הקרב על מועד הבחירות המוניציפליות עדין רחוק מהכרעה, זאת גם לאחר פרסום חוות הדעת של לשכת הרמטכ"ל שאתמול נראתה כנקודת המפנה לטובת "מחנה הדחייה". נזכיר כי מהמסמך עולה כי 3,983 משרתי מילואים מתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות, מתוכם 70 מועמדים שמגויסים כרגע מתמודדים לתפקיד ראש עיר או רשות מקומית.

"אתה בן אדם חסר מודעות ורגש, תתבייש": התמונה שסיבכה את בני גנץ
ברקת? דרעי? האיום הפוליטי על נתניהו עלול להגיע דווקא מכיוון לא צפוי

לאור הנתונים החדשים והמשכנעים, לכאורה,  שר הפנים משה ארבל הודיע כי הוא מסיר התנגדות לדחייה ויסתמך על עמדת אנשי המקצוע. אולם, גם בשלב הזה נראה כי ראש הממשלה נתניהו לא ממהר לקחת צד במאבק הקשוח בין שתי הקבוצות, כאשר בשתיהן לא חסרים פעילים שאיתם נתניהו לא מעוניין לריב.

בלשכת רה"מ הבהירו כי הדיון על תמונת המצב של המתמודדים המגויסים ועל האפשרות של דחיית הבחירות המוניציפליות לא יתקיים בישיבת הממשלה השובע. ההסבר הרשמי היה: לא ראוי לדון בחיפזון בסוגיות בעלות חשיבות גבוהה כמו זאת של דחיית הבחירות. על כן, הדיון ייקבע בהמשך ולפי שעה בלשכת רה"מ לא שמעו על הכוונה לקיים את הדיון המכריע בישיבת הממשלה הקרובה שתכונס בשבוע הבא.

ההסבר להתמהמהות הזאת מצד נתניהו הוא במחיר הפוליטי שראש הממשלה עלול לשלם אם ימהר לקבל החלטה ויצטייר כמי שהכריע. במקרה זה נתניהו נמצא בין סדן לפטיש, בין פעילים רבים שדורשים לדחות את הבחירות המוניציפליות - לבין ראשי ערים מכהנים שסבורים כי יש לקיים את הבחירות במועדן , קרי - ב30 בינואר.

מרכז השלטון המקומי שבראשו עומד חיים ביבס, איש ליכוד חזק וותיק, הוציא מכתב תגובה על מכתב לשכת הרמטכ"ל. בתגובת השלטון המקומי כתוב, בין היתר, כי "ניתן ואף חשוב לקיים את הבחירות במועדן על מנת להקרין לאזרחים חוסן, שגרת חירום מאפשרת ויציבות להמשך. בהתייחס למכתבו של עוזר הרמטכ"ל, נראה כי ניתן לקיים בחירות ברובן המוחלט של הרשויות בישראל, ומועמדים ישוחררו בהתאם. ככל שיש מספר מועמדים בודדים לתפקיד ראש רשות ו/או חבר מועצה, שהם מפקדי מילואים הנמצאים בתפקיד מבצעי ולא ניתן לשחררם, בסמכותך כשר הפנים להחריג את אותן רשויות, מבלי לפגוע בכלל השלטון המקומי ותושבי המדינה. לדחייתן של הבחירות המוניציפליות לתקופה משמעותית, יש השלכות ביטחוניות וכלכליות כבדות על קופת המדינה – עלות דחיית הבחירות לבדה היא כ- 1.5 מיליארד ש"ח מקופת המדינה. מדובר בסכום עצום, המטיל עול בלתי נתפס על קופת המדינה בזמן מלחמה".

האנשים החשובים לנתניהו מבחינה פוליטית, נמצאים בשני המחנות: גם בין אלה שדורשים לדחות וכן - בקרב אלה שמתעקשים על קיום הבחירות בזמן. על כן, נראה כי בנימין נתניהו מעדיף לנקוט בשיטה האהובה עליו: לא להחליט ולתת לאחרים להוציא בשבילו את הערמונים מהאש. ביום רביעי הקרוב בג"ץ יקיים דיונים בעתירות שהוגשו נגד קיום הבחירות המוניציפליות במועדן. התקווה של נתניהו היא כי הפתרון בתור ההכרעה יגיע מבית משפט העליון כך שלאף קבוצה מן השתיים לא יהיה בסיס לטענות כלפי רה"מ, אלא אך ורק כלפי השופטים שבלאו הכי הספיקו להתרגל לביקורת.