ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין, בקריה בתל אביב. בפגישה המצומצמת השתתפו מהצד הישראלי שר הביטחון יואב גלנט, ר׳ המל״ל צחי הנגבי, הרמטכ״ל רא״ל הרצי הלוי והמזכיר הצבאי של רה״מ אלוף אבי גיל. מהצד האמריקאי השתתפו יו״ר המטות המשולבים צ'ארלס בראון, רמ״ט מזכיר ההגנה קלי מגסמן וסגנית שגריר ארה״ב בישראל סטפני האלט.

חילוקי דעות בש"ס: דרעי הסכים לדחיית הבחירות המקומיות, ארבל מתנגד
ח"כ מ'יש עתיד' לעג לאלמוג כהן: "אולי תזמין אמבולנס?"

שלושה נושאים מרכזיים היו על הפרק במוקד השיחות של אוסטין עם הבכירים הישראלים, כאשר הראשון הוא הלחימה בעזה. האמריקאים ביקשו לשמוע על התוכנית הישראלית למעבר בין שלבי הלחימה, כאשר המסר המסר שלהם הוא: אנחנו רוצים להמשיך ולעזור לישראל, לתמוך בזירה הבינלאומית, על אף הלחץ בינלאומי האדיר על הממשל - ועוד לקראת שנת הבחירות. לכן חשוב שיח פתוח ותיאום לגבי ההמשך. 

הצד הישראלי הבהיר כי בסוף חודש ינואר צפוי המעבר לשלב השלישי של הלחימה, השלב הממוקד והמצומצם יותר כאשר האמריקאים מקבלים את הלו"ז ולא מציבים דד-ליינים קשוחים.

הנושא השני הוא הגזרה הצפונית. בשיחות עם שר ההגנה של ארה"ב, עלתה אמירה ישראלית חד משמעית: ישראל לא רוצה מלחמה בצפון, אך מוכנה לכך בכוחות רבים, נחושה להשיב את תושבי הצפון לבתיהם. בארה"ב מקבלים את העמדה הישראלית. 

הנושא השלישי הוא איום החות'ים. האמריקאים מובילים את הסוגיה, מתגבש כוח בינלאומי וכבר יש שם למבצע - שומר השגשוג. ישראל הבהירה כי לעת עתה היא נותנת גיבוי מלא לכוח בינלאומי, אך משאירה לעצמה זכות לפעול בהתאם למצב.

לאחר הפגישה הראשונית, כתב רה"מ נתניהו בחשבון הטוויטר שלו: "נפגשתי עם מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין. הראיתי לו את תמונת חטופינו - את מי שהשבנו, ואת כל מי שנשיב. אנחנו מחויבים להשיג ניצחון מוחלט על החמאס - וכך נעשה". 

השר בני גנץ כתב: "הודיתי למזכיר ההגנה של ארה"ב על ביקורו וכן על המחויבות שלו ושל הנשיא ביידן לביטחון ישראל ולהשבת החטופים, ועל עמידתם לצד ישראל בעת הזו. הדגשתי בפגישתנו את החשיבות בהמשך פיתוח הארכיטקטורה האזורית, בדגש על הזירה הימית, כדי לשמור על יציבות במזרח התיכון כולו. ציינתי בפניו, כי ישראל לא תוכל להשלים עם האיום שמציב ארגון הטרור חיזבאללה על גבולה הצפוני והדגשתי את תפקידה המכריע של הקהילה הבינלאומית בנושא זה". 

השר בני גנץ ומזכיר ההגנה של ארה''ב אוסטין לויד (צילום: דוברות השר )
השר בני גנץ ומזכיר ההגנה של ארה''ב אוסטין לויד (צילום: דוברות השר )


במסיבת העיתונאים של גלנט ושר ההגנה האמריקני אוסטין, אמר שר הביטחון: "מזכיר ההגנה אוסטין. ארה"ב וישראל מעולם לא היו נחושות יותר בכל הנוגע לערכים והאינטרסים המשותפים שלנו. חברי, גנרל אוסטין, הראית לאזרחי ישראל ולעולם כולו מה המשמעות של להיות מנהיג ושותף. אין עדות טובה יותר לקשרים הטובים שלנו מאשר השיחות על הנושאים הרגישים ביותר בשקיפות מלאה ואמון".

"אנחנו במלחמה שלא רצינו בה. ב-7 באוקטובר חמאס ביצע מתקפה ברוטלית. הם רצחו ואנסו גברים, נשים, ילדים וניצולי שואה. הצבנו מטרות ללחימה - הבסת חמאס והחזרת כל החטופים, ללא יוצאים מן הכלל. האויבים המשותפים שלנו עוקבים מקרוב והם יודעים שניצחון ישראל הוא ניצחון העולם החופשי בהובלת ארה"ב. המלחמה שלנו היא נגד חמאס ולא נגד אזרחי עזה. אנחנו נלחמים באויב אכזר שמתחבא מאחורי אזרחים. מיליארדים שהושקעו בעזה הגיעו לחמאס כדי לבנות רשת מנהרות באורך אלפי קילומטרים". 

"היום צה"ל פועל במעוזי חמאס ברצועת עזה. בצפון עזה השמדנו אלפי מחבלים. בדרום עזה אנחנו ממוקדים במיטוט הנהגת חמאס. זה יימשך עד שנשיג את מטרותינו לחלוטין. אנחנו יודעים שזה לוקח זמן. לא כמו האויבים שלנו, אנחנו מגנים על הערכים שלנו ופועלים בהתאם לחוק הבינלאומי. אנחנו פועלים כדי להפחית את הפגיעה באוכלוסייה אזרחית. כאשר אנחנו מדברים על סיוע הומניטרי, אנחנו צריכים לזכור ש-129 חטופים מוחזקים בעזה. זה הנושא ההומניטרי ביותר".

"ב-8 באוקטובר, יום אחרי מתקפת חמאס, חיזבאללה פתח באש ללא התגרות מצדנו. ירי הטילים והרקטות ושיגור הכטב"מים לא מתקבל על הדעת. יותר מ-80 אלף תושבים נאלצו לעזוב את בתיהם וחיים כפליטים בארצם. אנחנו נחושים לייצר מציאות חדשה ולהחזיר את הביטחון לאזור, בהתבסס על החלטה 1701, שלפיה על חיזבאללה לסגת. אם התהליך לא יקרה בצורה דיפלומטית, לא נהסס לפעול". 

שר הביטחון גלנט  (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
שר הביטחון גלנט (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)

"אנחנו מתמודדים גם עם איום מצד החות'ים, שהולך וגדל. פעילותם יכולה לגרור את האזור למלחמה. אנחנו מעריכים את ההנהגה האמריקאית, ונתמוך במאמצים הבינלאומיים. עם זאת, אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט בכל פעולה הכרחית כדי לשמור על ריבונותנו והחופש שלנו".

אחריו דיבר מזכיר ההגנה האמריקאי, אוסטין לויד: "אני יודע שישראל השתנתה מאיפה שהיא הייתה ב6 באוקטובר. ארצות תומכת בביטחון ישראל. ישראל לא לבד. בשביל חמאס זה היה רק ההתחלה. חמאס מציגים באופן ברור את החזון שלהם, והוא לבצע את הטבח שוב ושוב".

"לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. חמאס עדיין מחזיק בחטופים. חמאס מסתתר מאחורי אזרחים חפים מפשע. אסור שחמאס יוכל לבצע עוד פעולות טרור נגד ישראל".

"תודות להנהגה של ביידן, עזרנו להוביל לעסקה שהובילה לשחרורם של חטופים רבים. נמשיך לעשות את כל מה שאנחנו יכולים על מנת להחזיר את כל אחד מהאנשים שנחטפו ע"י חמאס. נמשיך לעמוד על זכותה של ישראל להגן על עצמה, כמו גם על ההגנה על אזרחים חפים מפשע בעזה. אנחנו עובדים לוודא שהמלחמה לא תגלוש לזירות נוספות".

בסיום דבריו אמר: "ישראל והפלסטינים זכאים לחיים בטוחים. שתי מדינות שחיות האחת ליד השנייה. אנחנו יודעים עד כמה זה קשה, במיוחד אחרי ה-6 באוקטובר. ארצות הברית היא החברה הקרובה ביותר של ישראל, והיא תמיד תמשיך להתקיים". 

לאחר מכן, בשלב שאלות העיתונאים, הדגיש לויד: "אני לא כאן להקציב זמנים לישראל. לגבי לבנון, היינו ברורים בנוגע לכך שאנחנו לא רוצים שהמלחמה שם תגיע לממדים גדולים".