הבחירות לרשויות המקומיות לא יידחו - כך הבהיר הערב (שבת) שר הפנים משה ארבל משיב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', והסביר לו מדוע החליט שלא לדחות את הבחירות המקומיות, שנקבו ל-30 בינואר 2024.

הנגבי: "אם נדע שסינוואר מוקף בחטופים - זו תהיה דילמה קורעת לב"
דיווח: כך הצליח יחיא סינוואר להימלט מצפון הרצועה לח'אן יונס

"בשבועות האחרונים נעשתה עבודת מטה מקיפה של הפיקוח הארצי על הבחירות במשרד הפנים במסגרתה נעשו פניות לקבלת חוות דעת ביטחוניות של כלל גופי הביטחון הרלוונטיים לשם קבלת החלטה מקצועית לחלוטין בנושא חשוב זה, וכדי להסיר כל חשש ולו רחוק של הכנסת שיקולים פוליטיים חלילה לנושא שחייב להישקל מנקודת מבט ממלכתית גרידא", כתב.

"על-מנת ליהנות מאמון הציבור חובה עלינו להניח בצד את ההשפעות האפשריות של דחיית הבחירות או אי-דחייתן על מפלגה פוליטית או מועמד זה או אחר. לצד עבודת המטה גורמי המקצוע שמו לנגד עיניהם את מצוות המחוקק והיא ברירת המחדל – על הבחירות להתקיים ב-30 בינואר בהיעדר נימוקים טובים דיו לדחייתן. על ההליך הדמוקרטי להימשך כסדרו", כתב ארבל.

"עבודת המטה העלתה כי חרף הקשיים שקיימים בעריכת בחירות בעוד 52 ימים, כלל הגורמים מאמינים שניתן להתגבר על הקשיים ולערוך בחירות במועדן החוקי, ב-30 בינואר. כאמור, בין גורמים אלו גם הגורמים הביטחוניים בהם צה"ל ומשטרת ישראל אשר לא התנגדו לעריכת הבחירות במועד זה ויוכלו לעמוד במחויבותם לשמירה על הסדר הציבורי והבטחת זכות הצבעה למשרתים במילואים ובסדיר. באשר ל-14 הרשויות שפונו התקבלה כידוע החלטה שונה נוכח נסיבותיהן הייחודיות".

כזכור, סמוטריץ' זעם על קביעת הבחירות תוך כדי המלחמה לאור העובדה שרוב המועמדים של מפלגת הציונות הדתית גויסו בצו 8 ונמצאים בחזית. סמוטריץ' פנה לארבל ואף לנתניהו, אך נראה שארבל דובק בדעתו שלא להזיז את התאריך בשנית. ביום חמישי האחרון, פורסם לראשונה ב"מעריב" כי ברקע הדרישה ההולכת והגוברת לדחייה נוספת של הבחירות, ל"מעריב" נודע כי מסתמן הפתרון לכך. על פי הצעת הפשרה: החקיקה תשונה ותקבע כי במצב חירום יוקפאו הליכי הבחירות ולוחות הזמנים עד לתום מצב הלחימה ובלבד שהבחירות תתקיימנה במועד הקרוב ביותר האפשרי מסיום הלוחמה. לא ייפתחו הליכים חדשים, אלא הבחירות תתקיימנה במסגרת ההליכים שהוקפאו עם תחילת הקרבות. על פי הערכות, אם הפשרה תתקבל וחקיקה זאת תאושר, הבחירות המוניציפליות תתקיימנה באזור אפריל-מאי.