מלחמת חרבות ברזל: אלוף במיל' גיורא איילנד נפגש היום (שלישי) עם משפחות החטופים, והציע להם להפעיל לחץ על הממשלה ועל האמריקאים להפסיק את הסיוע ההומניטארי לרצועת עזה, עד שיושג הסכם לשחרור חטופים.

נשבר הלב: שלושה לוחמים נוספים נפלו בקרבות ברצועת עזה
השבת החטופים: "הרעבת תושבי הרצועה תפעיל לחץ על סינוואר"

בשיחתם, טען איילנד כי על פי החוק הבינלאומי, ניתן להטיל מצור על רצועת עזה. "המציאות היא שעזה הפכה להיות מדינה לכל דבר כבר לפני 15 שנה", אמר. "ובשבעה באוקטובר מדינת עזה, ולא מפלגת חמאס, תקפה את ישראל. מדינת ישראל היא היחידה בהיסטוריה שנותנת למדינת האויב דלק בזמן המלחמה".

לדבריו, "הדבר היחיד שיכול להלחיץ את סינואר הוא הפסקה מוחלטת של אספקה שמגיע לידיו. אם אנחנו רוצים להחזיר את החטופים בחיים, ישראל חייבת להכריז היום שאם לא תושג עסקה תוך 48 שעות, תופסק באחת כל האספקה לעזה. כמשפחות החטופים, זו צריכה להיות דרישתכם מהממשלה ומהנציג האמריקאי שמנהל כאן את האספקה לעזה".

גיורא איילנד (צילום: אבשלום ששוני)
גיורא איילנד (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, אחרי הסירוב הפומבי של חמאס להצעה המצרית לחידוש המו"מ לעסקת חטופים – ישראל מגבירה את הלחץ על הנהגת חמאס ברצועה, וההערכה היא שאנו עומדים בפני מספר ימי קרבות עצימים במיוחד בדרום. ההערכה במערכת המדינית והביטחונית היא שעל מנת לקדם אפשרות של שחרור חטופים, הכוחות חייבים להגביר את הלחץ על יחיא סינוואר ועל צמרת הנהגת חמאס שנותרה ברצועה.

ההערכה היא שעם הקשחת העמדות שהציג לאחרונה חמאס, בין היתר מתוך תפיסה שישראל עומדת בקרוב "להוריד את הרגל מהגז" ולהיכנע ללחץ בינלאומי, כוחות צה"ל צפויים להגביר בימים הקרובים את ההתקפות ואת הלחץ על האוכלוסיה. המוקדים המרכזיים צפויים להיות מחנות מרכז הרצועה, ח'אן יונס, אזור דרג' תופאח בצפון הרצועה וכן אזור רפיח.

"אין לי ספק שהלחץ הזה על חמאס ועל סינוואר באופן אישי ייתן את אותותיו בשבועיים-שלושה הקרובים", אמר ברדיו 103 אל"מ במיל' קובי מרום, "אני לא חושב שכרגע הבעיה בדרום היא זמן. אני חושב שברור לכולנו שחמאס והתשתיות הצבאיות שלו לא יושמדו בשבועיים הקרובים, אבל אין ספק שלחץ כזה משמעותי של צה"ל, יפגע קשות ואולי ייצור את הלחץ שאנחנו מחכים לו בהקשר לעסקת החטופים".