צה"ל ממשיך להתקדם בדרום רצועת עזה ולהנחית מכות קשות על חמאס, שמנגד ממשיך לחפש את נקודות התורפה של צה"ל ולפגוע בו באמצעים שעומדים לרשותו.

נידון לחמישה מאסרי עולם והתחמק מניסיון חיסול: מי אתה מרואן ברגותי?

מרבית כלי הנשק שנמצאים בידי חמאס נועדו ללחימה בטווח קרוב. כאשר מדובר בעימותים פנים אל פנים המחבלים משתמשים בעיקר ברובי הקלאצ'ניקוב, מתוצרת רוסיה. בטווחים רחוקים יותר, יש לחמאס אפשרות לעשות שימוש גם ברובי צלפים מתוצרת רוסיה ואיראן, לצד כאלה שנגנבו מצה"ל לאורך השנים.

מזה שנים ארוכות מפעל הנשק של הארגון מבוסס על ייצור עצמי, וכולל רקטות ומטעני חבלה (בהפעלה מקומית או מרחוק). לפי ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר ממכון INSS, האיום הרקטי של הארגון כולל כ-20,000-18,000 רקטות לטווחים שונים, כגון רקטות מדגם באדר לטווח קצר, פאג'ר 5 לטווח של 75-80 ק"מ הכולל את אזור גוש דן עם 90 ק"ג חומר נפץ, רקטה מדגם R-160 או באדר 3 לטווח 160 ק"מ וכושר נשיאה של 250 ק"ג חומר נפץ ודגם עייש שמגיע למרחק 250 ק"מ.

אחד מכלי הנשק שבהם עושה חמאס את השימוש הרב ביותר הוא הקורנט, טיל נ"ט (נגד טנקים) ארוך טווח. טיל הקורנט הינו טיל "הרוכב" על קרן לייזר, בעל טווח יעיל של 8-5 ק"מ, הנושא בחרטומו מטען חלול בן 4.5 ק"ג חומר נפץ או דלק-אוויר המכיל ענן דליק והוא בעל יכולת חדירת פלדה בעובי של 1 מ'. טיל זה מהווה איום מרכזי על כלי רכב משוריינים או טנקים של צה"ל, והוא מנוטרל בהצלחה רבה ע"י מערכת "מעיל רוח".

חיילי צה''ל בעזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
חיילי צה''ל בעזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

 בדצמבר 2010 זיהה צה"ל לראשונה שימוש מבצעי בטיל על ידי חמאס, כאשר פעילי הארגון ביצעו ירי לעבר טנק מרכבה והצליחו לחדור אותו. באפריל 2011 נעשה בו שימוש נוסף, כאשר הפעם נורה טיל מסוג זה לעבר אוטובוס ילדים של מועצה אזורית שער הנגב, מספר דקות לאחר שהתלמידים ירדו ממנו. הנער דניאל ויפליך נפצע באורח קשה ונפטר לאחר עשרה ימים מפצעיו. נהג האוטובוס נפצע באורח קל. 

לאורך השנים שוגרו טילי קורנט נוספים על ידי חמאס לעבר טנקים של צה"ל, וב-6 ביולי 2012 הצליחה מערכת "מעיל רוח" ליירט לראשונה טיל קורנט בגבול רצועת עזה. במבצע צוק איתן ביולי 2014 אירעו מספר אירועי ירי נוספים, אך לא היו פגיעות בנפש, וזאת למרות שטיל קורנט הצליח לחדור נגמ"ש מרכבה, אך לא חדר את השריון שלו. גם במהלך מבצע "שומר החומות" ירו פעילי חמאס טילי נ"ט בשני אירועים נפרדים, בהם נהרג חייל ונפצעו שלושה אזרחים נוספים. לא ידוע בכמה משגרים וטילים, שלפי ההערכות מקורם באיראן, מחזיק חמאס ברשותו כיום.

מלבד הקורנט, חמאס מחזיק ברשותו גם רימוני RPG, אלפי רימוני יד, מוקשים - כולל מוקשים נצמדים מגנטית, מקלעים ומספר קטן של טילי קרקע-אוויר כנגד מטרות מנמיכות טוס.

בממד האווירי, שכלל חמאס בשנים האחרונות גם את השימוש ברחפנים אזרחיים, שנעשות להם התאמות כך שיוכלו לאסוף מודיעין, לזרוק רימון או להטיל מטענים עם חומר נפץ עד 5 ק"ג. הכטבמ"ים שבידי החמאס הם ניגזרות של הכטב"ם האיראני "אבאביל" וכן כטב"ם מתיכנון וייצור עצמי בשם זווהרי. בידי החמאס כמות גדולה של רחפנים בני 8-4 להבים למטרות צילום, תקיפה או רחפנים מתאבדים. ארסנל עצום זה מגיע לארגון הטרור מהברחות נשק מאיראן דרך מדבר סיני ומשם דרך מנהרות לרצועה, הברחות בדרך הים מלבנון וייצור עצמי בסדנאות תת-קרקעיות או באתרים אזרחיים "תמימים". לצה"ל היכולות הטכנולוגיות והמבצעיות להתמודד ולחסל איומים אלו והדבר נעשה בהצלחה במלחמה הנוכחית.