חמאס והג'יהאד האסלאמי דחו היום (שני) את ההצעה המצרית לעסקת חטופים, מכיוון שלא היו מוכנים לתנאי של הקמת ממשלה טכנוקרטית שתשלוט במקומם ברצועת עזה. בנוסף, דווח כי בחמאס סירבו להצעה להעברת הנהגתו אל מחוץ לרצועת עזה, ולפירוק הרצועה מנשקה. מאוחר יותר הערב צפוי הקבינט להתכנס ולדון באפשרויות להתנעת משא ומתן לשחרור חטופים.

סינוואר שובר שתיקה לראשונה מתחילת המלחמה: "גדודי אל-קסאם השמידו את צבא הכיבוש"
עזה בהלם: הסיבה המרכזית לתקיפה החריגה של צה"ל שגבתה 100 הרוגים פלסטינים

מצרים הציעה יחד עם מתווכים קטאריים הפסקת אש בתמורה לשחרור חטופים נוספים, שיוביל בהמשך להסכם רחב יותר הכולל הפסקת אש קבועה יחד עם שינוי ההנהגה בעזה. מצרים הציעה בחירות תוך הבטחה לחמאס שחבריה לא יועמדו לדין, אולם ארגון הטרור דחה כל ויתור שהוא מלבד שחרור חטופים.

בימים האחרונים דוברי חמאס הציגו פומבית קו קשוח לפיו התחייבות להפסקת המלחמה היא תנאי לעסקה נוספת לשחרור חטופים. בישראל לא מוכנים לשקול צעד שכזה, אלא מדגישים שבכל תסריט שהוא המלחמה תימשך. יהיו לה צורות אחרות וביטויים אחרים חודשים רבים קדימה, אולם הפסקת אש מוחלטת לא נמצאת על הפרק.

הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)
הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)

בצמרת המדינית מדגישים כי הקבינט מוכן ללכת לוויתורים משמעותיים על מנת להגיע למצב של שחרור חטופים נוספים, גם במחיר של ימי הפוגה בקרב ומתן אפשרות לחמאס להתארגן. אולם מדגישים שאין מדובר בעוד סבב, אלא שהמטרה נותרת מיטוט שלטון חמאס בכל מצב.

ההערכה היא שהמעבר לשלב הבא של המלחמה הוא כרגע עניין של שבועות בודדים. במערכת המדינית דוחים את הדיווחים על כך שהמעבר לשלב ג', שמוגדר "פחות עצים" וצפוי להתמקד בפשיטות נקודתיות ברצועת עזה, נובע מדד-ליין שכביכול ארצות הברית הציבה וטוענים שהוא תלוי בעמידה ביעדים מבצעיים בלבד.

יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

בכיר חמאס שביקר לאחרונה בקהיר סירב להגיב ישירות על הצעות ספציפיות להפוגה הומניטרית זמנית והעדיף לטעון כי "אנו מבקשים לשים קץ לתוקפנות הישראלית נגד עמנו, מעשי הטבח ורצח העם, ודנו עם אחינו המצרים בדרכים לעשות זאת. בנוסף, הבהרנו להם שהסיוע לעמנו חייב להמשיך ולגדול והוא חייב להגיע לכל האוכלוסייה ברצועה. אחרי שהתוקפנות תופסק והסיוע יגדל אנחנו מוכנים לדון בחילופי שבויים". נציג הג'יהאד האיסלאמי חיזק את עמדת הבכיר מחמאס. 

בניגוד לחמאס בג'יהאד מתעקשים כי כל חילופי שבויים חייבים להתבסס על עיקרון "כולם תמורת כולם", כלומר שחרור כל החטופים המוחזקים בעזה בתמורה לשחרור כל האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "לא נעצור ונמשיך הלאה עד הסוף. בעיתונים ובאולפנים אומרים שאנחנו מפסיקים. הם גם אמרו שנפסיק אחרי המתווה הראשון לשחרור החטופים שלנו - והמשכנו. אז אנחנו לא מפסיקים, אנחנו ממשיכים להילחם ואנחנו מעמיקים את הלחימה בימים הקרובים וזאת תהיה לחימה ארוכה והיא לא קרובה לסיום. אנחנו צריכים אורך רוח, לכידות, אחדות ודבקות במשימה".

יו״ר ש״ס הרב אריה דרעי לנציגי משפחות פורום ׳הגבורה׳: ״כל הקבינט מחויב ליעדי המלחמה ואף אחד לא מתכוון לסגת מהם״. סיעת ש״ס אירחה היום בישיבתה נציגי משפחות שכולות, יהושע שני, אבא של סרן אורי שני ז״ל ויהודה דוכן אח של סגן יוחאי דוכן ז״ל לוחמים שנפלו בלחימה מפורום ׳הגבורה׳. המשפחות הפצירו בסיעה להמשיך בלחימה ולא לסגת עד להכרעה מלאה של החמאס ושליטה ישראלית ברצועה.