במסגרת משלחת לניו יורק, הגיעו צעירים שאחיהם והוריהם חטופים לפגישה דרמטית עם מזכירת המדינה לשעבר, הילארי קלינטון. משתתפים בפגישה מספרים כי קלינטון בירכה על הישגי הצבא הישראלי, אבל אמרה שהחטופים חייבים להיות העדיפות הראשונה. לדבריה, כל עוד החטופים הם לא המטרה העיקרית והראשונה במעלה מבחינת ישראל - אז לכל מה שהיא, אחרים או אפילו למה שהנשיא ביידן אומר או עושה, אין מספיק ערך. 

הפספוס של נתניהו: מהו האינטרס העליון בעזה שראש הממשלה מוותר עליו?
"רפורמה יסודית": ראש המל"ל חושף באילו תנאים תסכים ישראל לשילוב הרשות הפלסטינית בעזה

קלינטון, שניצבת בחזית ההסברה והתמיכה בישראל מתחילת המלחמה לא חסכה ביקורת על ראש הממשלה נתניהו ואמרה למשתתפים שגם בעת הקשה הזו הוא עסוק בפוליטיקה ובהישרדות האישית שלו. אחת מבנות המשפחה סיפרה שקלינטון המליצה להם להפעיל לחץ ציבורי כי יש גורמים בממשלה הישראלית ש"מבינים רק פוליטיקה".

נתניהו במסר לחמאס, צילום: עומר מירון / לע״מ

על אף השיחה הכנה עד כאב, בני משפחות החטופים שנכחו בפגישה יצאו אופטימיים, שכן לדבריהם קלינטון אמרה שהיא יודעת על מאמצים משמעותיים להביא ל"כריסמס-דיל" שתביא עוד חטופים הביתה לישראל, והוסיפה שבסופו של דבר מקבלי ההחלטות הם הממשלה הישראלית וחמאס, והבטיחה להמשיך לעשות הכל כדי לגרום לעסקה כזו לקרות. 

בפגישה השתתפו 16 נציגי משפחות שחלקו עם קלינטון מידע אודות בני משפחתם החטופים ומצבם. מרבית המשפחות טרם קיבלו כל מידע על יקיריהם, אך הסיפורים הקשים מפי אלו שחזרו מהשבי, וכן הימים הרבים שחולפים - מעלים חשש כבד שמא החטופים ישובו הביתה בריאים ושלמים.

הילארי קלינטון עם משפחות החטופים (צילום: רועי בושי, מטה משפחות החטופים ניו יורק)
הילארי קלינטון עם משפחות החטופים (צילום: רועי בושי, מטה משפחות החטופים ניו יורק)

קלינטון קיימה שיחה מעמיקה עם המשפחות, והפגינה בקיאות מלאה בפרטים. המשפחות שיתפו סיפורים, תמונות וגם העניקו לה את הדיסקית המפורסמת הנושאת את הכיתוב - "הלב שלנו שבוי בעזה". היא הביעה את תמיכתה והציעה לסייע בכל דרך אפשרית, כולל קריאה לקהילה הבינלאומית לקדם את שחרור החטופים. עוד הוסיפה: "העבודה שהמשפחות והפורום עושה היא כל-כך חשובה ומשפיעה. אתם צריכים להמשיך לעשות את זה. להפעיל לחץ על כל השחקנים המעורבים".

הפגישה התקיימה בתוך הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה, שם קלינטון מרצה לצד דיקנית הפקולטה למדיניות ציבורית, הישראלית פרופ' קרן ירחי מילוא. היו אלו הסטודנטים הישראלים בקולומביה, עומר לובטון-גרנות, דנה צויגרך ומתן סיבק שהביאו לקיום הפגישה.

הילארי קלינטון עם משפחות החטופים (צילום: רועי בושי, מטה משפחות החטופים ניו יורק)
הילארי קלינטון עם משפחות החטופים (צילום: רועי בושי, מטה משפחות החטופים ניו יורק)

המשפחות שיתפו בסיפורים האישיים וגם באתגרים שמלווים את התקופה החשוכה אותה הם עוברים, את התסכול מהיחס של הארגונים הבינלאומיים וגם הכירו לה תודה גדולה על העמידה נטולת הסייגים שלה לצד ישראל ועל התמיכה האמריקאית בכלל.