הממשלה אישרה הערב (רביעי) פה אחד את הצעת הפשרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע למועד הבחירות ברשויות המקומיות. אך עם זאת, הדיון עצמו היה דרמטי במיוחד, כשנדמה כי נוצר משבר בין מפלגת הליכוד למפלגת ש"ס. בישיבת הממשלה שהייתה ארוכה מהרגיל, כל שרי ש"ס דיברו פה אחד, והדגישו כמה חשוב להתחשב בחיילים, כך שעשה רושם בקרב שרי הליכוד, כי בש"ס החליטו להפיל את כל עניין מועד הבחירות על מפלגת השלטון.

בתוך כך, שר בליכוד אומר למעריב: "עד לפני 48 שעות היה ניתן להתעקש על חודש ינואר, חשבנו שיש תיאום בין ליכוד לש"ס פתאום היום גילינו בישיבת הממשלה עמדת הפוכה ממה שהכרנו, נוצר רשם שבש"ס החליטו להפיל את כל כובד האירוע על הראש של הליכוד בלבד". עוד אמרו משתתפי הדיון כי כמעט כל שר ושר נתן נאום כאילו "חשב שזה ישודר לאותם פעילים וראשי ערים שמחכים לשמוע". נתניהו במהלך כל הדיון בעיקר הקשיב, ורק בסוף דרש מהצבא לא לדחות, ולהגיש לו את המידע האפשרי וההכרחי.

בחירות ברשויות המקומיות (צילום: מרק ישראל סלם)
בחירות ברשויות המקומיות (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, על פי הפשרה, הממשלה תנחה את צה"ל להעביר למזכירות הממשלה, עד מחר בשעה 14:00, את עמדתו באשר לאפשרות שחרורם של 2,189 מועמדים לבחירות ברשויות המקומיות הנמצאים כיום בשירות מילואים פעיל, מי מהם לא ניתן לשחרר וכן, פילוח מדויק באלו רשויות יש מועמדים שלא ניתן לשחררם. ביום ראשון הקרוב, ה-31 בדצמבר, הממשלה תקיים דיון המשך כאשר בידיה הנתונים המלאים מצה"ל ותקבל החלטה על מועד קיום הבחירות.

בתוך כך, מלשכת שר הפנים נמסר: "השר קיבל את עמדת גורמי המקצוע העדכנית ולשכת הרמטכ״ל ובדיון שהתקיים היום בממשלה אף הוצג בעל פה נתון לפיו 700 מועמדים לוחמים בעזה בעת הזו. ובשל כך עמדתו היא כי יש לפעול לדחיית הבחירות ל27.2".

קודם לכן, סמוטריץ' אמר בישיבת הממשלה על דחיית הבחירות המוניציפליות: "זה דיון עצוב מאוד שמלמד על ניתוק של חלק מיושבי החדר הזה מהעם וממאות אלפי לוחמי מילואים ובני המשפחות שלהם שלראש והלב שלהם עכשיו בעזה, במלחמה ובניצחון, והדבר האחרון שמעניין אותם עכשיו אלו בחירות ומחלוקת. זה הרבה מעבר לאלפי מתמודדים שנמצאים עכשיו במילואים ויצטרכו לבחור בין המשך המלחמה למימוש הזכות להיבחר. זו שאלה של מה חשוב עכשיו ובמה מתעסקים. אני מפציר בכם בשם העם להיות קשובים לרחשי הלב ולהתגבר על אינטרסים פוליטיים ועסקניים".

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כאמור, הממשלה התכנסה לדיון בבחירות לרשויות המקומיות, על מנת לבחון אפשרות של דחייה נוספת בהליכה אל הקלפי. מוקדם יותר שיגר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו ביקש את דחיית תאריך הבחירות. "בשבוע שעבר פורסם מכתבו של אל״מ חיים בן מויאל, עוזר הרמטכ״ל, שבו חשף את הנתון המדהים לפיו 3,983 מועמדים לבחירות ברשויות המקומיות שנמצאים בשירות מילואים פעיל", כתב השר. "כמו כן פירט עוזר הרמטכ״ל במכתבו את הקשיים האובייקטיביים של צה״ל בקיום הליך בחירות תקין".

"מעל הכל, לא יעלה על הדעת לפלג את העם בבחירות בעורף בעוד כולנו מאוחדים בחזית", הוסיף. "זו לא העת לשיקולים פוליטיים, אלא לאחדות גדולה ולשותפות עמוקה בין הנהגת המדינה לבין אנשי המילואים ולציבור הישראלי כולו".