בעוד קצת יותר משלושה שבועות אמור מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי לסיים את הקדנציה שלו בתפקיד השוטר מספר 1. אולם עד כה לא ברור אם כהונתו תוארך. זאת נוכח התסבוכת שאליה נקלעה המערכת בשל המלחמה.

אדם שהקים דוכן להנחת תפילין בירושלים הותקף | פרסום ראשון

בניגוד לשבתאי, נציבת שב"ס רב־גונדר קטי פרי נקטה פעולה. בשבוע שעבר היא שיגרה מכתב ובו הודיעה על החלטתה למשוך את מכתבה הקודם, שבו הודיעה על סיום שירותה בתום הקדנציה. זאת, נוכח המצב הביטחוני והחובה שהיא רואה להמשיך ולתפקד לטובת המדינה ולא להשאיר את הארגון ללא מפקד. לעומתה, מפכ"ל המשטרה שומר על שתיקה וממתין להחלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעניינו.

יוזמתה של פרי לא התקבלה ברוח טובה אצל בן גביר, שהרגיש כביכול שהיא מכתיבה את העניינים וכופה עצמה על המערכת ועליו. מבחינה זו הוא מעריך יותר את עמדת שבתאי.

בסביבת המפכ"ל ממהרים לחזק את הדברים וטוענים כי "מערכת היחסים המקצועית בין השר לביטחון לאומי למפכ"ל היא מצוינת וזוכה להערכה רבה. המפכ"ל מציג הישגים מקצועיים לארגון, קיבלנו תקציב משמעותי והרוח שנושבת היא נפלאה. מבחינתו, המפכ"ל נשאר בתפקיד והוא ממתין להחלטה של השר, שתתקבל בשיחה ובתיאום איתו והוא יכבד כל החלטה של השר בן גביר בעניין. "אנחנו בתקופת מלחמה. המשטרה הוכיחה את נחיצותה בתקופה הזו, חשפה את מקצועיותה הרבה ועוצמתה וזה בהחלט אמור לשנות את ההתייחסות לארגון ולעומד בראשו".

רנ"צ יעקב שבתאי על האלימות (צילום: דוברות המשטרה)

גורם נוסף תהה, "איך ימנו מפכ"ל בתוך פרק זמן קצר כל כך? איפה ועדת גולדברג? הרי ארגון כמו המשטרה לא יכול לתפקד ללא ראש מערכת. יש לא מעט אינטריגות פנימיות ואם יורידו את הראש, יחלו מאבקי כוח בין הניצבים והקצונה הבכירה, עובדה שיכולה להמית אסון על הארגון. המשטרה הצליחה לייצב את תדמיתה בעקבות 7 באוקטובר ולכן אסור לזעזעע שוב את המערכת".

מי שאמור לקבל את ההחלטה בסופו של יום הוא בן גביר, שכבר מנה בעבר בסביבת מקורביו את רשימת המועמדים הראויים לתפקיד, הם ניצב דורון תורג'מן - מפקד מחוז ירושלים, ניצב אבי ביטון - מפקד מחוז המרכז וניצב פרץ עמר - מפקד מחוז תל אביב. מועמדותו של ניצב בדימוס יורם הלוי ירדה מהפרק, אחרי שמונה השבוע לעמוד בראשות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) במשרד התחבורה. עוד ברשימה ניצב אבשלום פלד, המכהן כסמפכ"ל, וגם ניצב יורם סופר, שמונה כפרויקטור לטיפול בפשיעה במגזר הערבי.

בסביבת בן גביר אומרים כי "המלחמה טרפה את הקלפים ובינתיים השר לא קיבל החלטה. הוא שוקד על הנושא ברצינות וההחלטה תתקבל בתוך שבועיים. המפכ"ל שבתאי יהיה מעודכן לפני הציבור".