בשיחה טלפונית ב-11 באוקטובר, ארבעה ימים מאז פרוץ הלחימה מול מחבלי החמאס בעזה וברקע איומי חיזבאללה על אזור הצפון, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, היה בין אלו ששכנעו ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לבצע מתקפת מנע נגד חיזבאללה בלבנון. כך דווח הערב (שבת) מהדורות החדשות בערוצים 12 ו-13, שדיווחו על הערב הדרמטי בשבוע הראשון למלחמה.

תחקיר ענק של הניו יורק טיימס: כך חמאס טבח בקיבוץ בארי, שלב אחרי שלב

על פי הדיווח בערוץ 12, ביום זה המשיך המו״מ עם גנץ ואיזנקוט בנוגע לכניסה לממשלה - כאשר שר הביטחון יואב גלנט וצה"ל הניחו על השולחן את אפשרות מכת המנע הדרמטית בלבנון. על פי הדיווח, דרעי צעק על אנשיו של גנץ: "שיבוא עכשיו ויחתום! זה פיקוח נפש".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

באותו ערב, ישיבת הקבינט עוכבה בכוונה, כדי שגנץ ואיזנקוט, שהתנגדו למתקפה כפי שצפה נתניהו, יוסיפו משקל לעמדתו כנגד עמדת גלנט והצבא. הרמטכ"ל וכל השרים המתינו בכניסה, אך הדלת לא נפתחה. רק כשסוכם על כניסתם לממשלה, נפתחו דלתות החדר עם השרים החדשים, בעוד שמטוסי חיל האוויר בכוננות עליונה לתקיפה אם הקבינט יחליט: "כן". תוך כדי הישיבה החלו אזעקות חסרות תקדים בכל הצפון, לכאורה ההוכחה שחיזבאללה אכן התחיל מלחמה. רק כעבור כמה דקות, התברר שמדובר בהתראת שווא.

גורם בכיר בממשלה מסר לחדשות 12 כי “נתניהו חלש מול האמריקאים וביטל מתקפת מנע בלבנון - שהייתה חיונית ביותר לביטחון ישראל, בגלל שהוא לחיץ וחלש מולם. מטוסי חיל האוויר כבר יצאו לדרך אך נתניהו החזיר אותם בשל החשש שלו. זה הזוי שנתניהו מעדיף את האינטרס האמריקאי על פני האינטרס הישראלי. בצמרת הביטחונית הישראלית הייתה תמימות דעים שזו מתקפה קריטית לביטחון ישראל. נתניהו הזמין את הלחץ האמריקאי כי חשש מלתקוף בלבנון”.

תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בחדשות 13 ציינו כי בשלב מסוים, כאשר מתקיימת שיחת הטלפון בין ביידן לנתניהו לפני ישיבת הקבינט, המטוסים עדיין לא באוויר. על פי הדיווח, ביידן אכן מביע את התנגדותו, כאשר זו גם עמדתו של נתניהו. עוד הוסיפו בערוץ כי באותו היום התנהלו לא מעט שיחות בין בכירים ישראלים לאמריקאים, בין היתר עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב סאליבן ועם שר ההגנה האמריקאי אוסטין, כולם באותה העמדה – לא ללכת למתקפת מנע. 

על פי הדיווח, אחת הטענות הישראליות שהופנו באותו היום לממשל הייתה שיש תנועות חריגות של הנהגת חיזבאללה וקיים חשש שהם אלה שיפתחו במכת מנע. אחרי סבב הדיונים בישראל, כאמור, התקבלה ההכרעה בקבינט לא ללכת למכת מנע.

 ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מוקדם יותר הערב כי ביידן הזהיר את נתניהו כי מתקפה שכזו עלולה להוביל למלחמה אזורית גדולה יותר, ונתניהו ככל הנראה השתכנע. עם זאת, לפי פרסומים קודמים, נתניהו עצמו היה זה שבלם מתקפה גדולה נגד חיזבאללה. לפי הדיווח בעיתון האמריקאי, לישראל היה מידע שארצות הברית סברה כי אינו מהימן, לפיו לוחמי חיזבאללה מתכוונים לחצות את הגבול כחלק ממתקפה רחבה.

לפי גורמים המעורים בנושא, מטוסי חיל האוויר חיכו באוויר להוראות, בעת שביידן שוחח עם נתניהו בתאריך ה-11 באוקטובר, ארבעה ימים מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" נגד כוחות החמאס מעזה, וביקש מראש הממשלה לחשוב מחדש על ההשלכות של פעולה כזו. על פי הדיווח, נשיא ארצות הברית שוחח במשך 45 דקות עם נתניהו, כאשר בסיום השיחה אמר לו שיעלה את הנושא עם הקבינט שלו. בסופו של דבר, המתקפה המתוכננת לא יצאה לפועל.

בלשכת ראש הממשלה הגיבו לדיווח כי "הפרסום אינו נכון". עוד הוסיפו: "כבר ביום הראשון של המלחמה ראש הממשלה נתניהו החליט שישראל תפעל קודם להשיג ניצחון מוחץ בדרום, תוך הרתעה תקיפה בצפון. מדיניות זו אומצה על הקבינט".