היום ה-61: הקבינט המדיני ביטחוני התכנס הערב (רביעי), ובמהלכו דנו השרים במחלוקת העיקרית, סוגיית הכנסת הדלק והסיוע ההומניטרי לעזה. בעקבות הלחץ האמריקאי, אישרו בקבינט את הגדלת כמות הדלק שתיכנס לרצועה כך שייכנסו כ-120 אלף ליטר דלק מדי יום. בנוסף, בכירים בממשל ביידן אף הפצירו בישראל לפתוח את מעבר כרם שלום לסיוע הומניטרי לעזה.

נוח, המבול והפסוק מהקוראן: המסר של צה"ל לתושבי ח'אן יונס
הקרב הראשון בחלל: כשמערכת "חץ 3" נכנסה לפעולה

לפי גורם אמריקאי בכיר, קריאותיה של וושינגטון לפתוח את מעבר כרם שלום הוצגו בדלתיים סגורות לישראל במשך שבועות. מנגד, ישראל סירבה לפתוח את המעבר, והצדיקה את העמדה בנימוקים צבאיים ופוליטיים. לפי גורם אמריקאי בכיר, דחייתה של ישראל לקריאות בוושינגטון לפתוח את כרם שלום, גרמה לחילוקי דעות בנוגע לניהול המלחמה.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

בקבינט, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' המשיכו לעמוד על דעתם, והצביעו נגד הגדלת כמות הדלק לרצועה. כמו כן, גם נושא הכנסת פועלים מיהודה ושומרון עלה במהלך הדיון. נושא הכנסת הדלק לרצועה נידון גם היום וכן בקבינט המלחמה הקודם, זאת לדרישת האמריקאים שהעבירו מסר, לפיו יש לאשר בהקדם הכנסת סיוע הומניטרי מוגבר, כולל הדלק. 

בצלאל סמוטריץ', גדעון סער (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת,נועם ריבקין פנטון פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', גדעון סער (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת,נועם ריבקין פנטון פלאש 90)

בנוסף לסמוטריץ', מי שכבר התבטא נגד המהלך הוא השר גדעון סער. ״החזרת פועלים פלסטינים מיו״ש לעבודה בישראל - שגויה ומסוכנת. זה ציבור שטוף הסתה ושנאה לישראל וליהודים. על ישראל להיגמל היום מעבודה פלסטינית ולהגדיל את היקפי הפועלים הזרים ממדינות ידידותיות. אין שיקול חשוב יותר מביטחון אזרחי ישראל", ציין. 

מוקדם יותר, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לדיווח לפיו אבו מאזן מעוניין לקבל את השליטה על הרצועה: "כל עוד אני ראש ממשלת ישראל - זה לא יקרה. מי שמחנך את ילדיו לטרור, מממן טרור ותומך במשפחות מחבלים, לא יוכל לשלוט בעזה לאחר שנחסל את החמאס".

בתגובה, מיהר סמוטריץ' להביע תמיכה בעמדתו בסוגייה: "אדוני ראש הממשלה תודה על עמדתך הבהירה. מי שמחנך את ילדיו לטרור, מממן טרור ותומך במשפחות מחבלים, לא יוכל לשלוט בעזה ומסכן אותנו גם ביהודה ושומרון. כפר סבא לא תהיה כפר עזה".