חברת ועדת חוץ וביטחון, ח"כ תא"ל במיל' שרון ניר מישראל ביתנו, שוחחה עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על המערכות בעזה ובצפון, ועל היעדרו הבולט של יו"ר מפלגתה, ח"כ אביגדור ליברמן, מהממשלה ומקבינט המלחמה: "את השאלות לא צריך להפנות אליי, אלא לראש הממשלה".

"ביום הראשון של המלחמה אמרנו שמדינת ישראל נמצאת בימים טרופים, וכשביטחון המדינה מונח על הכף - ליברמן אמר שהוא מוכן להיכנס מתחת לאלונקה ולהיכנס לקבינט המלחמה", מזכירה ניר. "צריך להכניס אותו. הוא עם דעה שונה וחשיבה שלא בהתאם לקונספציה. כבר ב-2016 אמר, וב-2018 התפטר מתפקיד שר הביטחון, כי הבין שדמם של ראשי חמאס בראשם. לצערי עמדתו לא התקבלה אז, ואני מקווה שכולם עכשיו מכים על חטא שלא הקשיבו לו".

האם ליברמן בדרכו לקבינט המלחמה? "אצטרף ללא שיקול דעת"

ליברמן בדרך לממשלה ולקבינט? גדעון סער שלח רמז עבה

שר האוצר אביגדור ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו (צילום: ישראל TPS)
שר האוצר אביגדור ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו (צילום: ישראל TPS)

היא מוסיפה ומדגישה, "הדבר המתבקש היה להכניס אותו עכשיו לקבינט המלחמה כדי לשמוע את דעותיו, שהן שונות ומגוונות, ומבינות את הראש של האויב. לדאבוני זה לא נעשה. מה שבטוח זה שביום שאחרי המלחמה, הממשלה הזו תצטרך ללכת הביתה ולעשות חשבון נפש עמוק עם כל מה שקרה לנו".

בתחילת הריאיון התייחסה ניר לבנו ולאחיינו של השר והרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, שנפלו בקרבות ברצועת עזה: "זו טרגדיה קשה מאוד. המעגל פה ברור, שר בקבינט שמקבל במישרין את ההחלטות, כשהבן שלו משרת בעומק השטח. זה תמצית הסיפור הישראלי, תו תקן לאזרחות טובה וישראליות. אנחנו מסתכלים על הדברים היום בראייה שצה"ל הוא צבא העם, וכל מי שמשרת זו זכות וחובה והבית הזה הוא דוגמא ומופת".

על סוגיית החטופים התבטאה: "בסוף מדינת ישראל נמצאת במערכה שיש לה 2 מטרות שהן זהות במידה. אחת היא השבת החטופים הביתה, והשנייה היא הכרעת חמאס. בסוף כשמסתכלים על הנהגת חמאס, כדי להביא את סינוואר למצב שהחטופים ישוחררו, אז צריך להפעיל לחץ גדול שבא לידי ביטוי בתמרון בעזה, גם בצפון הרצועה וכמובן בח'אן יונס. זה מהלך שככל שנגביר אותו, נביא את סינוואר למצב שהוא יפסיק להשתמש בחטופים כמגן אנושי ונוכל דרך זה להביא אותם הביתה".

כיכר החטופים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר)
כיכר החטופים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר)

בנוסף אמרה על הגזרה הצפונית: "אנחנו חייבים להשיב את ההרתעה ולהרחיק את כוחות רדואן אל מעבר לליטני, זו מצב הסיום של המערכה האזורית הזאת. ליצור שם איזור חיץ, להיצמד להחלטה 1701, ולהגדיר מצב שיאפשר לנו מצפון ומדרום להשיב לביתם את התושבים שהיום הם פליטים בארצם. אין ספק שלאיראן יש גרורות כאן, אבל בסוף יש לנו מחויבות ונכפתה עלינו המערכה המורכבת והמסובכת הזאת. אנחנו צריכים להגדיר לעצמנו את שלבי הפעולה. כרגע המיקוד הוא מיקוד בדרום, אבל אין ספק שכדי לסיים את המערכה הזו בהישג אנחנו חייבים להשיב את הביטחון לתושבי הצפון. כדי שהם יוכלו לחזור לביתם, אנחנו חייבים להעיף את כוחות רדואן אל מעבר לליטני, ונסראללה צריך להבין שאם הוא ימשיך לזנב בנו בצורה כזו ולא יפסיק, אז בסוף דין לבנון זה דין עזה. לא יהיה מנוס. זה נכפה עלינו אבל אנחנו נדע להפעיל את העוצמה של צה"ל, בהתאם לצורך הבטחוני של מדינת ישראל".

על מנהיג חמאס שיתפה ניר: "יחיא סינוואר הוא פנאט ודמו בראשו ולכן אנחנו עושים את כל המהלך הזה, כי אנחנו מבינים ששלטון חמאס צריך להימחק. צריך לפגוע גם בתשתיות שלטוניות וגם בשדרת הפיקוד, לפרז את הרצועה מנשק וזו חלק מהסיבה שלשמה מדינת ישראל יצאה למערכה כל-כך מורכבת ומסובכת. מפלצת הטרור שהלכה והתעבתה פה במשך 17 שנים זה חלק מהמחיר שאנחנו משלמים, ועכשיו צריך לגבות את המחיר בצורה ברורה מסינוואר. בסוף כל המהלך הזה נועד כדי להשיב את הביטחון לתושבי מדינת ישראל ולתושבי הדרום. זו מחויבות".

שרון ניר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שרון ניר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

נזכיר כי ב-2016 התראיין ליברמן ואמר: "אני מקווה שחלום הבלהות הזה לא יקרה לעולם. אבל לקוות זה לא מספיק צריך גם לעשות וצריך לשנות הרבה מאוד דברים בהתייחסות של מדינת ישראל לאיומים הרבים המתפתחים מכיוון רצועת עזה, כי המנהרות הן הסימפטום לשתי בעיות אסטרטגיות הרבה יותר רחבות והרבה יותר מטרידות. חמאס תמיד מקדים אותנו, ואני לא מציע להתעלם מאיום הרקטי שחמאס מפתח ומייצר יום יום, כולל ניסוי וירי לעבר הים על בסיס כמעט יומי. כמו גם יכולות הסייבר שמפתחים ברצועת עזה, וכבר ראינו את הפלסטינים חודרים למערך המזל"טים של צה"ל או משתלטים על המצלמות של נמל התעופה בן גוריון. החמאס הוא היוזם, הוא המכתיב את כללי המשחק ואנחנו הצד הפאסיבי המתגונן והמתבונן".

עזר בהכנת הכתבה: אריק ברחד, רדיו צפון 104.5FM

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)