יו״ר ש״ס אריה דרעי הנחה הערב (ראשון) את שר הפנים משה ארבל ואת חברי הכנסת ינון אזולאי וארז מלול, יו״ר הסיעה וחבר ועדת החוקה, לקידום וגיבוש חוק בחקיקת בזק שתמנע בעת הזו את פרסום פסק הדין בבג"ץ הסבירות והנבצרות. זאת, מחשש שהדבר יביא להעמקת השסע בעם בזמן המלחמה. 

הניצחון של סמוטריץ'? דיווח: טוני בלייר יעמוד בראש צוות לפינוי רצון מעזהלאחר שנפצעה: יונית לוי חזרה לשדר - והיא לא נראית אותו דבר

לאור מכתב הפרופסורים שפורסם היום וקריאתם הציבורית הכנה בנושא, הורה דרעי לחברי הכנסת ליזום לתיקון מהיר של החוק וקביעת הוראת שעה לפיה תקופת כתיבת הפסיקה של שלושת החודשים תוארך לפרק זמן של תשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד.

"באופן הזה יוכל הרכב בית המשפט לפרסם את החלטתו מאוחר יותר, מבלי להיות כבול לסד הזמנים שבתוך הלחימה, ובכך נמנע את הקרע והפילוג בעם בעת הזו", אמר דרעי.

מ"המחנה הממלכתי" נמסר כי המפלגה טרם גיבשה את עמדתה וכי היא מתכוונת "ללמוד את הנושא" בטרם תחליט.

השר גדעון סער צייץ בתגובה בחשבון ה-X שלו: "השתדלתי להימנע מכל פולמוס פוליטי בימים אלה, אך הערב חובתי לומר שאתנגד לכל ניסיון (אם יהיה כזה) למנוע באמצעות מחטף חקיקתי פרסום פסקי דין של בית המשפט העליון. ניסיון כזה הוא חמור במיוחד משום שיתבצע על ידי המחוקק לגבי פסיקה שעניינה ביקורת שיפוטית עליו. אני אומר זאת ללא תלות בתוכן הפסיקה".

שר הפנים משה ארבל אמר כי "הצעת החוק לא מבקשת בשום שלב למנוע מבית המשפט להחליט לפרסם את פסק הדין גם כעת. היא רק מאפשרת לו בכדי לא להכריע בעת לחימה ולאפשר התמקדות במאחד ולא במפריד. אני קורא לחברי הממהרים להגיב להתבונן שנית ולא לפסול על הסף. ירצה בית המשפט יתן את פסק הדין כעת, ירצה לדחות ידחה. זו הצעה מאפשרת ולא מחייבת. רק יחד ננצח".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה להצעה כי "הפרדת הרשויות היא בסיס הדמוקרטיה. 'יש עתיד' תתנגד להצעה ההזויה הזו בכל כוחה".

דיון הנבצרות בבג''ץ  (צילום: מארק ישראל סלם)
דיון הנבצרות בבג''ץ (צילום: מארק ישראל סלם)

כזכור, בשבוע שעבר פורסם ב"חדשות 12" כי 15 שופטי בג"ץ השלימו את פסק הדין בעתירות נגד חוק עילת הסבירות, שמשתרע על פני מאות עמודים. שמונה שופטים, בראשות הנשיאה בדימוס אסתר חיות, כתבו החלטה בעד הפסילה. שבעה שופטים, בהם השופט סולברג, התנגדו לפסילה.

שופטים בבית המשפט העליון מתחו ביקורת חריפה על הנשיאה הפורשת חיות שלדבריהם דחקה אותם לסדר זמנים בלתי אפשרי עד המועד האחרון שבו היא יכולה לפרסם פסק דין, שלושה חודשים לאחר פרישתה שיחולו בעוד שבועיים. ביקורתם מתעצמת לאור העובדה שללא דעותיהם של חיות וברון הפורשות, התוצאה הייתה מתהפכת ל-7-6 נגד הפסילה.

דעת הרוב בטיוטת פסק הדין כוללת את השופטים ענת ברון, אסתר חיות, יצחק עמית, עופר גרוסקופף, ח'אלד כבוב, עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ורות רונן. דעת מיעוט בטיוטת פסק הדין כוללת את השופטים יחיאל כשר, נעם סולברג, יוסף אלרון, אלכס שטיין, יעל וילנר, דוד מינץ
וגילה כנפי-שטייניץ.