שר החוץ אלי כהן, שיסיים היום את כהונתו ויתחלף עם השר ישראל כ"ץ במשרד האנרגיה, שוחח היום (ראשון) עם אודי סגל וענת דוידוב וטל לב רם והתייחס להתקדמות הלחימה בשלל הזירות, זאת על רקע הניסיונות להשיב את יתר החטופים מהשבי, התעצמות הלחימה בשטחי הרצועה, והתגברות הירי מצפון.

בעקבות תגובת נתניהו לשאלת מעריב: סמוטריץ' במסר לגנץ ושרי הליכוד
אחרי שנתניהו התקפל: גלנט וגנץ דורשים לדון ב"יום שאחרי" בקבינט המלחמה | דיווח

"אנחנו שמנו לעצמנו ליעד להחזיר את כל החטופים הביתה", אמר. "החזרת החטופים יכולה להיות באמצעות שני דברים משולבים. הראשון הוא לחץ צבאי, והשני זה לחץ מדיני. אין אבן שלא הופכים, אין פגישה שלא עושים, משיחות עם הנשיא ביידן, מפגישות עם שרי החוץ, מפעילות צבאית מאוד אינטנסיבית שתפעיל לחץ גם על חמאס וגם על הגורמים הרלוונטיים. אין אבן שלא הופכים על מנת להחזיר את החטופים הביתה. כפי שהיה המתווה הראשון שבו חזרו 81 ובנוסף לכך עוד יותר מ־20 תאילנדים, אנחנו פועלים שיהיה מתווה נוסף". 



עוד הוסיף: "היו מקרים שהיינו בטוחים שזה עומד לקרות ב־24 שעות וזה לא קרה, והיו מקרים שהיינו קצת יותר סקפטיים וזה יתקדם יותר מהר. אתה לא מנהל מו"מ עם גורם רציונלי. אני חושב שכן הלחץ הצבאי שסוגר עליהם, שאולי הם ירצו איזה מרווח נשימה כזה או אחר, הוא כן בהחלט תורם". 

"סיום הלחימה לא יהיה כי אנחנו מחויבים לבוא ולפעול למיטוט חמאס, להשמדת היכולות שלו. אנחנו שמענו רק בימים האחרונים את העדויות המזעזעות, המזוויעות, לגבי מה שעשה חמאס בנושא של נשים ודברים שהדעת לא יכולה לסבול שיישאר לידינו עם הנאצים החדשים, כפי שהגדיר אותם קנצלר גרמניה". 

על השאלה האם כדאי ללכת על הפסקת אש של חודש, השיב: "כשאני חושב לבוא ולדבר, מהם התנאים - זה הדבר הכי לא נכון. זה יחליש אותנו במשא ומתן". 

עוד התייחס לסוגיית הקמת התיישבות ישראלית בעזה: "אני חושב שהדיון בסוגיה של ההתיישבות, זה מוקדם. אני יודע מה הדבר שאני חושב שמוסכם על כלל אזרחי ישראל וזו שליטה ביטחונית מלאה שלנו בעזה. מה זה אומר? אפשרות לבצע כל פעולה ביטחונית בכל עיתוי ובכל מקום שאנחנו נבחר, והדבר השני להבטיח שלא נכנס שום דבר לרצועת עזה, מכל מקום. אני לא חושב שהמטרה שלנו שבשבילה יצאנו במלחמה זה נושא ההתיישבות, המטרה העיקרית שלנו היא קודם כל להחזיר את הביטחון". 

"מה שאנחנו באים ואומרים לעולם זה הדבר הבא - אחד, חמאס לא יהיה. שתיים, שהחטופים יחזרו. שלוש, שליטה ביטחונית. ארבע - לא נסכים למדיניות שבה גם הרשות הפלסטינית או כל גורם אחר ימשיך לשלם תמריצים למחבלים, הפסקת ההסתה במערכת החינוך. מי שיצטרך לשלוט שם, לפחות בתקופת הביניים, אלה גורמים בינלאומיים, ארה"ב, אירופה, מדינות ערב המתונות, הן אלו שישלטו שם בניהול האזרחי". 

כשנשאל האם מתקיימים מגעים עם מדינות אחרות: "האינטרס של חיסול חמאס, מדובר באינטרס גלובלי. הטרור האסלאמי הקיצוני מאיים על השכונות המוסלמיות שלנו, בין היתר שנמצאות במפרץ". 

על הסיכום עם קפריסין על מסדרון הומניטרי, אמר: "מבחינתנו סיימנו את כל עבודת המטה. אני הייתי בקפריסין, בלרנקה, ראיתי מקרוב יחד עם שר החוץ את הסידורים. המטרה של המהלך הזה נועדה לגרום לניתוק מוחלט בין ישראל לבין רצועת עזה".

עוד הוסיף: "אנחנו הודענו גם לקפריסאים וגם לבריטים שמבחינתנו אחרי שסידורי האבטחה אושרו, אפשר להתחיל מיידית בדבר הזה. אחד הדברים שנבדקו במהלך השבועות שזה נבדק זה אם יש יכולת טכנית לעשות את זה, והתשובה היא כן. יש ספינות שיכולות להנחית ציוד גם ללא נמל, יש מספר מדינות שיש להן את אותן ספינות - בריטניה, הולנד, צרפת, יוון. הן ביקשו מאיתנו שהציוד יגיע דרך אשדוד, אמרנו שהתשובה היא לא. אנחנו רוצים התנתקות תוך שליטה ביטחונית. זאת המטרה של המהלך הזה". 

"מצרים וישראל חולקות אינטרס משותף של יציבות אזורית, של מלחמה בארגוני הטרור. כפי שאנחנו רואים, ציר פילדלפי בשנים האחרונות סביר להניח שהיה מקור להברחת נשק וציוד לחימה לרצועת עזה, לכן מבחינת האינטרס הישראלי, הבטחת ציר פילדלפי להמשך כניסה של ציוד לחימה, היא אינטרס ישראלי ואני חושב שבסופו של דבר גם אינטרס מצרי".

על שיח עם המצרים לגבי ציר פילדלפי אמר: "הציפייה שלנו ממצרים כמדינה רצינית, כמדינה עם יכולות, למנוע את הדבר הזה. יש קשר ושיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני מאוד טוב עם מצרים. במבחן המעשה אנחנו רוצים יותר להגביר את האופן שבו נסתמך על עצמנו. לכן נכון להיום, אנחנו אומרים שכל משאית שמגיעה, קודם כל עוברת בידוק ביטחוני ישראלי וכך בעיניי זה צריך להיות מעתה והלאה".

עוד התייחס למאורעות ה-7 באוקטובר: "לממשלה יש אחריות. בנוסף לכך, בעיניי, בסיום המלחמה צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית, בלתי תלויה שתבדוק את כל הגורמים השונים, מי אחראי, מי כשל, מי צריך לתת את הדין, אבל יותר חשוב מכך שתיתן המלצות על מנת להבטיח שאירוע קשה מאוד כפי שקרה ב־7 באוקטובר, לא יחזור על עצמו". 

כשנשאל כמה זמן היא צריכה לפעול, השיב: "היא צריכה לפעול כמה שיותר מהר ולכן צריכה להיות עם האנשים הרציניים ביותר, הבלתי תלויים, ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את כלל הגורמים, המדיניים, הצבאיים, הפוליטיים". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm