"תקציב הביטחון צריך לעלות מיד מ־70 מיליארד שקל בשנה ל־95 מיליארד, לפחות לעשר שנים. אין ברירה, הכל כאן בנוי על מדיניות שגויה ותפיסת מציאות מעוותת. את ההוכחה קיבלנו ב־7 באוקטובר. עכשיו צריך לתקן". כך אומר אביגדור ליברמן בראיון מיוחד למוסף "מעריב", שיתפרסם במלואו ביום שישי.

נתניהו דחה הצעה של ראש המוסד לנסוע לקטאר | דיווח
"מטריף את האמריקאים": מה הביא לבקשה החריגה של ביידן מנתניהו?

אני דווקא מופתע לטובה מצה"ל. מה אתה רוצה לשנות בצבא?
"הכל. בוא נתחיל ממדיניות הפעלת הכוח השגויה. מבססים הכל על עליונות חיל האוויר וזה על חשבון התמרון היבשתי. כאילו כבר לא צריך טנקים ולא צריך מגפיים על הקרקע. ישבתי בהרבה דיונים כאלה ואמרתי למשתתפים שהם מדברים ועושים שטויות. כשאתה מסתכל אתה מבין שאין הכרעה בלי תמרון, יש משמעות גדולה לטנקים, יש משמעות אדירה ליחידות חי"ר יבשתיות. ומה כלי הנשק המרכזי? הטילים. חד־משמעית. טילים בכלל וטילים מדויקים בפרט עושים את ההבדל".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כשהיית שר ביטחון הודעת על הקמת חיל טילים. אני זוכר שקצת עשו צחוק סביב זה.
"נכון. בספר שכתבתי ב־2004 כבר היה פרק על חיל טילים. צה"ל פשוט פספס את עידן הטילים. היום חיל האוויר עושה הכל כדי לחנוק את חיל הטילים. לפני שעזבתי את משרד הביטחון אמרתי שאנחנו צריכים להתבסס על חמישה סוגי טילים - מטילים קטנים ומדויקים עד טילים שמגיעים למעגל השני והשלישי (איראן, חות'ים)".

נו, וזה קרה? אנחנו מייצרים חמישה סוגי טילים?
"אמרו לי אז שנייצר טילים קומונליים, כלומר רב־שימושיים, טיל שאתה יכול לשגר ממטוס, מספינה או מהיבשה. אמרתי בסדר. התחלנו עם טיל לטווח קצר, מדויק מאוד, אתה יכול לשגר אותו מהצפון הרחוק לאזור דמשק. אבל אתה צריך משגרים כדי לשגר אותו. ואז גיליתי שהם לא ייצרו משגרים. וככה המצב הוא שאפשר לשגר אותו ממטוס, אבל לא מהקרקע".

הגענו לפיל שבחדר, חיל האוויר. זה פיל די יעיל, לא?
"הבעיה עם חיל האוויר היא כמות הטילים שיש לחיזבאללה ורמת הדיוק שלהם. כשתפרוץ מלחמה אני מניח שהם ינסו לשתק את החיל ואת שדות התעופה. הם יעשו מטווח על מסלולי ההמראה. תהיה בעיה להמריא. מי שמכחיש את זה, טועה. הדת"קים שלנו מיושנים. כל השנים חסכו את הכסף בתחומים האלה וככה זה נראה. אם תהיה מלחמה עם איראן וחיזבאללה, הם יתלבשו קודם כל על בסיסי חיל האוויר וחייבים לחזק אותם, לבנות מחדש את הדת"קים, לבנות צוותי שיקום, לדעת להתמודד עם הרס וכאוס. כשהייתי שר ביטחון ראיתי בחיל האוויר הרבה מחטא היוהרה. הם יודעים הכל, הם לא מוכנים לקבל ביקורת, הערה או עצה, ומפקד חיל האוויר הוא תמיד הכי חכם והכי גדול".

אבל הם גם מספקים את הסחורה כל השנים, בצורה הכי טובה שיש.
"נכון. אבל הם חייבים להבין שהתמודדות מול חמאס זה לא איראן או חיזבאללה. לא דומה".

הריאיון המלא יתפרסם מחר במוסף "מעריב"