סערה בקבינט ובממשלה: אחרי שהדיון על נושא "היום שאחרי" נדחה ביום חמישי, דווח היום (שבת) בחדשות 13 כי השר ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ושר הביטחון יואב גלנט מהליכוד דורשים לקיים אותו קודם כל בקבינט המלחמה. נתניהו נמנע מקיום דיון בנושא בשבוע שעבר לאחר איום של סמוטריץ', כיוון שהוא חושש ממשבר פוליטי סביב הנושא.

מה מוסתר מקבינט המלחמה? נתניהו דוחה ישיבות על "היום שאחרי" | דיווח
בשקט בשקט: כך אבו מאזן פועל לצרף את חמאס לאש"ף | דיווח

בשבוע שעבר, גנץ הסביר לראש הממשלה בנימין נתניהו את הצורך בקיום שיח רציני ומעמיק בנושא, ואת החשש מקיום שיח פופוליסטי בקבינט המורחב. עם זאת, מזכיר הממשלה אמר לשרים שלא ניתן לדון בפורום קבינט המלחמה על הנושא כי ״זה יצור משבר בקואליציה״.

בתגובה, אמר השר בני גנץ בקבינט המלחמה: "גם אם ייווצר משבר קואליציוני, זו לא סיבה לא לדון ביום שאחרי. הצבא חייב לדעת מה מתוכנן בשלב ד' כדי להיערך להמשך הלחימה. ממתי לא דנים על דברים כאלה בקבינט המלחמה? הפורום השני הוא לא פורום לדון בו בדברים כאלה. איפה כתוב שאסור לגבש עמדה לפני שנגיע לפורום המורחב?".

שר הביטחון גלנט הוסיף: "הפורום הזה (קבינט המלחמה) הוא לא פורום טכני, חייבים לדון ביום שאחרי בקבינט המלחמה".

בני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
בני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לדברים: "השר בני גנץ: הציבור בישראל בחר בממשלה. זו דמוקרטיה. הקבינט המדיני-בטחוני הוא זה שמוסמך לדון בשאלת "היום שאחרי", בוודאי לא פורום בו הקונספציה היא עדיין התפיסה השלטת. כעת אתה יושב בקבינט המצומצם וגורר אותו לצמצום הפעילות בעזה, ולהכנסת דלק וסיוע הומניטרי שמגיע לידי החמאס. אם אתה מחפש תירוצים ליציאה ממנו - פשוט עשה זאת. אין צורך בתדרוכים והדלפות".

אחרי שהדיון בוטל ביום חמישי, הגיבו בציונות הדתית כי "הקמת קבינט המלחמה שהדיר את מפלגת הציונות הדתית מניהולה השוטף של המערכה הייתה דרישה לא לגיטימית ובעייתית של בני גנץ, אולם הסכמנו לה כדי לאפשר הקמה מהירה של ממשלת חירום לאומית. נעמוד על כך שכל ההחלטות האסטרטגיות ובוודאי ההחלטות לגבי עתיד עזה יתקבלו אך ורק בקבינט המדיני ביטחוני בו יש ייצוג לכלל המפלגות בממשלה".

שר האוצר סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
שר האוצר סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

לפי דיווח מיום שלישי, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו דוחה דיונים בקבינט המלחמה, כדי שלא ייחשף שניהול העניינים האזרחיים ברצועת עזה ביום שאחרי חמאס - יחייב לתת לרשות הפלסטינית תפקיד מסוים. ראשי מערכת הביטחון אמרו ביקשו תשובות בנושא היום שאחרי - ונתניהו לא השיב להן.