נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגר היום (שלישי) בקשה חריגה אל עבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלכה הפציר באחרון כי "עליך לשנות את הרכב הממשלה שלך". כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. עוד אמר ביידן לנתניהו כי "לא יוכל לסכל הקמת מדינה פלסטינית בעתיד". עם זאת, לאחר כמה שעות הבהירו בבית הלבן כי ביידן אמר כי "הוא חושב שנתניהו צריך לעשות שינוי. עם הממשלה הזאת קשה מאוד להתקדם".

הגרדיאן: יש לחץ בקונגרס האמריקני לסווג את החות'ים כארגון טרור זר
"כיבוש זמני": הטקטיקה של ישראל בעזה הולכת להשתנות

בתוך כך, אמר הנשיא כי "ישראל מתחילה לאבד את התמיכה מהקהילה הבינלאומית עם הפצצות חסרות הבחנה על עזה שהרגה אלפי אזרחים פלסטינים". בבית הלבן טוענים כי "לנתניהו יש החלטות קשות שהוא צריך לקבל. יש לו את הממשלה השמרנית ביותר בהיסטוריה של ישראל שלא רוצה את פתרון שתי המדינות. ישראל מתחילה לאבד תמיכה מסביב לעולם. נתניהו צריך לחזק ולשנות את ממשלתו כדי למצוא פתרון לטווח ארוך לסוגייה הישראלית-פלסטינית".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

עם זאת, ביידן הציג תמיכה כמעט בלתי מסויגת בישראל מאז פרוץ המלחמה, אך הקרע בינו לבין נתניהו שהתגלע מאז הקמת הממשלה, עדיין עמוק. בהדלקת נרות בבית הלבן, התייחס הנשיא למערכת היחסים המורכבת עם נתניהו לאורך השנים, ושכתב על צילום ישן משותף שלו עם נתניהו: "ביבי אני אוהב אותך, אבל אני לא מסכים עם דבר ארור אחד שהיה לך להגיד'".

"זה בערך אותו הדבר היום", המשיך ביידן, וזכה למחיאות כפיים מהקהל, היהודי ברובו. הוא הוסיף כי ישראל נמצאת ב"נקודה קשה" וכי היו לו "חילוקי דעות עם כמה מנהיגים ישראלים".

הוא לא פירט על המחלוקות בינו לבין ראש הממשלה, אך ידוע כי אלו כללו בחודשים האחרונים נושאים שנוגעים למלחמה של ישראל בחמאס והיחס שלה לפלסטינים - וקודם לכן לרפורמה במערכת המשפט שגרמה לחרם על נתניהו בוושינגטון. עוד אמר ביידן, כי מלבד חילוקי דעות עם ההנהגה הישראלית, "מחויבותו למדינה היהודית העצמאית אינה ניתנת לערעור". הוא הוסיף כי "אם ישראל לא הייתה קיימת, לא היה בעולם יהודי בטוח".