בית הדין הבינלאומי לצדק הודיע כי דרום אפריקה הגישה היום (שישי) עתירה בבקשה לפתוח בהליכים נגד ישראל בטיעון שהיא מבצעת רצח עם מכוון נגד הפלסטינים ברצועת עזה. עתירתם טוענת כי ישנם "מעשים ומחדלים מצד ישראל בעלי אופי של רצח עם, מאחר שהם מבוצעים עם כוונה ספציפית מכוונת להרוס את הפלסטינים בעזה כחלק מקבוצה לאומית, גזעית ואתנית פלסטינית נרחבת". 

הטבח בעוטף עשוי להתגמד מול הצונמי ההומניטרי שמסתמן בעזה | אדליסט
משרתים את המדיניות: מדוע איראן משחקת לידיים של ישראל? | פרשנות

עוד נטען בעתירה כי "ההתנהלות של ישראל - באמצעות מנגנונים מדינתיים, סוכנים מדינתיים ואנשים וישויות אחרים שפועלים על פי הוראותיה או תחת ההכוונה שלה, הפיקוח או ההשפעה - בהקשר של הפלסטינים בעזה היא הפרה של ההתחייבויות שלה במסגרת האמנה למניעת רצח עם". 

"ישראל, במיוחד מאז ה-7 באוקטובר, כשלה במניעת רצח עם וכשלה בתביעה נגד ההסתה הישירה והציבורית לרצח עם", נאמר בעתירה הדרום אפריקאית, שהוסיפה כי "ישראל הייתה מעורבת, עדיין מעורבת ומסתכנת במעורבות נוספת במעשים של רצח עם נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה". 

בשל כך, דרום אפריקה מבקשת מבית הדין הבינלאומי לנקוט בצעדים שיאפשרו "להגן מפני פגיעה נוספת חמורה ובלתי ניתנת לתיקון בזכויות של העם הפלסטיני במסגרת האמנה למניעת רצח עם" ויבטיחו כי "ישראל מצייתת למחויבויות שלה במסגרת האמנה שלא להיות מעורבת תברצח עם ולמנוע ולהעניש עם רצח עם".

משרד החוץ הגיב על בקשת דרום אפריקה ומסר כי "ישראל דוחה בשאט נפש את עלילת הדם של דרום אפריקה בפנייתה לבית הדין הבינ״ל לצדק (ICJ). ‏טענת דרום אפריקה משוללת יסוד עובדתי ומשפטי ומהווה ניצול שפל וזילות של בית הדין. דרום אפריקה משתפת פעולה עם ארגון טרור שקורא להשמדת מדינת ישראל. ‏ארגון הטרור חמאס, אשר מבצע פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות וניסה לבצע רצח עם בשבעה באוקטובר, הוא האחראי לסבל של הפלסטינאים ברצועת עזה כשהוא משתמש בהם כמגינים אנושיים וגונב מהם סיוע הומניטרי". 

עוד הוסיפו: "‏ישראל מחויבת לדין הבינ״ל ופועלת לפיו, ומכוונת את מאמציה הצבאיים נגד ארגון הטרור חמאס וארגוני הטרור המשתפים עימו פעולה ורק נגדם. ‏ישראל הבהירה כי תושבי רצועת עזה אינם האויב ועושה מאמצים לצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועה. ‏אנחנו קוראים לבית הדין הבינ״ל לצדק ולקהילה הבינ״ל לדחות על הסף את הטענות חסרות הבסיס של דרום אפריקה".