עימות חריף התרחש אמש במהלך ישיבת הקבינט בין הרמטכ״ל הרצי הלוי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. הסיבה לוויכוח: דרישתו של השר לשנות את ההחלטה בעניין הלוחמים שכרזו "שמע ישראל" במסגד בג’נין. בתגובה לדרישתו של בן גביר הסביר לו הלוי את ההחלטה שהתקבלה בהתבסס על ערכי צה״ל ומפקדיו, או אז השיב לו השר: "אני חבר קבינט, אני דרג מדיני, אנחנו מחליטים". בתגובה אמר הרמטכ"ל: "אתה טועה, אני אחליט מהו מעשה ערכי ומה לא בצבא. אל תאיים עליי".

הסיפור שחמק מהרדאר שלשום: כך נמנעה חדירת מחבלים ליישוב הדרומי
"שומרים אוכל לאח"כ, נרדמים עם כדורים": הטראומה של הילדים שחזרו מן השבי

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בפתח הדיון אמר השר: "אני רוצה לדעת שמחזירים את החיילים שקראו 'שמע ישראל' במסגד לפעילות. לא הייתם מענישים אותם בלי להוציא את זה לתקשורת, זה היה עניין צבאי פנימי. מרגע שזה יצא לתקשורת זה עניין ציבורי, זה פוגע ברוח של הלוחמים וגם הצד השני רואה את זה".

השרה מירי רגב טענה כי "בטלפון הובהר לי שהם חוזרים. אני רוצה לדעת שזה אכן כך כי היום בחדשות פרסמו אחרת".

בן גביר: "אוי ואבוי אם הם לא יחזרו לשירות, אוי ואבוי".

רגב: "אמרתם לי משהו אחד ופתאום אני שומעת משהו אחר? באמת אתם סילקתם אותם משירות?".

הלוי: "אנחנו אלה שמחליטים לגבי החיילים. מדובר בחיילי צה"ל ואנחנו מקבלים החלטות לגביהם, זה לא עניין לקבינט".

בן גביר: "בטח שזה עניין לקבינט. אם הייתם לוקחים אותם לפינה בשקט, מטפלים בעניין בצורה שקטה, מקסימום עושים להם קצת נו נו נו, אני אמנם לא חושב שנכון, אבל אפשר להבין, אך מהרגע שאתם מפרסמים את זה בתקשורת ומספרים שהשעתם חיילים זה ודאי עניין של קבינט, זה עניין של מדיניות ואתם גם מרתיעים חיילים אחרים. הדוגמא לא טובה. בסיפור של המסגד הפכתם זבוב לפיל. סתם יצרתם כותרות וזה פוגע בחיילים".

הלוי: "אל תגיד לי דבר כזה, אנחנו נעשה איזה הליך שנרצה עם החיילים".

בן גביר: "ואני כחבר קבינט אמתח ביקורת על ההליך הזה, פגעתם במילואימניקים".

יפעת שאשא ביטון: "תפסיק למתוח ביקורת כאן".

בן גביר: "גברת, מותר לי למתוח כאשר פוגעים בחיילים וזו חובתי".

יפעת שאשא ביטון: "אל תקרא לי גברת".

הלוי: "אני מפקד הצבא ואני אקבע את הקוד הערכי והמקצועי של החיילים".

בן גביר: "ואנחנו כקבינט מחויבים לקבוע כללים באשר למדיניות. במדינה דמוקרטית הצבא כפוף לדרג המדיני ולא להפך, וכאשר מוציאים הודעה של צה"ל על חיילים מילואימניקים שבזמן מלחמה מדיחים אותם רק בגלל שאמרו 'שמע ישראל' במסגד שכולנו מבינים ששימש קן צרעות לטרור, זה כבר לא רק עניין צבאי פנימי".

מאוחר יותר התייחס בן גביר לשיחה עם הרמטכ"ל ואמר: "השיח שלי עם הרמטכ"ל אמש היה מכובד אך נוקב: דרשתי ואני דורש גם כעת להחזיר את החיילים שקראו שמע ישראל במסגד לפעילות באופן מידי, ולא לפגוע במורל של חיילי צה"ל שנלחמים עבור כולנו. לטעמי ההחלטה להדיח אותם משירות פוגעת בכל חיילי צה"ל!".