האם מי שנחשב לשותף הקרוב והנאמן ביותר של נתניהו מאותת שהוא מתרחק ממנו? על רקע החיכוכים הגוברים בתוך ממשלת החירום, במערכת הפוליטית מצביעים על כך שכבר תקופה אריה דרעי וש"ס מעבירים מסרים שונים מאלו של הליכוד ולשכת ראש הממשלה.

הפרסום הבוקר לפיו אריה דרעי אמר לאחרונה לאנשיו "כמי שהיה שושבין ההסכם בין גנץ ונתניהו להקמת ממשלת החירום, הסכמים צריך לכבד. אי כיבוד ההסכם והפסקת כהונתה של נציבת שירות בתי הסוהר עלולה לפרק את הממשלה ולפגוע קשות במאמץ המלחמתי״, הוא רק הדוגמא האחרונה בשורה של אמירות ששולחות רמזי ביקורת של ש"ס כלפי ראש הממשלה נתניהו.

בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

רק לאחרונה עורר דובר ש"ס אבי מדינה סערה לאחר שפרסם טור אישי בביטאון המפלגה ובו הצהיר כי "אחרי המלמה הציבור הישראלי מעוניין לראות הנהגה חדשה. לא עוד ממה שהכרנו. זה הספיק לנו". לאחר הרעש שעוררו הדברים מדינה פירסם אמנם הבהרה ובה טען כי "בניגוד מוחלט לפרסומים כאילו כתבתי בטורי שעמדת ש"ס היא החלפת נתניהו, זהו מצג שווא מסולף שחוטא לאמת", אבל ההערכה היא שהמסר שהעביר הפרסום נקלט בהחלט בלשכות הפוליטיות הרלוונטיות.

באופן נדיר יחסית, בתחילת השבוע ברשת X (לשעבר טוויטר) הגיב דרעי על ציוץ שפירסם בני גנץ ובו תקף יו"ר המחנה הממלכתי אמירות של השרים ניר ברקת ואיתמר בן גביר שרמזו כי חיל האוויר לא תוקף מספיק בעזה ומסכן את חיילי הקרקע. "במיוחד בעת הזו מצופה משרי הממשלה לנהוג באחריות ולצאת לצאת בהצהרות בלתי מבוססות", כתב גנץ ודרעי הוסיף: "חותם על כל מילה". דרעי נקט בצעד דומה גם בסוף נובמבר, אז פירסם גנץ ציוץ ובו הגן על הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש השב"כ וראש המוסד מפני מתקפות על תפקודם לפני הטבח בדרום ובמהלך המלחמה. גם במקרה זה כתב דרעי: "מסכים עם כל מילה, בעזרת השם יחד ננצח".

נתניהו גלנט גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
נתניהו גלנט גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

זאת ועוד: במהלך נובמבר התראיין במעריב שר העבודה מטעם ש"ס יואב בן צור ועורר סערה לאחר שאמר ליהודה שרוני כי "בסוף המלחמה נתניהו ייאלץ ללכת לבחירות בתוך 90 יום, וזה יהיה עוד לפני ועדת חקירה כזאת או אחרת. זאת דעתי. ראש הממשלה בעצמו ייזום את הבחירות. אי אפשר להמשיך כך יותר. הציבור יגיד את דברו ואז נראה אם נתניהו יקבל מנדט". "ההגינות מחייבת שאחרי אירוע נורא כזה, הציבור חייב להגיד את דברו", הוסיף, "הממשלה לא תוכל להמשיך לתפקד במצב הנוכחי. כולם לוקחים אחריות על מה שהיה. גם אני, כשר בממשלה, לוקח אחריות".

מעמדו ומעמד מפלגתו של דרעי בקואליציה הם אלה שמבטיחים שקט תעשייתי לנתניהו. דרעי לא מאיים במפורש בפרישה והוא נחשב לגורם בכיר, משפיע ומתון בפורומים הכי בכירים. כל עוד הוא תומך בנתניהו ופומבית לא מוכן "לשקול אופציות", יש לקואליציה בסיס איתן ויציב. עם זאת, דרעי הוא מהאנשים שלא נותנים לשותף שלהם לשכוח את העובדה למי הוא חייב את השקט, וגם לכך ניתן לייחס את שורת האמירות האחרונות ואת אי-הנחת המורגשת כרגע בממשלת החירום.