חה"כ וסגן הרמטכ"ל לשעבר, יאיר גולן, התייחס הבוקר (ראשון) בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב להתפתחויות האחרונות בלחימה ברצועת עזה. בראיון בתכניתם ב-103FM קרא לקיום בחירות בהקדם האפשרי, וטען כי "הבעיה המרכזית היא שהדרג המדיני לא מבהיר מהן מטרות המלחמה". בתוך כך, הוא גם לא חסך ביקורת משר הביטחון, יואב גלנט, על רקע המסר שניסה להעביר לסינוואר ואמר כי מדובר ב"אמירה מטופשת ומיותר". 

הבטן הרכה: אלו נקודות התורפה של צה"ל מבחינת חמאס

בפתח דבריו אמר גולן כי "מה שמטריד אותי זו לא הלחימה עצמה במובן של האם אנחנו בבוץ, כי כרגע יש משימות ויש הישגים, ולמרבה הצער גם יש לזה מחירים. אני חושב שהבעיה המרכזית היא שהדרג המדיני לא מבהיר מהן מטרות המלחמה. בסופו של דבר להגיד איזו אמירה סתמית 'נרסק את חמאס', זה לא מספיק. מה יקרה ברצועת עזה אחרי שירוסק חמאס?"

"אם המטרה שבעיניי היא מספר אחת ומשקפת את המחויבות המוסרית של מדינת ישראל כלפי אלה שנחטפו - היא קודם כל להשיב אותם הביתה, אז הייתי מצפה שיהיה לזה ביטוי בשטח, שיהיו לזה הישגים מסוימים ואיזושהי התקדמות", הוסיף גולן. "כרגע אני לא רואה את זה. המהלך הצבאי הנמרץ שמושקעות בו לא מעט חטיבות ואוגדות, אני לא רואה לאיפה זה מוביל בקצה. בסופו של דבר כשנתניהו אומר 'הרשות לא תיכנס לרצועת עזה', אז מי נשאר? זה אומר שאנחנו הולכים לנהל את רצועת עזה? צריך להדגיש בצורה מאוד ברורה, מדינת ישראל מנהלת לחימה שמיטב בניה ובנותיה נלחמים עליה ומקריבים את חייהם מבלי שיש מטרות מלחמה, זה דבר מזעזע. זה לא דבר שעוברים עליו לסדר היום". 

אילו הישגים אתה רואה לצה"ל בשלב הזה?
"אין ספק שהפגיעה בחמאס היא קשה, וככל שאנחנו נמשיך ונילחם, הפגיעה הזאת תעמיק. אבל מדינה רצינית וממשלה רצינית צריכה להגיד 'מה הלאה?', 'מה קורה ביום שאחרי?'. גמרנו לחסל את אחרון אנשי חמאס, מה קורה הלאה? איך העניין הזה מתיישב עם שחרור החטופים? הרי האמירה הזאת שתהיה איזושהי עסקה עתידית, הרי אנחנו מבינים את הפרמטרים שלה - לא תהיה עסקה מבלי שחמאס מבין שהחרב הוסרה מעל גרונו, אז אם האמירה היא 'אנחנו נשמיד את חמאס וגם נשחרר את החטופים?' זה לא יכול להסתדר ביחד". 

אתה חושב שישראל צריכה לסגת מההצהרות לחיסול חמאס בשלב הזה?
"מנהיגות צריכה לדבר אמת לעמה. אנחנו נצטרך כנראה לשמור את חיסול חמאס לפרויקט שאותו נשלים בשנים הקרובות, לאו דווקא בשבועות הקרובים. המשך הפגיעה יימשך, נפגע בו אנושות. אבל אם רוצים להגיע לעסקה, זו כנראה תהיה עסקה עם חמאס, לא עסקה עם איזשהו גורם אחר. רק חמאס יכול לשחרר את החטופים. דבר שני, יש לנו איום בצפון ולחימה מתמשכת בצפון, אנחנו לא מדברים אמת לאזרחים שלנו, הרי לא נחסל את חיזבאללה, ונצטרך להחזיר את האנשים ליישובים, לקיבוצים ולמושבים ולקריית שמונה ולשלומי, איך זה יקרה בדיוק? אנחנו מבטיחים הבטחות שווא שכאילו יוסר האיום, לא יוסר האיום. אנחנו נמשיך לחיות במדינה שהיא עדיין מאוימת ועדיין נצטרך לבנות פה מפעל ציוני משגשג ופורח וצריך מנהיגות שמדברת אמת לעמה. היום המדינאים שעומדים כביכול בראשותנו פשוט מסרבים לומר מהן מטרות המלחמה ואיך הם רואים שהיא מתפתחת. זה דבר מזעזע". 

בהתייחס לדבריו של שר הביטחון גלנט נגד סינוואר, אמר: "כל כך מיותר וכל כך מטופש. מה? חמאס לא הכיר מה עשינו בדאחייה בביירות ב־2006? הכיר מצוין. חמאס לא חווה את מבצע עופרת יצוקה או צוק איתן? הוא לא יודע מהם היקפי ההרס האפשריים? הוא לא ראה הדגמות של זה? זה הכול קשקשת וחבל שזה ככה. דברי הרהב האלה מיותרים, הם גם מאחזים את עיני הציבור. חמאס נכנס בדעה צלולה לתוך המאבק הזה. הוא קיווה כמובן שאחרים יצטרפו, הוא הבין היטב מה המחירים, אבל הוא אמר למדינת ישראל דבר מאוד פשוט, 'אתם חשבתם שאתם יכולים לנהל את הסכסוך, לצמצם את הסכסוך, אני אראה לכם שלא'". 

לדבריו, "ההישגים הכי גדולים שנשיג עכשיו בעזה, גם אם מחר נשים את ראשו של סינוואר על שיפוד, אי אפשר יהיה להתעלם מהעובדה שהמלחמה הזאת החלה בכישלון צורב למדינת ישראל, ומדינת ישראל בהמשך הלחימה נתפסה בחולשתה כמי שלא מסוגלת באמת להתייצב לבדה נגד אויביה וצריכה את חסותה של ארה"ב. צריך להודות, זה כרגע המצב. אנחנו נמשיך ונתמודד עם המצב הזה עוד שנים קדימה, וכדאי מאוד ששנים קדימה נחזור ונציב סדרי עדיפויות ברורים, נשים את הביטחון בראש, לא נשקר לעצמנו, לא ננסה לספר שבעיה אקוטית למדינת ישראל כמו הנושא הפלסטיני, אפשר לנהל אותו ולצמצם אותו, אלא להתמודד איתו. נבין שחייבים לשלב פתרונות מדיניים עם פתרונות צבאיים. מדינת ישראל מאז 2009 למעשה חדלה לעסוק בתחום המדיני, השביתה את הנושא הזה לחלוטין. השלתה את עצמה שאפשר לעשות שלום עם האמירויות ו'אין לזה מחירים בכלל', כל האשליות העצמאיות האלה, לא יעבדו יותר. ממשלה רצינית עוסקת בנושא הפלסטיני, קושרת אותו לנושא האיראני ומבינה שצריך להגיע לאיזשהו מצב של הקטנת האיום הפלסטיני כדי שנהיה נכונים וטובים יותר להתמודד עם האיום האיראני, על כל השלוחות שלו". 

כשנשאל האם צריך לקיים כעת בחירות, אמר: "אני חושב שכמה שיותר מהר. אי אפשר להמשיך את הלחימה עם הממשלה הזאת שלא מסוגלת להגדיר את מטרות המלחמה ומסרבת לומר לעמה מהן מטרות המלחמה. לכן חובה להחליף את הממשלה הזאת כמה שיותר מהר". 

אתה מתכוון להתמודד?
"אני בהחלט מתכוון להיות נוכח בזירה הפוליטית בבחירות הקרובות. אני חושב שמוקדם לדבר על זה, זה באמת לא הזמן ולא השעה. כרגע צריך להתמקד בשני דברים - 1. המשך הלחימה, רק עם מטרות מדיניות ברורות. הדבר השני בעיניי, בהפלת הממשלה הרעה הזאת שרוב שריה לא כשירים לעמוד בשום תפקיד". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm