הגבלת כמות הדלקת שנכנסת לרצועת עזה במסגרת הסיוע ההומינטארי היא המפתח להגדלת הלחץ על הנהגת חמאס במטרה לקדם את המגעים לעסקת חטופים נוספת - כך אומר ראש המל"ל לשעבר גיורא איילנד בשיחה עם מעריב.

אם לא כובשים את רפיח, אפשר לקפל את העסק | האלוף בריק במסר חד לקבינט

"הנקודה הכי חשובה לדעתי היא לעשות הבחנה בין אוכל לדלק", אמר האלוף במיל' איילנד, "גם אם כתוצאה מההבנות הישראליות לארצות הברית צריך להכניס לרצועה סיוע הומניטארי, לפי דעתי אסור לתת להם דלק בכלל. נכון להשתמש בו כאמצעי לחץ, כי חמאס צריך אותו. בלי דלק הם לא יכולים לתפעל את המנהרות".

איילנד סבור שחמאס מקשיח עמדות במגעים לעסקת שבויים מכיוון שבניגוד לאוכלוסייה האזרחית, בכירי חמאס לא מרגישים כרגע את הלחץ שמפעילה ישראל סוגר עליהם באופן שיוביל אותם לביצוע ויתורים. "כרגע המשא ומתן זה על שחרור חטופים הוא ממש המינימום שבמינימום", אמר, "ולכן לדעתי צריך להבהיר שעד שעסקת חטופים לא יוצאת לדרך, ישראל מפסיקה לספק דלק ואם אין עסקה אין דלק".

גיורא איילנד (צילום: אבשלום ששוני)
גיורא איילנד (צילום: אבשלום ששוני)

"הדלק משרת צרכים אזרחים, בעיקר את משאבות המים והביוב של הרצועה, אבל הוא משרת כמובן גם את חמאס במנהרות. אף אחד אצלנו לא עשה בחינה מעמיקה האם יש לנו דרך לשלוט בכל מה שבכל זאת נכנס לשם. היום ייתכן שהמיכליות הולכות לחמאס. יכול להיות שמכיניסים דלק בגלל סיבות הומניטריות טובות, אבל לא נעשתה פה חשיבה מעמיקה איך לוודא לאיפה בדיוק מגיע הדלק הזה, וזו השערורייה הכי גדולה".

לפני כשבוע חשפה כתבת מעריב אנה ברסקי כי איילנד ערך ישיבה סגורה עם נציגים של משפחות החטופים ובה טען כי רק קמפיין לעצירת הסיוע ההומניטארי יכול לסייע בקידום עסקת חטופים. "אמרתי אז למשפחות החטופים שההפגנות מול הקריה מעוררות סימפטיה, אבל הכתובת האמיתית היא שליחיו של ביידן", אמר היום איילנד, "גם לארצות הברית יש חובה מוסרית לעזור לכם ולהציג לו את הקו הזה של הדלק. זה מנוף הלחץ הכי אפקטיבי בעת הנוכחית".

בפגישה אמר איילנד למשפחות כי "המציאות היא שעזה הפכה להיות מדינה לכל דבר כבר לפני 15 שנה", אמר בפגישה הסגורה, "ובשבעה באוקטובר מדינת עזה, ולא מפלגת חמאס, תקפה את ישראל. מדינת ישראל היא היחידה בהיסטוריה שנותנת למדינת האויב דלק בזמן המלחמה".

הבוקר פרסם האו"ם כי לפי הערכתו כמחצית מתושבי רצועת עזה נמצאים בסכנה להתדרדר לתנאי רעב בשבועות הקרובים, וכי יותר מ-90% מתושבי הרצועה כבר כעת מדלגים לפחות על ארוחה אחת ביום בגלל מחסור במוצרי מזון. בתגובה אמר ל"ניו יורק טיימס" דובר הממשלה אילון לוי כי האשמה נופלת על כתפי חמאס, אשר בזמן שהאוכלוסייה העזתית חווה מחסור, המחבלים שומרים במנהרות אספקה שיכולה הייתה להספיק לזמן רב. לדבריו, המאגרים שחמאס שומר לעצמו כוללים מזון, דלק ותרופות.