כך אמרו שני בכירים בממשל האמריקאי שמעורים בפרטי המגעים בין הצדדים. כבר מהשבועות הראשונים למלחמה יועציו של הנשיא ביידן לחצו על ישראל להתחיל לעבוד על תכנית לגבי "היום שאחרי" ולחשוב כיצד היו רוצים לראות את ניהול הרצועה לאחר הפלת שלטון חמאס.

בנושא גיבוש המתווה לעתידה השלטוני של רצועת עזה נמסר היום מהבית הלבן: "דיברנו עם עמיתינו הישראלים כמה פעמים על עתידה של עזה, ואנחנו לא יודעים איך תהיה הממשלה לאחר הקרבות". בוושינגטון הדגישו: "מה שאנחנו יודעים זה שעתיד הממשל בעזה חייב לעמוד בשאיפות העם הפלסטיני".

כזכור, שיא המחלוקת עם הממשל האמריקאי מתמקד סביב 'היום שאחרי' בעזה. לתפיסת ביידן, רצועת עזה ויהודה ושומרון צריכים להיות מאוחדים במבנה שלטוני אחד, שינוהל על ידי רשות פלסטינית "מחודשת". ביידן נמנע מלפרט מהי כוונתו בבהירות, אולם נראה כי לתפיסתו "האפשרות הכדאית ביותר" הינה, שהרשות הפלסטינית תהווה מהותי מהתהליכי השיקום של עזה, אך עליה לעבור שינויים, בעיקר בכל הקשור למשילותה בשטח, לשחיתות הפושה בה וכמובן בכל הקשור לתכני ההסתה במוסדות החינוך ולהעברת כספים למשפחות טרוריסטים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע לכך את התנגדותו בפומבי היום, כאשר בתגובה לדיווח 'סקיי ניוז' כי אבו מאזן מוכן לקבל את השליטה ברצועה צייץ ברשת ה-X: "כל עוד אני ראש ממשלת ישראל - זה לא יקרה. מי שמחנך את ילדיו לטרור, מממן טרור ותומך במשפחות מחבלים, לא יוכל לשלוט בעזה לאחר שנחסל את החמאס".