התערבות האמריקאים בכל הנוגע לישראל תמיד הייתה קיימת, ורק התחזקה מאז ה-7 באוקטובר, תוך לקיחת חלק בכל מהלך דיפלומטי של ישראל עם שאר מדינות העולם, ותלות של ישראל בוטו של ארה״ב במערכת הביטחון של האו״ם - כמו בהחלטה על אי קיום הפסקת האש בעזה.

בדרך לשחרור חטופים נוספים? "לראש המוסד חופש פעולה מלא מצד רה"מ בעניין"

״לארצות הברית יש אינטרסים להגן על מדינת ישראל״, הסביר פרופ׳ אודי זומר, בכיר בחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב והיו״ר המייסד של המרכז לחקר ארה״ב. ״ראשית, נראה שבאמת ובתמים, ג׳ו ביידן רוצה לשמור על ביטחון ישראל. מעבר לכך, הוא חושש מעימות אזורי שבסופו של דבר יכול להוביל לעימות עולמי.

"במדיניות החוץ שלה, ארה״ב מייצרת ציר של דמוקרטיות-ליברליות-מערביות שמגנות זו על זו, כנגד הציר האלטרנטיבי של סין, איראן ורוסיה. המטרה של ארה״ב, יחד עם ישראל ומדינות כמו בריטניה, גרמניה וצרפת, היא ליצור ציר אלטרנטיבי לציר הקיצוני, גם מבחינה עולמית, וגם מבחינה מזרח תיכונית אזורית, במלחמה מול איראן״, הוסיף.

״בהקשר הזה, האמריקאים מצפים שנעמוד בסטנדרטים של מדינות מערביות, ליברליות ודמוקרטיות״, אמר זומר שמכהן גם כעמית מחקר באוניברסיטה של העיר ניו יורק. ״העמידה בסטנדרטים האלה, באה לידי ביטוי בתנאים ההומניטריים, ובניהול הקרבות בעזה בזהירות יוצאת דופן מחשש לפגיעה באוכלוסייה אזרחית. הכל בעידוד אמריקאי״. 

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בהתייחסות לזירה הצפונית, הוא טען שחשיבותה של ארה״ב כחלק בלתי נפרד מישראל - היא מכרעת: ״מיד לאחר פרוץ המלחמה, ביידן הציב שתי נושאות מטוסים מול לבנון - כאמירה מאוד ברורה לאיראן ולחיזבאללה שנמצא ממזמן דרומה לנהר הליטני, שאם הם יעשו טעות ויכנסו ללחימה גם כן - הן ישלמו מחיר כבד. במעשה זה, ביידן הציל את ישראל. בלעדיו - יש סיכוי לא רע שכוחות רדואן היו כבר בתוך ישראל -בנהריה, צפת או טבריה״.

התייחס הפרופ׳ עוד לביקורו של הנשיא בתחילת המלחמה: ״בביקורו של ביידן בישראל, ראו שהוא מנהיג דמוקרטי אמיתי ששואב את הכוח מהעם. הוא נפגש עם בני המשפחות של החטופים והנרצחים, שאב מהם את הכוח ואת הלגיטימציה לפעול. במעשה זה, היה מאוד ברור שהאזרח מן השורה מאוד מעניין וחשוב לו. הנשיא ביידן פעל מהרמה של האזרח מהשורה, דרך הרמה של לאחד את השורות של החברה הישראלית ולחזק אותה, ועד הרמה האסטרטגית של הפעלת נושאות המטוסים ומיקומן מול חופי לבנון״.

פרופ׳ זומר הסביר מהיכן מגיעה אהבתו של ביידן למדינת ישראל: ״כשביידן היה סנאטור צעיר, הוא הגיע לישראל במסגרת תפקידו, וכשראשת הממשלה דאז גולדה מאיר פגשה אותו, היא שאלה ׳מדוע הוא נראה כל כך מודאג׳. הוא השיב לה ואמר ׳כי מדינת ישראל מוקפת אויבים - ואיך אפשר להיות לא מודאגים׳, והיא ענתה לו ש׳הנשק הסודי של העם היהודי - הוא שאין לנו מקום אחר להיות בו׳. אז אמנם גולדה חתומה על מחדל 1973, שעליו שילמה מחיר ציבורי ואישי כבד, אך כיפרה על כך כששתלה אצל ביידן את אותו זרע של ציונות ואהבת ישראל״, אמר.

"ראשת הממשלה גולדה מאיר לקחה אחריות על המחדל הביטחוני, והפירות של אותו הזרע ששתלה אצל ביידן לפני 50 שנה מסייעים לנו להתמודד עם המחדל הביטחוני הנוכחי: ״היום, כ-50 שנה אחרי, אנחנו קוטפים את הפירות של אותה אהבה של הנשיא, אולי הציוני ביותר אי פעם, למדינת ישראל״, טען.