ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שני) בכנסת בדיון על סוגיית החטופים, אולם כאשר שהזכיר את משך הזמן הארוך שעלול לקחת שחרורם, הפריעו לנאומו המשפחות במליאה וצעקו לעברו: "עכשיו! עכשיו! עכשיו!".

הבחירות המוניצפליות בסכנה? זה התרחיש שנתניהו מייחל לו | אנה ברסקי
ברקת? דרעי? האיום הפוליטי על נתניהו עלול להגיע דווקא מכיוון לא צפוי

"במהלך שנותיי כראש הממשלה אני נפגשתי עם נציגי כל המעצמות ושגרירים שלהם בישראל, כולל שגריר סין. אבל לא זכור לי שהזמנתי שגריר סין אליי, בדרך כלל הם מזמינים את עצמם", אמר נתניהו בפתח דבריו, "לפני ימים אחדים הזמנתי אותו וביקשתי להעביר מסר ישיר לנשיאה של סין שי ג'ינפינג, והמסר הוא בדבר צעירה ישראלית, נועה ארגמן, סטודנטית שאמורה הייתה להתחיל שנה שלישית בבן גוריון והיא נחטפה יחד עם בן זוגה".

בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"את אמה ליאורה, פגשתי אותה בנסיבות בכמה פעמים והיא באה עם בעלה יעקב והיא ילידת סין ואמרתי לשגריר: 'אני מבקש שתגיד לשי ג'ינפינג, מעבר לפרוטוקול ולכללים יש פה בת לאמא סינית ואני אישית מבקש את התערבותך אישית בעניינה של נועה ארגמני משום שהאמא מתחננת לא רק על חייה של נועה, אלא גם על חייה שלה כי היא חולה בשלב מתקדם במחלת הסרטן'. היא אמרה לי 'אני רק מבקשת לראות את נועה שלי פעם אחת נוספת בזמן שנותר לי' השגריר אמר שהדברים האלה הגיעו לשי ג'ינפינג", הוסיף.

"חבריי ואני, לא חוסכים שום מאמץ גם מהדברים הנצפים וגם שאינם נצפים כדי להחזיר את כל חטופנו הביתה", הבהיר נתניהו, "נפגשתי עם הצלב האדום, הנחתי ארגז תרופות של חלק מהחטופים המוצגים כאן וחלק ממש זקוקים להם להצלת חיים, ואמרתי לנציגה קחי את הארגז הזה ותעבירי אותו למעבר רפיח ותני את זה לאיש חמאס, והיא לא הסכימה. זאת הייתה שיחה מאוד לא קלה".

דיון בכנסת בנוגע לסוגיית החטופים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דיון בכנסת בנוגע לסוגיית החטופים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לאחר מכן אמר רה"מ: "אני רוצה להדגיש שאנחנו נטאטא כל עץ ונהפוך כל אבן כדי להחזיר את כל חטופנו. אני מסתכל על כל תמונה ותמונה, זאת משימה קדושה ואני חוזר ואומר לכם אנחנו נמשיך להשקיע את כל המאמצים כדי להחזיר אותם הביתה. אני רוצה להגיד לכם חברי הכנסת ומשפחות יקרות, לא היינו מצליחים לשחרר עד כה למעלה מ-100 חטופים מבלי הלחץ הצבאי. ואנחנו לא נצליח לשחרר את כל החטופים בלי לחץ צבאי ולחץ מדיני".

"אני מגיע לכאן מעזה, ופגשתי שם לוחמים נחושים וגיבורים, שאלתי את המח"ט מה הכי דרוש לך והוא אומר לי 'זמן, אנחנו צריכים זמן, אנחנו צריכים להמשיך עד הסוף'. הוא אומר לי חייבים להמשיך עד הסוף, הוא אומר לי "אשתי אומרת לי, קח עוד חודשיים, קח כמה זמן שדרוש עד הסוף". באותו הרגע קטענו את נאום נתניהו משפחות החטופים וצעקו "עכשיו! עכשיו! עכשיו!".

משפחות החטופים מפריעות לנאומו של בנימין נתניהו בכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

בנימין נתניהו, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר מכן, עלה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "אמרתי לרה"מ ואומר מפה עכשיו - האופוזיציה תתן גיבוי לכל מהלך ולכל עסקה, לא שמעתם מאיתנו אף ביקורת וקיבלתם גב מלא. זה גם מה שיהיה בהמשך, לא נעשה עליכם סיבוב, לא נטען שפגעתם במטרות המלחמה או מנעתם את מיטוט החמאס - אם זה מביא את החטופים הביתה אנחנו נגבה את זה".

"הדיון הזה לא יכול להיות רק הבעה של הזדהות ואהדה, זאת צריכה להיות שבועה משותפת של שני חלקי הבית - לא נרפה ולא נעצור וכל בוקר נבחן את עצמנו אם אנחנו עושים מספיק ומה אפשר לעשות טוב יותר", הוסיף, "ישאלו אותנו מה עם המחיר? התשובה שלנו תהיה שאנחנו מספיק חזקים גם כדי לעמוד במחירים גבוהים. אם זה ייצור מציאות קשה נעמוד בה ונשנה אותה בהמשך. יש טובים ורעים במלחמה הזאת, מעטות המלחמות בהן הייתה מסירות כמו בזאת".

לסיום אמר לפיד: "חמאס מפעיל עלינו לוחמה פסיכולוגית, הם לא באמת מכירים אותנו או מבינים אותנו. ההתעקשות שלנו על חיי אדם היא סוד העוצמה הישראלית. לא ניתן להם לקרוע את החברה הישראלית על ידי שימוש בחטופים. כל הורה לילד חטוף, כל בן משפחה שפגשנו שאל אותנו אם עושים מספיק כדי להחזיר אותנו - התשובה היא לא, לא נעשה מספיק עד שהם יחזרו. אני רוצה להגיד לכל בני משפחות החטופים אלה שכאן ואלה שבבית - אני יודע שיש רגעים שבהם מאבדים תקווה, אל תאבדו".

יאיר לפיד בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
יאיר לפיד בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

אחריו, עלה לנאום השר בני גנץ ואמר: "משפחות החטופים אנחנו כל כך מעריכים שאתם איתנו, הנכונות שלכם היא הסמל והעוצמה שלנו. היא ההבדל בינינו שחונכנו על פדיון שבויים לבין מי שמחונכים לשנאה, להשמדת האחר בניגוד גמור לכל ערכי האסלאם ולכל ערך הומני באשר הוא. ילדינו נלחמים בשטח גם כדי להביא לשחרור החטופים. המטרה הזו שאני חוזר ואומר שהיא בקדימות מבחינת לוחות הזמנים - את איום החמאס אנחנו נסיר, ייקח כמה זמן ומאמץ שייקח את החטופים צריך להחזיר כמה שיותר מהר".

"אני מרים את ראשי בגאווה ובתקווה כשאני מכיר ויודע איזה מאמצים אנחנו עושים בכדי להחזיר אותם", הוסיף, "אני רוצה לומר לכם משפחות החטופים - כל חברי הכנסת מייחלים להחזרת החטופים וחזרתם, כל חברי הקבינט, קואליציה ואופוזיציה כאחד - כולנו מאוחדים ברצון להשיב את הבנים והבנות, וגם אם לעיתים יש ויכוחים על הדרך אין לנו ויכוח על המטרה".

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ נואם בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ נואם בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

"התבקשתי לדבר גם כדי להעביר מסר כואב ממשפחות החטופים שמתגייסים למען השבת אחיהם, אני מבקש לומר לכם ודרככם לכל הציבור - גם אם אנחנו חלוקים על אמירה או עמדה שמובעת כולנו צריכים להרכין ראש ולחבק את המשפחות הכאובות האלה, חייבים להקשיב להם גם אם קשה לשמוע. עלינו לעצור את ההשתלחות בהם כי למענם ולמעננו אנחנו נלחמים, כי הם ראויים ליחס אחר, הם ראויים שנלחם עבורם, אנחנו ראויים להילחם למען כל חלקיה של החברה שלנו וקידום כל המטרות ובראשן השבת בנינו ובנותינו", הבהיר.

לסיום, אמר גנץ: "כך או כך מי שמקבל את ההחלטות היא ההנהגה, האחריות היא שלנו ואם יש ביקורת לגיטימית לגבי מטרות המלחמה והפעולות היא צריכה להיות מופנית אלינו ורק אלינו כי האחריות היא שלנו בלבד. השבת החטופים היא חלק בלתי נפרד מאיתנו, מזהותנו היהודית, מהניצחון שלנו. כל אחת ואחד מהם ראוי לחיבוק מהחברה כולה ולאוזן קשבת מההנהגה. למשפחות ולחטופים ששבו אני מבקש להגיד: כולנו אתכם, כולנו נלחם כדי להמשיך ולהחזיר את אהובכם וכולנו גאים בכושר העמידה שלכם".