שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ שיגר היום (שלישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו דרש לכנס ישיבת ראשי קואליציה לדון בדחיית הבחירות המוניציפאליות. במקביל, סמוטריץ' החל בקידום חקיקה פרטית, ולפי גורמים מעורים השר מוכן לדחיית הבחירות לסוף פברואר.

לפי החוק הקיים שהתקבל אחרי פרוץ המלחמה, יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר הסמיך את שר הפנים משה ארבל לקביעת המועד החדש לבחירות, בכפוף לאישור שני שליש מחברי הוועדה. מכיוון שהשר ארבל מתנגד לדחייה, החקיקה הממשלתית הקיימת אינה רלוונטית ועל מנת לעקוף זאת סמוטריץ' מקדם חקיקה פרטית, שבה תידרש הסכמה קואליציונית בלבד. לפי הגורמים, סמוטריץ' מקדם רוב בקואליציה לחקיקה הפרטית ונכון לעכשיו השיג חתימות של חברי סיעות הציונות הדתית ועוצמה יהודית. גם חברי הכנסת מיהדות התורה, משה גפני ויצחק פינדרוס, חתמו.

בליכוד מתקיים ויכוח פנימי בנושא, כאשר חלק ניכר מפעילי השטח והמועמדים החדשים לרשויות תומכים בדחייה, בעוד שחברים נוספים, לרבות ראשי ערים מכהנים, מתנגדים לדחייה. לדברי גורמים בליכוד, עד כה רה"מ נתניהו נמנע מלהביע דעה בסוגיה. על פי ההערכות נתניהו נוטה שלא להכריע, כדי לא להסתכסך עם אף קבוצה בתוך הליכוד.

השר כתב כי ״בתקופה האחרונה אני שב ומפציר מעל כל במה שלא לקיים את הבחירות לרשויות המקומיות בסוף חודש ינואר. ראשית, לא עת פוליטיקה. עת אחדות. שנית, בחירות שמתקיימות תוך כדי לחימה פוגעות במשרתי המילואים המתמודדים בבחירות. בנוסף, פורסם כי צה״ל טען בפני אנשי משרד הפנים כי הוא לא מסוגל לבצע את משימת הבחירות בצה״ל״.

השר ציין את נכונותם של רוב ראשי הסיעות בקואליציה לתמוך בדחייה ואת עמדתה הלא ברורה של סיעת הליכוד וכתב ״שמחתי לשמוע כי גם ידידיי בסיעות ש״ס, יהדות התורה ועוצמה יהודית תומכים בדחיית הבחירות לסוף חודש פברואר כפי שמאפשר החוק. לצערי עמדת הליכוד לא ברורה לי״.

״בכל מקרה, מקובל כי החלטות מן הסוג הזה מתקבלות בראש ובראשונה בפורום ראשי קואליציה. אבקשך לכנס בהקדם את פורום ראשי קואליציה על מנת לדון בעניין״.

כזכור, אתמול הודיעה ש"ס על התרככות בעמדתה. עם זאת, נראה שההודעה יצאה שלא על דעתו של השר ארבל, שמלשכתו נמסר: ״לא תקודם חקיקה ממשלתית לדחיית מועד הבחירות. המועד  הקבוע בחוק הוא 30.1.24״.

בהודעת המפלגה נכתב: "יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי הודיע אתמול לראשי הציונות הדתית ולכל הנוגעים בדבר, שלאור הטענות המוצדקות בדבר מועמדים וחיילים הנמצאים במילואים בהגנת עם ישראל ואינם יכולים להיערך כראוי, הרי שבאם יימצא רוב בוועדת הפנים לדחיית מועד הבחירות ל-27 בפברואר, סיעת ש"ס תתמוך בדחייה זו. 

בתוך כך, ארבעה קציני מילואים בכירים הגישו הבוקר עתירה לבג"צ בדרישה לדחות את הבחירות המוניציפליות. בעתירה טוענים הקצינים כי קיום הבחירות המקומיות במועד שנקבע הינו מעשה חסר הגיון ומהווה סטירת לחי לאנשי המילואים הנמצאים בלב המלחמה. לטענת קציני המילואים, החלטת שר הפנים מתעלמת מהמצב המורכב בו נמצאים אנשי צבא המתמודדים ברשויות המקומיות ומעמידה אותם בדילמות מוסריות וערכיות הנוגדות את תפיסות עולמם. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין רונן שמשון וגיא שמואלי ממשרד עורכי הדין RGS שמואלי שמשון משרד עורכי דין וגישור.