עימות נרשם בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני האחרונה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לרמטכ"ל הרצי הלוי, על רקע האירוע במסגרתו קראו לוחמי צה"ל קריאות "שמע ישראל" במערכת הכריזה במסגד בג'נין, תקרית שהובילה להשעייתם. האלוף במיל' ישראל זיו, לשעבר ראש אגף מבצעים במטכ"ל, גינה הבוקר (רביעי) את התנהלותו של בן גביר בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM והתייחס לדיווחים על עסקת שחרור חטופים נוספת והסרטונים של מוחמד דף שנחשפו ב"מעריב".

מחדל הירי בחטופים: המידע הועבר לפיקוד הדרום ולאוגדות, אבל לא הגיע לשטח | פרסום ראשון
דיווחים סותרים: האם ישראל בדרך להפסקת אש משמעותית בעזה?

"בן גביר אמר דברים מקוממים. קודם כל מדובר באיש שנוי במחלוקת. זה אדם שלא גייסו אותו לצה"ל. זה איש שמפרק את המשטרה שמעולם לא הייתה במצב כל כך גרוע", אמר זיו בפתח השיחה. "האיש רק אתמול נכנס והצטלם ביישוב פגוע בכוח כדי להוציא תמונה שכל כולה היא אחיזת עיניים ושקר. הוא מנצל כל רגע את השררה. הוא מטיף לרמטכ"ל? אין גבול לחוצפה. זה באמת פוגע, לא רק בצה"ל, לא רק בשעת מלחמה, אלא תחשבי על כל ההורים שהילדים שלהם משרתים תחת הרמטכ"ל והם מאמינים לו למרות הפאשלה המאוד קשה של ה-7 באוקטובר. כולנו, כל עם ישראל בעצם, בידיו של האיש. עם כל הכבוד לקבינט ולשרים, מי שמנהל היום זה הרמטכ"ל, ובשעת מלחמה, האיש חסר הערכים הזה מטיף לו על בעיה במסגד שברור שהיא לא הולמת שום קריטריון ערכי, לא רק של חייל, אלא של אזרח". 

"ההחלטה של הרמטכ"ל הייתה נכונה ובוודאי שהרמטכ"ל אחראי על מוסר הלחימה של האנשים שלו", המשיך זיו. "איש כזה שעושה הון פוליטי אישי על הגב של הרמטכ"ל באמצע מלחמה? תוקע לו סכין בגב, זה איש שראוי להיות בכלל בבית הנבחרים? שלא לדבר על שר? זה איש בלתי ראוי לחלוטין. אם היה פה ראש ממשלה עם איזה שהן אמות מידה, הוא היה מפטר אותו ואת מירי רגב. היא הייתה תת אלוף, היא אמורה להבין את זה. אבל היא בשביל פוליטיקה, מוכנה למכור הכל. זה משהו נורא ואיום". 

בהמשך השיחה התייחס זיו לאפשרות לשחרור חטופים. "מלחמה אתה מנהל כשבעצם כל המו"מ או הדרכים המדיניות לא הגיעו לכלל הישג. גם המהלך של החזרת החטופים חייב להתנהל דרך הלחץ הצבאי מטבע הדברים. בסוף היכולת שלנו להביא להישג בדבר הזה תלויה בעיקר ברצונו של אותו אדם שיזם את המלחמה והביא על עצמו, על עמו ועל אנשיו את החורבן הזה. ברור לו שהוא משלם מחיר מאוד כבד, ואנחנו רואים שהאיתותים שלו, ברגע שהוא שולח החוצה תמונות, כמו בפעם הקודמת, ,הוא מבין שבעצם זה מתקרב לראשו. לכן אני חושב שהעניין של הלחץ הוא כן משמעותי. תמיד צריך להשאיר את הפתח לדיבור, עושים את זה". 

הרמטכ"ל הרצי הלוי על אירוע הירי בשוגג על שלושת החטופים (צילום :דובר צה"ל)

על הסרטונים בהם מופיע מוחמד דף כשהוא צועד על רגליו ומצבו טוב באופן משמעותי מכפי שהוערך בישראל אמר האלוף במיל' כי "הלחימה עצמה היא מאוד קשה בגלל התת-קרקע. המאמץ הזה, הם השקיעו בו שנים רבות וכמות כסף אדירה. די ברור שיש פה מקורות כספיים של מיליארדים ולא רק סיפור של מזוודת כסף של משכורות. הקושי לרדת לעומקים של עשרות רבות של מטרים כשהם מסתתרים הוא דבר שלמרות שלצה"ל יש את כל הטכנולוגיה, קצרה ידו מלהביא את רמת הדיוק המודיעינית כדי לאתר אותם ולמחוץ אותם או לפגוע בהם במקומות המסתור האלה. כל המלחמה הזו כרגע מתנהלת על בסיס של מלחמת גרילה, של חוליות שנשארו בהרבה מאוד מקומות, לא מעט אגב. יש אני חושב גם בצפון הרצועה סדר גודל של מאות, אולי אפילו 2,000-1,000 מחבלים. בוודאי שיש עדיין במקומות שצה"ל לא לגמרי נכנס אליהם ובח'אן יונס".

מוחמד דף (צילום: רויטרס)
מוחמד דף (צילום: רויטרס)

לדבריו, "ח'אן יונס זה ראש הנחש, שם בעצם צריך לעשות את המאמץ המרכזי למחוץ אותו. אנחנו כנראה לא נוכל לרדת דרומה מח'אן יונס משום שבאזור רפיח יש שם מיליון פליטים, אבל צה"ל גם לא יוכל ללכת אחורה חזרה לאיזשהו קו חיצוני ולעשות את נושא הפשיטות, זה כבר לא רלוונטי. אנחנו נצטרך לייצר קו הגנה קדמי כדי להמשיך את המטרות של הוצאת החטופים, פגיעה בראשי חמאס, והפירוז, פירוק של כל המנהרות האלה. בלי זה לא נוכל ללכת אחורה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm