השר ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר הערב (חמישי) הצהרה בבסיס הקריה שבתל אביב. במהלך הצהרתו, התייחס גנץ לשיח על "היום שאחרי" והבהיר כי אין על מה לדון בכך, משום שהלחימה היא "תהליך ארוך, קשה והכרחי, בעוצמות משתנות". בנוסף, עקץ את נתניהו: "תפקיד של ההנהגה הוא להגיד לציבור מה כן יהיה, ולחתור לשם - לא לייצר מחלוקות מדומות".

צפו בדברי השר בשידור חי:הצהרת בני גנץ, באדיבות וואלה!

״אנחנו ניצבים פה ערב הנר השמיני, בגללם, בשמם, בזכותם ואיתם. בגלל מרצחי חמאס, יצאנו למלחמת המגן; אנו נלחמים בשמם של הנרצחים והמורשת היהודית והישראלית; אנחנו מנצחים בזכותם של הלוחמים, הנופלים והנפגעים; ואנחנו נחיה עם כולם - עם ניצולי הטבח, עם הלוחמים והחטופים שישובו ועם כל אחינו בישראל, מימין ומשמאל, דתיים כחילוניים, יהודים, דרוזים וערבים. ביחד, נגביר את האור", קרא בפתח דבריו.

"כוחות צה"ל נמצאים במתקפה בעומק השטח בעזה, שהולכת ומתרחבת. המשימה שלנו כדרג מדיני היא לאפשר ללוחמים להמשיך ולהשלים את המשימה – בדרום וגם בצפון, כדי להחזיר את החטופים ולאפשר לתושבים לחיות בבטחה. לשם כך, עלינו לשמר את הלגיטימציה וחופש הפעולה, ולתכנן את המשך הלחימה. בניגוד לעבר, לא נסיים ב'שקט יענה בשקט'". עוד הוסיף: "במלחמה הזו, אין 'יום שאחרי', יש תהליך ארוך, קשה והכרחי, בעוצמות משתנות. ימים, וחודשים ושנים".

הוא הבהיר כי "התפקיד של ההנהגה הוא להגיד לציבור מה כן יהיה, ולחתור לשם. בצורה עניינית, ובלי לייצר מחלוקות מדומות כשחיילינו נלחמים שכם אל שכם בשדה הקרב. הבסיס למסגרת שתאפשר ייצוב ביטחוני ואזרחי בדרום, מוסכם על רוב חלקי החברה הישראלית, וחלקים גדולים ממנו גם על שותפינו האמריקאים".

עוד הוסיף: "חמאס היא חלק מהציר האיראני שרוצה להשמיד אותנו ולבלום את הנורמליזציה. עלינו לגרום למצב ההפוך לקרות: להסיר את האיום של חמאס, לחזק את הקשר עם מדינות ערב המתונות, ולבנות מציאות אזורית אחרת שתכלול גם מסגרת לפתרון בעזה. בהיבט הצבאי - בסיום השלב הקרוב כשתושלם המשימה בדרום הרצועה - נעצב שליטה ביטחונית מלאה על המרחב, כולל תפיסת שטח שתאפשר את המשך המאמץ המבצעי. ישראל תשלוט ביטחונית, תשמור על חופש פעולה, ותממש אותו בכל השטח. דין חאן יונס ושג'עייה יהיה כדין הקסבה בשכם".

עוד אמר גנץ כי "בהיבט האזרחי - יהיה נכון לאתר גורמים מקומיים שיטפלו בביוב, ברפואה ובנושאים האזרחיים, בתמיכת מנהלת שתורכב ברובה ממדינות ערביות מתונות, שחלקן כבר הביעו נכונות להצטרף למאמץ הזה. והחשוב מכל – צריך להתניע את תהליכי הנורמליזציה, ולרתום אותם גם למהלך לשינוי המציאות בעזה בטווח הרחוק".

"בהקשר הזה, נפגשתי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ק סאליבן, ושוחחתי באופן אישי בשבועות האחרונים עם מנהיגים בארה"ב, באירופה ובאזור", סיפר. "הם מעוניינים לקדם תהליך כזה, ולהשקיע בו את המשאבים הנדרשים. ברור גם לנו וגם לשותפינו שהמושגים הישנים, והמציאות של העשורים האחרונים, צריכים להשתנות ולהיות צופי פני עתיד. אנחנו בראשיתו של תהליך שייקח שנים. העקרונות, המסגרת וכיווני הפעולה ברורים. זה הזמן לעבוד עם שותפינו, בחדר הסגור, באמון מלא, וגם להודות להם על התמיכה והמאמצים הכבירים שהם עושים לשחרור החטופים".

בפנייה לארצות הברית, קרא השר: "חבריי האמריקאים - אל תטעו, אנחנו שותפים בחובה אבל חברים מבחירה. זה מה שחבר שלי גנרל מרטין דמפסי אמר לי פעם. המילים האלה משמעותיות עכשיו יותר מאי פעם. ישראל אסירת תודה על תמיכתך המתמשכת בזמנים קשים אלו".

הוא המשיך: "אזרחי ישראל, הדבר החשוב ביותר בעת הזו הוא לנצח במלחמה ולשמור על ביטחון ישראל. לשם כך חשובים האחדות בעם, הרוח הגבית לחיילים, השבת החטופים וקבלת החלטות נכונות צבאית ומדינית. לצערי, גם בימים האלו, יש מי שעוסק ביצירת מחלוקות מדומות בעם ובפגיעה ביחסים החשובים עם ארצות הברית. אנחנו לא ננהג כך בזמן מלחמה. חבריי ואני, נמשיך לפעול באחריות לאומית, נגבה את הלוחמים והמפקדים, נדאג שמתקבלות ההחלטות הנכונות והקשות, נטפל בשיקום היישובים ונפעל אך ורק למען האינטרסים של עם ישראל".

"גם היום ליבן של מעל 100 משפחות שיקיריהן חטופים בעזה, כבד", ציין השר גנץ. "יש מי שטוענים שהנס בחנוכה, הוא שפך השמן הספיק ל-8 ימים. אבל לולא הגיבורים שהאמינו בבניין בית המקדש, וחיפשו אותו, הנס לא היה מתרחש. אלו הלוחמים שלנו, אלו המשפחות שלא מפסיקות לפעול לשחרור יקיריהן. לא נפסיק לחפש, להאמין ולפעול, להשבת החטופים. לעולם לא נפסיק לחתור לאחדות ישראל, שתאפשר עמידה בשותפות הגורל של כולנו".

בני גנץ, ג'ייק סאליבן (צילום: ללא קרדיט)
בני גנץ, ג'ייק סאליבן (צילום: ללא קרדיט)

מוקדם יותר, גורמים בסביבת גנץ מסרו ל"מעריב" כי בדבריו, השר מתכוון להדגיש שהביטוי "היום שאחרי המלחמה" לא רלוונטי ומדובר בתהליך ארוך. לדבריהם, גנץ יתייחס לפעולות שצריכות לקרות בתהליך ו"יוציא את העוקץ מהקמפיין הפוליטי של נתניהו". על פי הגורמים, עיקר ההצהרה הינה להסביר כי "אין באמת קונפליקט בצמרת הישראלית על העקרונות של 'מה כן'".

עוד סיפרו הגורמים כי גנץ יחשוף שיחות עם האמריקאים ומדינות נוספות לגבי שיתוף פעולה בינלאומי שילוו את הפעולות בעזה, תוך שישראל שומרת על חופש הפעולה ושומרת על שטחים. בנוסף, ציינו כי גנץ יפנה ויודה לארה"ב על הסיוע במלחמה.