ערב הדיון בקבינט המלחמה בהצעה המצרית שעשויה להוביל למשא ומתן על עסקת חטופים נוספת, בישראל מאותתים: מוכנים לוויתורים משמעותיים, אבל הפסקת המלחמה לא נמצאת על השולחן.

דרעי חותם על כל מילה: גנץ סגר חשבון עם השר ברקת
ראש הממשלה גנץ? קיש כתב פוסט זועם - ושכח פרט להוסיף בו פרט אחד חשוב

בימים האחרונים דוברי חמאס הציגו פומבית קו קשוח לפיו התחייבות להפסקת המלחמה היא תנאי לעסקה נוספת לשחרור חטופים. בישראל לא מוכנים לשקול צעד שכזה, אלא מדגישים שבכל תסריט שהוא המלחמה תימשך. יהיו לה צורות אחרות וביטויים אחרים חודשים רבים קדימה, אולם הפסקת אש מוחלטת לא נמצאת על הפרק.

בצמרת המדינית מדגישים כי הקבינט מוכן ללכת לוויתורים משמעותיים על מנת להגיע למצב של שחרור חטופים נוספים, גם במחיר של ימי הפוגה בקרב ומתן אפשרות לחמאס להתארגן. אולם מדגישים שאין מדובר בעוד סבב, אלא שהמטרה נותרת מיטוט שלטון חמאס בכל מצב.

ההערכה היא שהמעבר לשלב הבא של המלחמה הוא כרגע עניין של שבועות בודדים. במערכת המדינית דוחים את הדיווחים על כך שהמעבר לשלב ג', שמוגדר "פחות עצים" וצפוי להתמקד בפשיטות נקודתיות ברצועת עזה, נובע מדד-ליין שכביכול ארצות הברית הציבה וטוענים שהוא תלוי בעמידה ביעדים מבצעיים בלבד.

התפיסה היא שהמעבר בין השלבים הוא עניין של השגת שליטה מבצעית בשטח, שמשמעותה שהחטיבות של חמאס כבר לא יהיו מסוגלות לתפקד באופן סדור. ההערכה היא שהשגת שליטה מבצעית שכזו בכל שטח צפון הרצועה היא עניין של ימים, אולי מעט יותר משבוע. בשטח עדיין יישארו חוליות מחבלים שינסו לזנב בכוחות, אולם מערך הפיקוד והשליטה של חמאס שם יתפרק לחלוטין.

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בדרום הרצועה המצב ככל הנראה מורכב יותר. בישראל היו רוצים לראות חיסול של לפחות אחד מראשי חמאס בטרם המעבר לשלב ג', אולם לא מציבים זאת כיעד לסיום שלב ב'. המטרה באזור חאן יונס היא מוגדרת כיכולת לשלוט מבצעית על ליבת הפיקוד והשליטה של חמאס, כולל טיפול בתשתיות תת-הקרקע. בכל מקרה גם לאחר המעבר לשלב הבא של המלחמה כוחות צפויים להישאר באזור חאן יונס, אולם באופן ממוקד ומרוכז יותר.

בכל מקרה בצמרת המדינית והביטחונית דוחים את הטענות שנשמעות בימים האחרונים לפיהם קיימת ירידה בהיקף הפעילות של חיל האוויר כתוצאה מלחץ אמריקני ובינלאומי לצמצם את הפגיעה באזרחים פלשתיניים בלתי מעורבים.

הטענה היא שבכל מקום שבו נכנסת יחידה של צה"ל להתקפה, אין שיקולים אחרים זולת השיקול המבצעי. עם זאת, מספר "ראשי החץ" למתקפה כעת, בשלהי שלב ב' של המלחמה, נמוך יותר מבתחילת התמרון הקרקעי, ומכך נובעת הירידה בהיקף ההפעלה של חיל האוויר.

בין הסיבות שבישראל מונים למעבר לשלב ג' של המלחמה, שצפוי להיות ארוך מאוד, הוא על מנת להבטיח את היכולת של החברה והמשק לעמוד בנטל המלחמה. בדרג המדיני סבורים שיש לתכנן יכולת לשנה-שנתיים קדימה, ומסבירים שבתקופה זו צפויים שינויים הן במבנה השירות הסדיר בצה"ל והן בשירות המילואים. ההערכה היא שבתקופה זו כל איש מילואים יעשה לפחות כחודש בשנה של פעילות מבצעית, וייתכן שהשחרור של חלק מחיילי הסדיר יידחה. עם זאת, השחרור הקרוב של רבים מחיילי המילואים חשוב כדי להחזירם אל המשק והעסקים הפרטיים.