הקבינט החברתי כלכלי הצביע הערב (ראשון) נגד הכנסת פועלים פלסטינים. יו״ר הקבינט החברתי-כלכלי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, אמר בפתח ישיבת הקבינט: "אני סבור שלא נכון להכניס פועלים ערבים תושבי יו״ש לעבודה אבל אני לא מונע את הדיון. יוצגו כאן עמדות מקצועיות של כלל הגופים שריכז המשל״ט האזרחי. בסופה של הישיבה נצביע על המלצה לקבינט הביטחוני".

לאחר נתיחת הגופה: התפתחות דרמטית בחקירת הירי ביובל קסטלמן
פטרית אש ענקית: מאגרי בית זיקוק במזרח איראן עולים באש | תיעוד

סמוטריץ' על יהודה ושומרון (צילום: ערוץ הכנסת)

השר גדעון סער, חבר בקבינט הביטחוני על הכנסת פועלים מיו״ש: ״טוב שהקבינט החברתי-כלכלי אימץ את עמדתי שאין מקום להכניס אוכלוסית אויב לישראל בזמן מלחמה. מתכוון להאבק על עמדתי זו גם בקבינט הביטחוני.״

השר סמוטריץ' מסר: "ביטחון אזרחי ישראל קודם לכל ואנו ממליצים לקבינט המדיני בטחוני שלא לאשר את הכנסת הפועלים. ניתן וצריך לקדם חלופות שיתנו מענה אחר למשק. אני סבור שהמצב צריך להיות דומה גם בעבודה בתוך יו״ש והקבינט הכלכלי קיבל החלטה לקרוא לקיום דיון בהקדם בהשוואת הקריטריונים של כניסת פועלים ערבים מיו״ש גם ליישובים ביו״ש. אסור להפלות בין דם לדם וביטחון כל אזרחי ישראל חייב להיות מעל לכל שיקול אחר".

שר הכלכלה ניר ברקת: "אתם חיים את ה-6 באוקטובר, אתם לא מפנימים שהשתנו סדרי עולם. אנחנו לא מעוניינים להיות תלויים בפועלים פלסטינים". גדעון סער השיב: "נדמה שהמלל הביא הצעה שמטרתה לגרום לנו להחזיר את הפועלים הפלסטינים. זה הזוי". סמוטריץ' התערב ואמר: " גם באיו'ש אנו לא מוכנים להחזיר את הפועלים הפלסטינים. הדם של המתיישבים ביוש פחות אדום?

לאחר מכן, אמר ברקת: "יש גורמים בממשלה שמעכבים הבאת פועלים ממדינות אחרות ופוגעים בכלכלה. נגמרו הימים שישראל תהיה תלויה בידיים העובדות של הפועל הפלסטיני. אנחנו חייבים לייצר חלופות", סער: "הצגתם פה קריטריון של הכנסת פועלים פלסטינים נשואים מעל גיל 35, אבל שכחתם לציין כמה פיגועים עשו נשואים מעל גיל 35". אבי שמחון: "מגזר הבנייה והתשתיות מושבת. זה נזק של עשרה מיליארד שקל בחודש. לפחות במגזר הזה חייבים להכניס פועלים".

ברקת: "אתם רוצים להכניס את האויב לישראל? השתגעתם? לא למדתם כלום מהשבעה באוקטובר", סער: "קשה להילחם בבירוקרטיה ולהביא פועלים אחרים אז אתם רוצים להכניס את הפלסטינים. זה לא יאומן, סמווטריץ': "אני מתנגד נחרצות להכנסת פועלים פלסטינים מיו״ש. אופיר אקוניס: "האמירה של שמחון שאנחנו תלויים בפועלים הפלסטינים היא אמירה עצובה". 

לאורך סוף השבוע קיים ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מרתון שיחות לשרים החברים בקבינט בנושא, ובהמשך להן הוציא היום מכתב רשמי נוקב לשרים חברי הקבינט, בו הוא דורש דין שווה לאיסור כניסת הפועלים ליישובי יהודה ושומרון, כפי שנאסרת כניסת פועלים מהרשות הפלסטינית לתחומי הקו הירוק. "לא יעלה על הדעת שתתקבל החלטה שישנה סכנה בהכנסת פועלים מ'הרשות הפלסטינית' לערי הקו הירוק, אבל יאושר להם לעבוד ביישובים ביו"ש. הדם של תושבי יהודה ושומרון אדום בדיוק כמו הדם של תושבי פתח תקווה ונתניה", כתב דגן.

יוסי דגן (צילום: פלאש 90)
יוסי דגן (צילום: פלאש 90)

"אני מבקש לברך את הממשלה, צה"ל ומערכת הביטחון, על הפעילות הנחרצת בעזה במלחמה להדברת החמאס והטרור ולהחזרת הביטחון לישראל והניצחון על אויבי ישראל", כתב בפתח מכתבו. "ברצוני להתריע על כשל בדיון אשר הוא גם לוגי וגם מעלה חשש ביטחוני גבוה, שאיננו יכולים לעבור עליו לסדר היום:  באם ישנו חשש לפיגועים מצד פועלים (אשר בידם משכבר אישורי שב"כ), עקב המתיחות הביטחונית הגדולה והחשש מפיגועי השראה לאחר הטבח הנורא שנעשה בעוטף עזה, אזי בוודאי שמאותם אנשים בדיוק, (אשר בידם אותם אישורים) אשר אמורים להיכנס לישובים ביהודה ושומרון, קיים אותו חשש".

עוד הוסיף: "הדם הוא אותו הדם, והחשש אותו חשש. הדם של תושבי יו"ש אדום בדיוק כמו תושבי תל אביב וכפר סבא ואין לעשות הבדלים בין דם לדם", הבהיר דגן וציין את המתיחות והפיגועים שכבר קרו באזור יהודה ושומרון מאז פרוץ המלחמה. "רק ביומיים האחרונים של סוף השבוע היו שישה פיגועי ירי ברחבי השומרון עצמו. אני דורש את התייחסותכם". 

עוד דורש דגן, כי נושא הכנסת פועלים לישובים היהודים ביו"ש ידון בקבינט. "הנושא החשוב הזה חייב להיות נדון בקבינט, קרי בממשלה, כלקח מההחלטות הקודמות, הן בדבר החזרת מערכת החינוך והן בדבר החזרת הפועלים לאזורי התעשייה ביו"ש בהיקף מלא, אשר התקבלו ללא תיאום מסודר עם הנהגות הישובים וראשי המועצות, דבר שיצר חששות גדולים מאוד, פגיעה בחוסן, והתמודדויות ביטחוניות קשות - בנושא הביטחון ובנושא החוסן של התושבים", כתב. 

לא יתכן כי החלטה על הכנסת פועלים לערים וישובים בקו הירוק תהיה בדיון מסודר בקבינט, עם הכנה מראש, ובהתייעצויות ובשקיפות לכלל הגורמים, ואילו דיונים הכנסת פועלים לערי ויישובי יהודה ושומרון - נושא זהה הנוגע באופן ישיר לביטחון ולחוסן של חצי מיליון אזרחים - 
יוכרעו ללא דיון מסודר. כפי שפיקוד העורף לא מקבל החלטה באופן חד צדדי ובלעדי על ערים וישובים בתוך הקו הירוק - אלא הקבינט (הממשלה), כך הדבר אמור להיות גם בהחלטה על ערים וישובים ביהודה ושומרון: לא החלטה חד צדדית של פיקוד המרכז, אלא החלטה מסודרת של הקבינט".