חאן יונס שבדרום רצועת עזה היא יעד קריטי מבחינה אסטרטגית וסמלית עבור צה"ל, וככל הנראה האזור בו מסתתר מתחת לאדמה מנהיג חמאס, יחיא סינוואר. ואולם, המאבק ללכידתו של מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, עלול להוביל את ישראל וארה"ב למסלול התנגשות עם ממשל ביידן, שקרא לישראל לצמצם את הפגיעה באזרחים. בכיר אמריקאי שצוטט הבוקר (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל" אמר בהקשר זה כי "כולנו מכירים בכך שככל שהמלחמה הזו נמשכת זמן רב יותר, כך היא נעשית קשה יותר עבור כולם".

ים המוות: האם הצפת המנהרות תוכל להכריע את חמאס?

בעוד שארה"ב מתמקדת באמירות הנוגעות להפסקת שלטונו של חמאס ברצועה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר על מיגור ארגון הטרור, דבר שבוושינגטון רואים כבלתי אפשרי.

סוגייה נוספת שמטרידה את האמריקאים היא מספר האזרחים הפלסטינים שנהרגו מאז תחילת הקרבות. גורמים רשמיים ברצועת עזה אמרו כי מניין ההרוגים מאז פרוץ המלחמה גבוה מ-16 אלף. שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, אמר כי ביקש מגורמים ישראליים לפעול כדי להימנע ממצב שבו נהרגים אזרחים רבים בפעילות בדרום הרצועה, כפי שקרה בצפון, לדבריו.

יצחק הרצוג, אנטוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
יצחק הרצוג, אנטוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

בכירים אמריקאים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם מקווים שמסע הלחץ הזה ישכנע את ישראל לנקוט פעולות מיידיות כדי לצמצם את מספר האזרחים ההרוגים. לפי הדיווח, ישנם סימנים לכך שהסבלנות בארה"ב כלפי הגישה הישראלית הנוכחית מתחילה להיגמר. 

"הבהרתי שוב ושוב למנהיגי ישראל שהגנה על אזרחים פלסטינים בעזה היא גם אחריות מוסרית וגם ציווי אסטרטגי", אמר שר ההגנה לויד אוסטין בנאום בפורום ההגנה הלאומי של רייגן בקליפורניה ביום שבת. "ולכן דחפתי באופן אישי את המנהיגים הישראלים להימנע מנפגעים אזרחיים ומרטוריקה חסרת אחריות, למנוע אלימות מצד מתנחלים בגדה המערבית ולהרחיב באופן דרמטי את הגישה לסיוע הומניטרי".

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

אלוף במיל' גיורא איילנד שצוטט בכתבה אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הדרישות האמריקאיות לסיוע וההתנגדות לפינויים המוניים של אזורים אזרחיים אינן מועילות. "אנחנו נלחמים עם יד אחת קשורה מאחורי הגב כי אנחנו אמורים לדאוג לאוכלוסיה בעזה", טען. על ממשל ביידן אמר: "ביד אחת הם עוזרים לנו וביד השנייה הם עוזרים לחמאס".

מעבר לסוגיית חאן יונס, ארה"ב וישראל חלוקות גם בנוגע לתגובה הרצויה למתקפות החות'ים ששיגרו מל"טים וטילים בליסטיים לעבר ישראל. ישראל וארה"ב יירטו את רוב השיגורים, אך ארה"ב ביקשה מישראל לתת לצבא האמריקאי להגיב במקום להסתכן בתגובה ישראלית שעלולה להרחיב את העימות, כך לפי גורמים אמריקאים בכירים שצוטטו בעיתון.