הקרבות הפנים-קואליציוניים עולים מדרגה: הבוקר (חמישי) העביר השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, מסר תקיף ומאיים נוסף לראש הממשלה נתניהו. לאחר איומי בן גביר לעזוב את הממשלה במידה והדרג המדיני ימשיך לנהל את המערכה בעזה באופן פשרני, לדבריו, הכולל ויתורים והקלות, הפעם המסר היה חד וברור אף יותר.

"דרושה רפורמה יסודית": צחי הנגבי עורר סערה במערכת הפוליטית
ארה"ב מאמינה: כך צה"ל יוכל להפחית את החשש למלחמה אזורית

השר לביטחון לאומי הגיב על הפרסומים האחרונים, כולל הידיעה שנחשפה ב"מעריב", על לו"ז המערכה המסתמן, לפיו השלב העצים של הלחימה צפוי להסתיים בחודש ינואר והשלב הבא יהיה מצומצם וממוקדם הרבה יותר. הדבר, מסתבר, אינו מקובל על השותף הבכיר של נתניהו. הבוקר, כאמור, בן גביר כתב בחשבון ה-X שלו: "אם מישהו מתכוון חלילה לבלום את צה"ל לפני שהחמאס הוכרע וכל החטופים הוחזרו - שייקח בחשבון שעוצמה יהודית לא איתו. הרעיון של צמצום הפעילות בעזה הוא כשלון ניהול המלחמה של הקבינט המצומצם, יש לפרקו לאלתר. הגיע הזמן להחזיר המושכות לקבינט המורחב".

בליכוד סירבו להתרשם מהאיום הפוליטי הברור של יו"ר עוצמה יהודית.

פעילות כוחות אוגדה 99 ברצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

גורם בכיר בממשלה תקף את בן גביר ומסר בתגובה לדבריו: "אף פעם לא התרשמתי מהאיומים של בן גביר, הוא פופוליסט שמחפש כותרות בלי שום קשר לעובדות". גורם נוסף בקואליציה הוסיף: "בן גביר דואג לשמור על בידול משיקולים פוליטיים. הוא הרי יודע שפירוק הממשלה יגמור אותו". גם הסקרים, שלכאורה מראים על הגדלה בכוחו של בן גביר ושל מפלגתו, זה רק מראה כי הציבור נוטה ימינה. אבל אם בן גביר ירצה לממש את איומיו ויוביל לבחירות, במהלך הקמפיין המפה הפוליטית תשתנה, גם יצטרפו שחקנים חדשים והקולות שהיום חונים אצל עוצמה יהודית, לאו דווקא יישארו אצלם".

לא רק בן גביר התבטא בתקיפות, אלא גם יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעבר למצב של מתקפה ונהיה הרבה יותר מיליטנטי מבעבר הלא רחוק. מה ששימש כטריגר לביקורת היה המאמר של ראש המל"ל, צחי הנגבי, שפורסם באתר החדשות הסעודי "אילאף". במאמר שפורסם תחת הכותרת "מלחמת חרבות ברזל והיום שאחרי", הנגבי מדגיש, בין היתר, את החשיבות שבמתן ערבות לכך ששני מיליון הפלסטינים החיים בעזה "יביטו לעתיד בתקווה גדולה". ראש המל"ל לא פוסל אפשרות שבה הרשות הפלסטינית תשולב בעזה אחרי המלחמה ומבהיר כי לישראל אין אינטרס לשלוט בעניינים האזרחיים של רצועת עזה.

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתגובה על המאמר, שר באוצר סמוטריץ' פרסם פוסט חריפה: "יש פה אנשים שעדיין חיים ב-6.10. העמדה הזו אינה מייצגת את עמדת ממשלת ישראל וראש הממשלה צריך לקרוא לו לסדר. הרשות הפלסטינית היא לא הפתרון, היא חלק משמעותי מהבעיה". גורמים בלשכת ראש הממשלה לא איחרו להגיב ולעשות סדר בדברים. הגורמים הדפו את הביקורת של סמוטריץ' על מאמרו של ראש המל"ל והבהירו כי "הנגבי התכוון לאפשרות להביא לעזה מנהל שלא תומך/מקדם/מחנך לטרור. זה בדיוק מה שראש הממשלה אמר יותר מפעם אחת, אין כל חידוש".

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, הגיב גם הוא על חילופי המהלומות בתוך הקואליציה וכתב: "קבינט ניהול המלחמה אינו מנהל את דיוניו בתקשורת.
‏מטרות המלחמה שהוגדרו בקבינט המדיני בטחוני - השמדת היכולות הצבאיות והתשתיות השלטוניות של חמאס וגא"פ ברצועה, השבת החטופים וסילוק האיום הבטחוני מהרצועה - ימומשו. יש לשבח את צה"ל על הישגיו המשמעותיים בתמרון הקרקעי, בדרך להשגת מטרות המלחמה!".

בסביבת נתניהו מעריכים כי המיליטנטיות של השותפים הקואליציוניים נובעת "מהשיקולים האלקטורליים". לדבריהם, "בן גביר מרוויח על האיומים שהוא משגר, על הוויכוחים המתוקשרים שהוא מנהל בקבינט. סמוטריץ' מודאג מהסקרים ומההתחזקות של עוצמה יהודית, זה מעלה לו את הרף וגם הוא עולה מדרגה בהתבטאויותיו. הכל פוליטי, הרי ראש הממשלה אמר יותר מפעם אחת שהמלחמה לא תיעצר עד השגת מטרותיה וגם לרשות הפלסטינית במתכונתה הנוכחית לא תהיה דריסת רגל בהנהגה העתידית בעזה".