הקואליציה התחילה היום (שלישי) באופן רשמי בקידום חוק יסוד "ברית החיים", הנועד להעניק מעמד מיוחד לעדה דרוזית ולעדה הצ'רקסית, זאת כמענה לביקורת חריפה שבני שתי העדות מתחו על חוק הלאום.

תחת הפסקת אש: עקרונות ודרישות ישראל למשא ומתן עתידי עם חמאס | דיווח
"יש גבול לכניעה לביידן": טלי גוטליב במתקפה חריפה נגד נתניהו | האזינו

ההחלטה העקרונית לחוקק חוק שיתקן את מעמדן של שתי העדות, בלי לשנות או לבטל את חוק הלאום, התקבלה בתחילת מלחמת חרבות ברזל, לאחר שמספר מבני העדה הדרוזית נפלו בקרבות עם מחבלי חמאס. מחר צפוי יוזם החוק, ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, להניח את הצעת חוק יסוד על שולחן הכנסת.

ח''כ אריאל קלנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח''כ אריאל קלנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בדברי המבוא לחוק מובהר כי "ברית החיים" היא הקשר המיוחד בין מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי, לבין אזרחיה בני העדה הדרוזית ובני העדה הצ'רקסית שקשרו את גורלם בגורל העם היהודי. ואלו עיקרי החוק:

מעמד העדה הדרוזית - על פי החוק, המדינה תכיר במעמדה של העדה הדרוזית כעדה תרבותית ייחודית, הנוטלת חלק בבניינה של מדינת ישראל ובהגנה עליה. שימור מורשת - המדינה תכיר במאפיינים הלשוניים, התרבותיים והדתיים של העדה הדרוזית ושל העדה הצ'רקסית, המקומות הקדושים להן, חגי העדות ומועדיהן ותסייע בשימורם.

הנצחת הברית - המדינה תפעל להנצחתם של אזרחיה בני העדה הדרוזית ובני העדה הצ'רקסית שתרמו תרומה משמעותית למדינה, וכן של אזרחיה בני העדות שמסרו נפשם למען הגנת העם והארץ; פרטים ייקבעו בחוק. פיתוח תשתיות דיור - המדינה תפתח תשתיות דיור בעבור אזרחיה בני העדה הדרוזית ובני העדה הצ'רקסית; פרטים ייקבעו בחוק. החוק לא יהיה ניתן לשינוי בהמשך,  אלא בחוק-יסוד שהתקבל ברוב של חברי הכנסת.

בדברי הסבר לחוק כותב היוזם: "בני העדה הדרוזית התיישבו בארץ־ישראל כאלף שנים אחרי חורבן בית־המקדש השני. במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט (המרד הערבי הגדול), בני העדה לא השתתפו במרד, ובני הישוב היהודי פנו אליהם בהצעה לשכנות טובה, הצעה שקיבלה יד אחות. בני העדה הצ'רקסית בארץ-ישראל סייעו ליהודים לעלות לארץ בניגוד לספר הלבן המנדטורי האכזר".

"עוד לפני הכרזת העצמאות של המדינה היהודית המודרנית, הוקמה פלוגה דרוזית בתוך הכוח הצבאי היהודי הלוחם. במבצע חירם שנערך במלחמת העצמאות סייעו פלוגה דרוזית ופלוגה צ'רקסית בשחרור הגליל. בשנת 1957 הכירה מדינת ישראל בדרוזים כעדה דתית, ומאז בני העדה משרתים בצבא מתוקף גיוס חובה. בשנת 1958 פנו נציגי העדה הצ'רקסית וביקשו גם הם לשרת בכוחות הביטחון מתוקף גיוס חובה. כך העדה הדרוזית והעדה הצ'רקסית הן עדות המיעוטים הגדולות ביותר המשרתות בכוחות הביטחון".

"הדרוזים אזרחי ישראל, כעדה ולא רק כפרטים, קשרו את גורלם בגורל העם היהודי בארצו, ומכירים במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אף לפני הקמת המדינה בני העדה נטלו חלק בבניית המדינה שבדרך ובהבטחת קיומה, ולאחר הקמתה הם רואים את עצמם חלק בלתי נפרד ממנה".

תכליתה של הצעת החוק היא לעגן את מעמדם של בני העדה הדרוזית ובני העדה הצ'רקסית אזרחי ישראל, כבני עדה ייחודית בעלות דת משלהן ותרבות משלהן, תוך שמירה על מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".