שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית ושר הביטחון יואב גלנט מהליכוד השיקו אתמול את התוכנית "מגויסים למילואים" - מעטפת לאומית למשרתי ומשרתות המילואים ומשפחותיהם, בהיקף שנתי של 9 מיליארד שקל. הפרשן הכלכלי של "מעריב" יהודה שרוני שוחח על כך היום (רביעי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM, ואמר: "הייתי מציע לשר לענייני כלום ושום דבר לקום ולומר 'המאמץ שלי למלחמה - לסגור את המשרד, ולהעביר את הכסף לטובת החיילים'".

"עלול לפרק את הממשלה": דרעי במתקפה חריפה על בן גביר
הורדנו את הרגל מהגז? מה שהרמטכ"ל לא רצה לומר במפורש

שרוני הסביר בנוגע לתוכנית כי יש עוד הרבה אותיות קטנות ושזה "כרוך במילוי כל מיני טפסים". לדבריו, הדבר היחיד שאפשר לומר כמעט בוודאות זה שתשלום יום מילואים יוגדל. "בגדול, התכנית מבוססת על פיצוי חיילי מילואים על פי סדרי עדיפויות. קודם כל חיילי מילואים ששירתו זמן ארוך יותר, למעלה מחודשיים, הבחנה בין חיילים קרביים לחיילי עורף, ובין חיילים עם ובלי משפחות. מדובר על חבילות סיוע שבאות לביטוי בהגדלת התשלום עבור יום מילואים, ועבור שכר של מילואים יותר מיום אחד".

מילואימניקים וקצינים בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מילואימניקים וקצינים בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנוגע להיקף הסכום, הוא אומר כי "9 מיליארד זה נראה סכום יפה, אבל מדובר בהצבר של כל מיני הוצאות לכלום ושום דבר כמו נופשים לחיילים או תוספות למשפחות".

שרוני אמר כי יש סימן שאלה בנוגע לשאלה מאיפה מגיע הכסף: "אם נרצה לראות מאיפה הוא מגיע, הוא עדיין לא תוקצב, ועדיין לא ברור מאיפה הוא בא. המעטפת למילואימניקים נוצרה יומיים לאחר שבוועדת הכספים חייל מילואים בהופעה אומללה שבה הוא תיאר את הצרות שלו. כנראה שאיכשהו התכנית הזו הייתה מוכנה במגירה, כי היא נחשפה אתמול ולא באופן מקרי".

חייל המילואים ליאור משייב, שהגיע לדיון בוועדת הכספים (צילום :ערוץ הכנסת)

כשנשאל האם תקצוב התוכנית יגיע מהגדלת המיסים, ענה כי "יש לנו שר אוצר פחדן": "כיוון שצריך להוציא לפועל כל מיני דברים שהוא עדיין לא עושה", אמר.

"לדוגמה, עד ה-1 בינואר הייתה לו הזדמנות לבטל את הסדרי ההצמדה של השכר במגזר הציבורי - כמו שהציעו פקידי האוצר, או, למשל, את נקודת הזיכוי להורים עובדים כמו שהציעו פקידי האוצר. את זה הוא לא יעשה, ולכן כבר ברור מאליו שמיסי הכנסה הוא לא יטיל, מע"מ הוא לא יטיל כי מדובר במיסוי רגרסיבי, ומה שנשאר לו זה ללקט כל מיני מיסים הזויים כמו מס על הדלק או מס על פחמן וכאלה. דברים אמיצים לא ייעשו, ולכן הקיצוץ הנדרש הוא במשרדי הממשלה, ומדובר בקיצוץ במקרה הטוב של עשרה משרדים שלא יקרה, כמו שגלית דיסטל אבריאן הציעה, ועשתה בעצמה - וכינו אותה פופוליסטית", אמר.

גלית דיסטל אטבריאן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גלית דיסטל אטבריאן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עוד הציע בנושא, ששרי הממשלה יכנסו מתחת לאלונקה: "כמו שכולנו נכנסנו מתחת לאלונקה ובעיקר החיילים וחיילי המילואים, הייתי מציע לשר לענייני כלום ושום דבר לקום ולומר 'הנה זה המאמץ שלי למלחמה, אני סוגר את המשרד ומעביר את הכסף לטובת החיילים'", והוסיף: "לא ראיתי שום משרד שלא כל כך חשוב מבין 38 שרי ממשלה, ובכל זאת פה ושם ניתן היה למצוא משרד מיותר שאפשר למזג אותו עם משרד אחר. אבל השיקולים הפוליטיים תופסים שעות נוספות, נתניהו לא יעז להתעמת עם שרי הקואליציה. לא יותר חשובה שרידות המדינה? כשהממשלה לא מנסה להראות אפילו שהיא מתאמצת איך הם יכולים לבוא בטענות להסתדרות או בבקשות לשנות אולי את מיסוי קרנות ההשתלמות?".

בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המשיך וטען לגבי אפשרות מיסוי קרנות ההשתלמות: "אני דווקא חושב שקרן השתלמות שנזילה אחרי 6 שנים ולא מושכים אותה - אז צריך למסות אותה. מי שלא ירצה לחסוך אחרי שש שנים ויוציא את הכסף לצריכה - יעודד את הצמיחה במשק. קרנות ההשתלמות הן האפיק היחיד היום שלא ממוסה. אז אל תמסה את הקרנות במהלך תקופת החיסכון, אלא אחרי זה. ההסתדרות בחיים לא תיתן לסמוטריץ' לעשות דבר כזה. היא תגיד לו שיתחיל מחיסכון במשרדי הממשלה: 'תסגור משרדי ממשלה ואחר-כך תבוא אלינו בטענות ודרישות'. נתניהו בוודאי שלא יעשה את זה כלפי ההסתדרות. ההישרדות עומדת על הפרק, בעיקר כשאנחנו שומעים סימנים ראשונים של פעמי בחירות שבוודאי יהיו ב-2024".

עזר בהכנת הכתבה: אריק ברחד, רדיו 104.5FM