זמן קצר לפני הטבח בדרום, הממשלה אישרה את המשך העברת הכסף הקטארי לחמאס, וזאת על אף חששות שעלו כי לפיהם הסיוע מגיע גם לזרוע הצבאית בעזה, כך עולה מפרסום ב"ניו יורק טיימס".

פטרית אש ענקית: מאגרי בית זיקוק במזרח איראן עולים באש | תיעוד

על מנת למוטט את חמאס: ישראל מתמקדת בחיסולו של סינוואר | דיווח

על פי הפרסום, ראש המוסד דוד ברנע ביקר בדוחא בירת קטאר בחודש ספטמבר האחרון ואישר למארחיו להמשיך את המדיניות. על פי מספר גורמים שהיו מעורבים בדיונים הסודיים, ברנע נשאל במפורש אם ישראל רוצה שהתשלומים יימשכו, על אף שהסוגיה לא הייתה על סדר היום, והוא ענה "כן". זאת לאחר שהממשלה קיבלה החלטה להמשיך במדיניות, אותה מוביל בשנים האחרונות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ראש ממשלת קטאר (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)
ראש ממשלת קטאר (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)

נזכיר כי העברת התשלומים – שהיקפם נאמד במיליארדי דולרים במשך כעשור – הייתה הימור של נתניהו על כך שהזרמת כסף קבועה תשמור על שקט יחסי בעזה. אלו היו חלק משורת החלטות של מנהיגים פוליטיים, קצינים צבאיים ובכירי מודיעין, וכל אלה התבססו על ההערכה המוטעית שחמאס לא מעוניין ולא מסוגל להוציא לפועל התקפה רחבת היקף.

על פי הכתבה, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן – שמתואר כמי שהחזיק ב"תיק הקטארי" והיה אחראי על הקשר עם הנסיכות העשירה – סבר כשכיהן בשנותיו האחרונות בתפקיד, כי מדיניות העברת הכסף לחמאס "יוצאת משליטה". בדיווח נטען שעם הזמן כהן השתכנע שאין לישראל די פיקוח להיכן הולך הכסף, ושאין לה אפשרות לוודא שהוא אכן מושקע בסדרי הממשל בעזה ובסיוע הומינטארי ולא בהתעצמות צבאית.

בנוסף, לטענת העיתון, גם ברנע שהחליף את כהן בתפקיד, הביע התנגדות להמשך מדיניות הזרמת הכסף מקטאר בשיחות סגורות. נטען, כי גם ברנע סבר שחלק מהכסף מגיע ישירות לידי הזרוע הצבאית של חמאס בעזה.