הממשלה התכנסה היום (ראשון) ודנה בדחיית הבחירות לרשויות המקומיות ואישור הרוטציה במשרד החוץ. עם זאת, במהלך הישיבה התלהטו הרוחות כאשר דנו השרים בלחימה בחזית הצפונית.

"בשביל סמוטריץ', ה-7.10 הוא יום חג": חיים לוינסון עורר סערה
כהן מודה: "לממשלה יש אחריות, צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית"

בנימין נתניהו אמר: "אנחנו מכים בחיזבאללה מכות חזקות". שר הכלכלה ניר ברקת השיב: "הציבור מאוד מוטרד מההתנהלות בצפון. אם לא תהיה שם הכרעה ברורה - התושבים לא יחזרו והפסדנו את הצפון. חייבים להתעורר עכשיו. לצאת מהקונספציה".

נתניהו השיב: "שום קונספציה. אנחנו תוקפים הרבה יותר ממה שחושבים". שר התפוצות עמיחי שיקלי: "זה שהרגו 100 מחבלים לחיזבאללה לא עושה רושם למען האמת. אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים". ברקת: "האיראנים משחקים שחמט וקבינט המלחמה משחק שש בש. אתם תקועים ב-6/10". בהמשך אמר רה״מ נתניהו: "אנחנו מכים בחיזבאללה מכות חזקות".

השר ניר ברקת השיב: "הציבור מאוד מוטרד מההתנהלות בצפון. יש תחושה שהפעולות בצפון נגזרות מהקונספציה של ה6 באוקטובר. מאוד דומה ל״סבבים״ שארעו בדרום לפני ה7 באוקטובר. יש לנו הזדמנות נדירה להחזיר את ההרתעה בזירה הכי חשובה לנו - הזירה האירנית בלבנון. אם לא תהיה שם הכרעה ברורה - התושבים לא יחזרו והפסדנו את הצפון. חייבים להתעורר עכשיו. לשנות את הנוסחה - אני שומע פרשנים צבאיים מטעם שטוענים שהסבנו נזק אדיר לחיזבאללה בכך שהרגנו מעל 100 מחבלים שלהם. זו בדיחה. מישהו עדיין מחלל בחליל של הקונספציה הישנה. זה לא יעבוד ככה. חייבים לצאת כבר מהקונספציה".

ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, שרת ההתיישבות אורית סטרוק שאלה את ראש אגף אסטרטגיה, האלוף אליעזר טולדנו, במהלך סקירה ביטחונית "ראיתי פרסום לפיהם יש טייסים שלא מסייעים לכוחות בשטח מסיבות מצפוניות, זה נכון?". טולדנו השיב: "לא, בעיניי זו שאלה נוראית, התשובה היא לא. אם תשאלי את הכוחות בשטח תקבלי את אותה תשובה". סטרוק הגיבה לתשובתו, ואמרה: "אני יכולה לשאול מה שאני רוצה, אל תשפוט לי את השאלות".

בעקבות חילופי הדברים בליכוד מסרו: "אין שום מקום להשמצות של שרים נגד לוחמי צה"ל שפועלים בכל העוצמה נגד אויבי ישראל. מוטב שכל שר יעסוק בתפקידו ולא בהשמצות חסרות בסיס שמרפות את ידי לוחמינו".

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בתוך כך, הממשלה אישרה את מינויו של השר ישראל כץ לתפקיד שר החוץ, במקום השר אלי כהן, ואת מינויו של השר אלי כהן לתפקיד שר האנרגיה, במקום השר ישראל כץ. המינוי יכנס לתוקפו מחר מיד לאחר אישור מליאת הכנסת.

כמו כן, הממשלה קבעה כי השר אלי כהן ימשיך לכהן כחבר בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) שלא מכוח תפקידו. זאת בכפוף לקבלת אישור הכנסת לשינוי בחלוקת התפקידים בין השרים.

ישראל כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ישראל כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בפתח הישיבה אמר רה"מ נתניהו: ״אנחנו נותנים גיבוי מלא לכוחותינו. הם עושים עבודה מדהימה במלחמה קשה. הם חיסלו בסוף השבוע למעלה ממאה מחבלים, זה קורה כמעט כל יום. עשרות מחבלים מחוסלים מדי יום, לעתים למעלה מזה. עם הרוח הזאת אנחנו נחסל את חמאס, נחזיר את חטופינו, ננצח במלחמה. 

"הגיבוי שאנחנו נותנים מתבטא קודם כל בגיבוי שנותן העם כולו. זה מתבטא גם באמצעים אחרים, למשל ב-9 מיליארד השקלים שהעברנו לאנשי המילואים ומשפחותיהם, וזה מתבטא גם בגיבוי שאנחנו נותנים בזכות להיבחר.

"אנחנו בדרך כלל לא מקיימים בחירות בזמן מלחמה, אבל הבחירות האלה נקבעו מראש. הם כבר נדחו פעם אחת, קשה מאוד לדחות אותם לתקופה ארוכה מאוד, אבל יש שתי אפשרויות: או לקיים אותם בסוף ינואר, או לקיים אותם בסוף פברואר.

לצורך זה אנחנו ביקשנו הערכה של צה"ל בכמה אנשים מדובר שעדיין יהיו בשירות פעיל בסוף ינואר, המספר שהגיע אלינו הוא כ-700, ולאור זאת אנחנו נידרש להחליט או בסוף ינואר או בסוף פברואר. ההמלצה שלי היא ברורה: לעשות את זה בסוף פברואר, כדי לאפשר לכמה שיותר אנשי מילואים להשתתף בבחירות. זו זכות אלמנטרית וחשובה.

"אני מבקש לומר מילה להטחה השקרית של דרום אפריקה, שישראל ״מבצעת רצח עם״. לא דרום אפריקה, אלו לא אנחנו שבאנו לבצע רצח עם, זה חמאס. הוא היה רוצח את כולנו אם רק היה יכול. לעומת זאת, צה"ל פועל בדרך המוסרית ביותר - הוא עושה הכל כדי להימנע מפגיעה באזרחים, וחמאס עושה הכל כדי שנפגע בהם, משתמש בהם כמגן אנושי.

ואני שואל: איפה היית, דרום אפריקה, ושאר המטיחים בנו, איפה הייתם כשמיליונים נרצחו ונעקרו מבתיהם בסוריה, בתימן ובזירות אחרות. לא הייתם שם. כי כל מה שאתם עושים עכשיו זה רק הבל, שקר, רעות רוח. אנחנו נמשיך במלחמת המגן שלנו, שאין צודקת ומוסרית ממנה״.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "ההסתה המחפירה של סטרוק נגד בכירי צה״ל והשתיקה של נתניהו היא עוד הוכחה שהממשלה הזאת צריכה לסיים את כהונתה מה שיותר מהר. לצה״ל ולאזרחי ישראל מגיעה ממשלה אחרת".