שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה היום (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בקריאה לדחות את הבחירות המקומיות שנקבעו לסוף חודש ינואר, בטענה כי קיום בחירות בעת מלחמה עלול לפגוע במאמצי הלחימה ובמתמודדים.

סמוטריץ' מתאושש, נתניהו מדשדש - ומה מצבו של גנץ? | סקר מעריב
בעיצומה של המלחמה: עימות חריף בלשכת נתניהו | דיווח דרמטי

״אמש פניתי לשר הפנים בבקשה לחזור בו מהחלטתו לקיים את הבחירות המקומיות בסוף חודש ינואר", כתב. "אני סבור כי קיום בחירות בתקופת מלחמה עלול לפגוע הן במאמצי הלחימה והן במתמודדים שהם, פעיליהם ובוחריהם נמצאים בשירות מילואים. במכתבי ציינתי כי מבדיקה שערכנו עולה כי 62% מבעלי התפקידים ברשימות המתמודדות מטעם הציונות הדתית בכל רחבי הארץ נמצאים במילואים".

״כך, למשל, רס"ן י. המכהן כסמג"ד ביחידת הקומנדו, נמצא כרגע בלחימה בעזה, ומתמודד לראשות עיר מטעם הציונות הדתית. סגן אלוף א. המכהן כסגן מפקד אוגדת איו"ש במילואים, ומתמודד לחברות מועצה. רס"ן ע. המשרת כקצין בפיקוד העורף, משרת במערך החירום של הרשויות המקומיות מתמודד לראשות מועצה. סרן י., לוחם ביחידת כרמלי בגבול לבנון ומתמודד למועצת עיר. סרן ה.  משמש כקצין אג"ם בפיקוד צפון, מתמודד לראשות עיר במרכז הארץ. רס"ל י. המשרת ביחידת צלפים באוגדה 98, נמצא כרגע בלחימה בעזה, ומשמש כמנכ״ל המפלגה אשר אמור לתכלל את כל המערכה המונציפלית. וכך עוד רבים.

״אני מודע לכך שלא בכל רשימות המתמודדים מטעם כל המפלגות שיעורי הגיוס למילואים גבוהים כמו ברשימות הציונות הדתית, ואולם גם אם מדובר באחוזים קטנים יותר עדיין מדובר בפגיעה קשה", הוסיף. "האם אנחנו רוצים שאותם לוחמים ומפקדים יעזבו את תפקידיהם במלחמה כדי לנהל קמפיין בחירות?! האם לגיטימי לדרוש מהם להישאר במילואים ולוותר על התמודדותם או להפסיד בה בשל כך?! כך גם מאות אלפי משרתי המילואים שלא יוכלו לממש את זכותם ולהצביע. גם בהם יש לציונות הדתית שיעורים גבוהים בהרבה מחלקה היחסי באוכלוסייה. חשוב להזכיר שבשונה מבחירות כלליות, בבחירות מקומיות מדובר בהרבה יותר רשימות ופתקים, ולא סביר שצה"ל יצליח להיערך לוגיסטית בכדי לאפשר לכל הלוחמים להצביע, כל לוחם בהתאם לרשימות המתמודדות במקום מגוריו.

״זאת ועוד, בתקופת בחירות נדרשת אחדות לאומית. מסעות בחירות בכל עיר ועיר כרוכות באופן טבעי בביקורת ומחלוקת. האם זה מה שנדרש כעת לחוסן הלאומי שלנו?! האם זה יקדם את החוסן של הלוחמים בחזית וממילא את הניצחון?!

״אני מודע לשיקולים כבדי המשקל המצדדים בקיום הבחירות בהקדם. יש מחיר גם לדחייה נוספת של הבחירות. אולם בשעת מלחמה השיקולים הביטחוניים ואלו הנוגעים למשרתי המילואים גוברים. יש מחיר לדחיית שנת הלימודים האקדמית, ולמרות זאת היא נדחתה כדי לא לפגוע במשרתי המילואים. ובכלל, יש מחירים גדולים למשק בשל קיום המלחמה ואנו נושאים בהם בלב שלם מתוך הבנה ששיקולי המלחמה גוברים כרגע. כך צריך להיות גם במה שנוגע לבחירות.

״ניתן לדעתי לדחות את הבחירות בחודשיים נוספים, באופן שבו הן תתקיימנה בסבירות גבוהה מספיק זמן לאחר סיום שלב המלחמה האינטנסיבי ושחרור מרבית סד"כ המילואים.

השר חתם את מכתבו, ״מאחר וכאמור מדובר בנושא בעל השלכות ביטחוניות מובהקות הנוגעות לקיום הלחימה, אבקש כי תביאו את הנושא בדחיפות לדיון בקבינט המדיני ביטחוני בכדי שניתן יהיה להביא את המלצת הקבינט בפני הממשלה ולקדם חקיקה שתדחה שוב את מועד הבחירות״.

כזכור, לאחרונה פנה סמוטריץ׳  לשר הפנים משה ארבל וביקש לבטל את ההכרזה על תאריך לבחירות ברשויות המקומיות עד לאחר סיום המלחמה. עם זאת, לאחר פנייתו לדון בתאריך אחר לקיום הבחירות המוניציפליות, המסר שמגיע מכיוון משרד הפנים הוא: כל הדיונים כבר התקיימו, התאריך נקבע ולא ישונה.